לאחר הניצחון בקרב הבלימה: נורסטאר של חיים כצמן חוזרת לגייס אג"ח

מצבה של החברה האם של גזית גלוב התייצב בעקבות גיוסי הון של יותר מ-400 מיליון אשתקד, וכעת גם דירוג החוב שלה משתפר

חיים כצמן/ צילום: איל יצהר
חיים כצמן/ צילום: איל יצהר

לאחר זינוק של 125% במניית נורסטאר בשנה האחרונה, יוצאת חברת ההחזקות שבשליטת חיים כצמן, להנפקת אג"ח ראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה. בכוונת החברה, בעלת השליטה בענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, לפעול להרחבת סדרת האג"ח הארוכה שלה (סדרה י"ב), הנסחרת בבורסה לפי תשואה שנתית לפדיון של 2.4% לעומת תשואה דו ספרתית בה נסחרת בשפל של לפני שנה.

במקביל, הודיעה חברת מידרוג על העלאת דירוג האג"ח (סדרות י'-י"ב) שהנפיקה נורסטאר מ-A3.il ל-A2.il ועל שינוי אופק הדירוג משלילי ליציב. דירוג זה גם הוענק להרחבת סדרה י"ב בהיקף גיוס של עד 153 מילון שקל לפי מחירה הנוכחי של האג"ח בבורסה.

לאג"ח י"ב משך חיים ממוצע (מח"מ) של 4 שנים (תעמוד לפירעון בשנים 2023-2028) ולדברי מידרוג נמסר לה כי ההנפקה מיועדת לצורכי מיחזור חוב ופעילות שוטפת. נכון לסוף מרץ 2021 הציגה נורסטאר התחייבויות של 843 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה, הכוללות קרן וריבית עתידית לשלם.

מגפת הקורונה פגעה בשווי הנכסים

נורסטאר נקלעה אשתקד למצב פיננסי מורכב. בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, שהובילה לסגירה (מלאה או חלקית) של מרכזים מסחריים וקניונים ברחבי העולם, רשמה מניית גזית גלוב, הפועלת בתחום זה, נפילה חדה והשפיעה לרעה על שווי נכסיה של נורסטאר.

כדי להתמודד עם המצב, מכרה נורסטאר בקיץ אשתקד מניות גזית גלוב (במסגרת הצעת רכש עצמית של גזית גלוב) תמורת 281 מיליון שקל ויצאה לגיוס הון של 161 מיליון שקל. כיום היא נסחרת לפי שווי של כ-900 מיליון שקל, כאשר לדברי מידרוג, שיעור המינוף (שיעור LTV) של נורסטאר השתפר משמעותית בשנה האחרונה ועמד בסוף מרץ 2021 על 46% בלבד, לעומת 81% בסוף יוני 2020.

התאוששות במקביל לקצב ההתחסנות

נורסטאר מחזיקה ב-55% ממניות גזית גלוב, כאשר למניות אלו שווי שוק של כ-2 מיליארד שקל. לדברי מידרוג, העלאת הדירוג נובעת בעיקר משיפור משמעותי ביחס המינוף LTV (חוב פיננסי מותאם לשווי נכסים מותאם) "הנובע כתוצאה מהתאוששות ועליית שווי שוק החברה המוחזקת, גזית גלוב, אשר להערכת מידרוג מיוחסת, בין היתר, ליציאה ההדרגתית מהמשבר במהלך השנה הנוכחית במקביל לעלייה בקצב ההתחסנות בארץ ובחו"ל.

"בנוסף, יצוין כי השיפור כאמור בשווי מניית גזית מביא לשיפור במרחק מאמות מידה פיננסיות בהסכמי מסגרות אשראי של נורסטאר בקשר עם שווי שוק הבטוחה, כאשר המסגרות האמורות מגובות במניות החברה המוחזקת, באופן אשר תומך בגמישות הפיננסית של נורסטאר", נכתב בדוח מידרוג.

מניית גזית גלוב רשמה תשואה חיובית של 80% מהשפל אשתקד, אולם רמתה הנוכחית נמוכה עדיין בכ-40% מרמתה טרום פרוץ משבר הקורונה אשתקד. גם מניית נורסטאר, למרות ההתאוששות המרשימה, עדיין נסחרת בכ-70% מתחת מחירה טרם פרוץ משבר הקורונה.