הצלחה בניסוי ראשוני בתרופה לקורונה של חברת בונוס ביוגרופ

בונוס ביוגרופ הודיעה היום על תוצאות ניסוי קליני במוצר MesenCure, המופק מתאי גזע, בטיפול בחולי קורונה במצב קשה • בניסוי, שנערך ב-10 חולים בבי"ח רמב"ם, השיגה החברה הטבה במספר מדדי בריאות של החולים כבר במתן ראשון, ולאחר מכן חל שיפור נוסף במתן מצטבר

ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK
ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK

הקורונה חוזרת, אין אופק להיעלמותה, וחברות המייצרות מוצרים לטיפול בקורונה שוב מושכים את עניין הציבור. היום (א') הודיעה חברת בונוס ביוגרופ  על תוצאות הניסוי הקליני במוצר שלה MesenCure, המופק מתאי גזע, בטיפול בחולי קורונה במצב קשה.

מוצריה של בונוס פועלים - כמו מוצרים רבים המפותחים כיום לתחום הקורונה - על המנגנון הדלקתי אשר בשלבים מאוחרים יותר של המחלה משתולל וגורם לפגיעה שהיא בשלב זה חמורה מזו של הווירוס עצמו.

בניסוי, שנערך ב-10 חולים, השיגה החברה הטבה במספר מדדי בריאות של החולים כבר במתן ראשון, ולאחר מכן חל שיפור נוסף במתן מצטבר. הניסוי נערך בבית החולים רמב"ם.

הניסוי לא כלל קבוצת ביקורת, אך המדדים של כל חולה לאחר הטיפול השוו למדדי השיא שלו. מהתוצאות עולה כי רמת החלבון הדלקתי CRP בדמם של החולים ירדה בשיעור ממוצע של 29%-34%. עוד נמצא כי הטיפול הפחית את רמת האנזים קריאטין קינאז בדמם של החולים בשיעור ממוצע של 20%-22%. תוצאות דומות נוספות התקבלו גם לגבי חומרים אחרים שרמתם בדם בשיעור שחורג מהנורמה מעידה על מחלה קורונה חמורה יותר. כמו כן הודגמה ירידה בשטח הדלקת בריאות בצילומי החזה.

האם כל זה התבטא גם בשיפור בתסמינים? החברה דיווחה על שיפור בתפקודי הנשימה של חולי הקורונה בשיעור מובהק, כפי שבאו לידי ביטוי ברמת החמצן בדם - אחד המדדים השובים למדידת חומרת המצב של חולי קורונה.

ד"ר שאדי חמוד, החוקר הראשי בניסוי הקליני לטיפול במצוקה נשימתית, המכהן כסגן מנהל מחלקה פנימית בקריה הרפואית רמב"ם, מסר: "עד כה, תוצאות הטיפול באמצעות התרופה MesenCure הן מרשימות ביותר ומהוות שיפור בהשוואה לתוצאות טיפולים אחרים".

כעת תחל החברה בניסוי ב-50 חולים נוספים, ובו ייבדקו תפקודי נשימה, מדדי דלקת, קיצור משך זמן האשפוז ושרידות החולים.

בונוס ביוגרופ, שהוקמה על ידי ד"ר שי מרצקי שייסד גם את חברת פלוריסטם, עוסקת בתחום תאי הגזע והנדסת הרקמות, ובימים רגילים מתמחה ביצור של רקמת עצם מתאים, למילוי חללים גדולים בעצם, בטיפולי פה ולסת ובמקרה של פציעות. מוצריה נמצאים בשלב המחקר והפיתוח, וכרגע המוצר לקורונה מקבל עדיפות בניסויים הקליניים.

בונוס אינה רושמת הכנסות, הפסדיה הצבורים עומדים על כ-198 מיליון שקל. היא נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל.