איחוד האמירויות הערביות דוחק לייצור עוד נפט גולמי, ומביא את אופ"ק לעימות ללא מוצא

הממשלה באבו דאבי רוצה לשאוב יותר כעת, כדי שתוכל להשקיע בגיוון הכלכלה שלה לפני שהביקוש לנפט נחלש

מיכלית נפט, סמוך לחופי דובאי / צילום: Shutterstock, Nick Fox
מיכלית נפט, סמוך לחופי דובאי / צילום: Shutterstock, Nick Fox

מאחורי העימות בתוך אופ"ק לגבי ההחלטה להגדיל את ייצור הנפט נמצאת אחת החברות בקרטל עם אסטרטגיה חדשה: למכור כמה שיותר נפט גולמי לפני שהביקוש ייגמר.

האסטרטגיה של איחוד האמירויות הערביות, כפי שתוארה על-ידי בכירים המכירים את הנושא, מייצגת את אחד השינויים המשמעותיים ביותר במדיניות הנפט על-ידי מדינת נפט מזרח תיכונית. במשך שנים, הממשלות של המדינות המייצרות נפט באזור אמרו שאינן מודאגות לגבי מציאת קונים לנפט גולמי גם בעתיד הרחוק. איחוד האמירויות הערביות, שיש בה כמו מהמצברים הגדולים ביותר של נפט גולמי, עוזבת את הגישה הזו, כך אמרו אנשים המכירים את האסטרטגיה.

"זה הזמן למקסם את הערך של המשאבים הפחמימניים במדינה, כל עוד עדיין יש להם ערך", אמר אדם שתודרך לגבי האסטרטגיה של איחוד האמירויות הערביות. "מטרת ההשקעה היא לייצר הכנסה לגיוון הכלכלה, גם להשקעות באנרגיה חדשה וגם, לא פחות חשוב, באפיקי הכנסה חדשים".

המדינה מצפה שיהיו קונים לנפט שלה במשך עוד עשרות שנים

המדינה לא מודאגת לגבי ירידה פתאומית בביקוש, ומצפה שיהיו קונים לנפט הגולמי שלה במשך עוד עשרות שנים. עם זאת, אנשים המכירים את החשיבה החדשה אומרים שהמדינה רוצה לשאוב ולמכור כמה שהיא יכולה כעת, כשהביקוש והמחירים גבוהים. ההכנסות יעזרו לה לגמול את כלכלתה מהנפט.

"נתח השוק הוא גורם מפתח כאן", אמר בכיר בתחום הנפט מאיחוד האמירויות הערביות. "אנו רוצים נתח שוק גדול יותר, לעשות כמה שיותר כסף שאפשר מהרזרבות שלנו, בייחוד לאחר שהוצאנו מיליארדים לפיתוח הבארות".

דובר של משרד האנרגיה באיחוד האמירויות הערביות והממשלה באבו דאבי לא הגיבו לבקשות תגובה.

בימים האחרונים, איחוד האמירויות הערביות היה המדינה האחרונה שלא חתמה על הסכם להגברת ייצור הנפט הגולמי בארגון המדינות המייצאות נפט וקבוצה של מדינות יצרניות נפט בהובלת רוסיה, המכונה אופ"ק +. בשבוע שעבר, הסכימו שאר החברות באופ"ק + באופן טנטטיבי להסכם לסיים באופן הדרגתי קיצוצי ייצור גדולים שיושמו בתחילת המגפה. בזמנו, ארגון המדינות קיצץ ייצור של 9.7 מיליון חביות ביום של נפט גולמי, כ-10% מהביקוש שהיה בשנה קודם לכן, 2019. מתוך קיצוץ התפוקה הזה, החזירה בינתיים הקבוצה ייצור של 4 מיליון חביות ביום.

איחוד האמירויות הערביות אמר שיסכים לתוכנית לשחרר בהדרגה את היתר רק אם המדינה תוכל להגדיל את התפוקה שלה עצמה בתוך מערכת התפוקות המורכבת של הארגון. ערב הסעודית, המנהיגה בפועל של אופ"ק, בינתיים סירבה לשינוי הזה, וזה הוביל לסכסוך פומבי ונדיר בין שתי המדינות שהן בנות ברית קרובות. לא נראה היה אמש שאף צד זז ממקומו, מה שמותיר את מחירי הנפט בעתיד הקרוב באפילה.

למשקיעים שוריים, אם לא יהיה הסכם המשמעות של זה היא שאופ"ק + ישמור על תקרות הייצור הנוכחיות אפילו בזמן שכלכלות נפתחות מחדש והביקוש גדל. חברי אופ"ק אומרים שזה בדיוק מה שהם עושים. שוורים בתחום הנפט מהמרים שחוסר הסכם יוביל חברות בארגון לנטוש את ההסכמים לגמרי ולשאוב כמה נפט שהן רוצות.

"הברית ההיסטורית עומדת למבחן"

מנהל בכיר בחברה Abu Dhabi National Oil Co., יצרנית נפט בבעלות המדינה, אמר שאיחוד האמירויות הערביות מחויב לעבוד עם אופ"ק ותומך בהסכם התפוקה הקיבוצי, אבל רוצה שההקצאה שלו תשקף טוב יותר את הספק הייצור. "אנחנו לא רוצים להציף את השוק", אמר הפקיד הבכיר, אבל "יש ביקוש לנפט הזה".

לאחר שהקבוצה לא הצליחה לפתור את הסכסוך מוקדם יותר השבוע, הגיעו מחירי הנפט הגולמי האמריקאי לשיא של שש שנים לפני שירדו. במסחר של הבוקר המאוחר בניו יורק ביום רביעי, ירדו מחירי הנפט לאחר שהוול סטריט ג'ורנל דיווח על החשיבה החדשה באיחוד האמירויות הערביות. נפט גולמי של מערב טקסס ירד ביותר מ-2.3%, למחיר שמעט מעל 71.60 דולר לחבית. ברנט, המדד הבינלאומי, ירד בכ-2%, מעל 72.90 דולר לחבית.

הסכסוך משך התערבות מצד ארה"ב, בתוך כך שמחירי הדלק שם עולים. במהלך סוף השבוע ולקראת השבוע הקרוב, פקידים אמריקאים בכירים ניהלו שיחות עם בכירים מערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומדינות רלוונטיות אחרות, כך אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי.

בתוך מעבר גיאופוליטי גדול מהעת האחרונה,איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית נבדלות ביניהן בגישה למה שאנליסטים, בכירים ומנהלים בתעשייה מגדירים כמעבר עולמי להפחתת שימוש בדלקי מאובנים הפולטים פחמן. "הברית ההיסטורית עומדת למבחן", אמר כריסטיאן מאלק, האחראי על אנרגיה עולמית בבנק ג'י פי מורגן צ'ייס. "היריבות היא לא רק בשוק הנפט, אלא נוגעת לכלכלה של העולם לאחר הנפט".

בטווח הקצר, שתי המדינות הגבירו את ייצור הנפט שלהן, והבטיחו להעביר את הרווחים להשקעה שתעזור להם להתגוון ולהתרחק מדלקי מאובנים.

ב-2020, תאגיד הנפט של ערב הסעודית, הידוע כארמקו, הודיע שהוא מתכוון להגביר את הספק ייצור הנפט בר הקיימא שלו מ-12 מיליון ל-13 מיליון חביות ביום. כמה חודשים אחר כך, חברת הנפט המדינתית של אבו דאבי הודיעה שתוציא 122 מיליארד דולר, באופן חלקי כדי להגביר את כושר הייצור שלה לחמש מיליון חביות ביום עד סוף העשור, לעומת כארבע מיליון חביות ליום כיום.

בסוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכים שהביקוש העולמי לנפט יפסיק לעלות ב-2030, השנה בה אבו דאבי צופה להגיע לכמות היעד שלה - חמש מיליון חביות ביום.

ההערכה היא שהמאגרים המוכחים של איחוד האמירויות הערביות - הנפט שעדיין יש למדינה מתחת לאדמה - מגיעים ל-98 מיליארד חביות, על פי סקר סטטיסטי של חברת BP. בקצב של חמש מיליון חביות ביום, ייקח יותר מחמישים שנה לשאוב את כל המאגר הזה.

"איחוד האמירויות הערביות נמצא במרוץ לתפוס נתח שוק לפני שיגיע שיא הביקוש", אמר רובין מילס, מנכ"ל חברת הייעוץ מדובאי Qamar Energy ומנהל לשעבר בתעשיית הנפט של האמירויות. שלא כמו חברות אחרות באופ"ק, לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות הערביות יש יכולת להגביר את יכולת הייצור.

באופן פומבי, אמרה ערב הסעודית שאינה מודאגת מכך שהביקוש ייגמר והרזרבות שלה יינטשו. שר האנרגיה הסעודי הנסיך עבדולעזיז בן סלמאן נשאל בכנס של אופ"ק + ביוני לגבי דו"ח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שהמליץ להפסיק השקעות בפחמימנים על מנת להגיע למצב של אפס פליטות עד שנת 2050.

"אני חושב שזה המשכון לסרט 'לה לה לנד'", אמר. "למה שאתייחס לזה ברצינות?"


● אנדרו רסטוצ'ה השתתף בהכנת הכתבה