בג"ץ: בתוך 6 חודשים זוגות בני אותו מין יוכלו לבצע פונדקאות בישראל

בפסק דין חלקי מפברואר 2020 נקבע כי הסדר הפונדקאות המעוגן בחוק אינו חוקתי, וניתנו לממשלה 12 חודשים לקידום תיקון חקיקה ש"יבטא מחויבות לזכותם לשוויון ולהורות של גברים יחידים ובני זוג מאותו מין" • לאחר שבמשך למעלה משנה המדינה לא עשתה דבר לקידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בג"ץ כי יש לתת סעד אופרטיבי לעותרים

זוגות להט"בים עם ילדים. הסוף לאפליה? / צילום: שאטרסטוק
זוגות להט"בים עם ילדים. הסוף לאפליה? / צילום: שאטרסטוק

12 שנים לאחר הגשת העתירה, קבע היום (א') בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ כי בתוך שישה חודשים יבוטלו ההגדרות הקבועות בחוק, המפלות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מביצוע הליך פונדקאות בישראל. זאת, בהמשך לפסק הדין החלקי שניתן לפני למעלה משנה, שבו נקבע כי החוק פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה. עד היום האופציה היחידה שעמדה בפני גברים יחידים או בני זוג מאותו מין הייתה לבצע הליכי פונדקאות יקרים בחו"ל.

לאחר שבמשך למעלה משנה המדינה לא עשתה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בית המשפט כי לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים, ויש לתת סעד אופרטיבי לעותרים.

בפסק הדין החלקי שניתן בפברואר 2020 נקבע כי הסדר הפונדקאות המעוגן בחוק אינו חוקתי. עם זאת, ונוכח מורכבות הסדר הפונדקאות, ניתן לממשלה פרק זמן של 12 חודשים לצורך קידום תיקון חקיקה ש"יבטא מחויבות לזכותם לשוויון ולהורות של גברים יחידים ובני זוג מאותו מין".

המדינה ביקשה להאריך את המועד מספר פעמים, ולאחר שנה וחצי בהם לא פעלה לפתרון חקיקתי, עדכנה כי "בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית מעשית לקידום הליכי חקיקה בסוגיה הנדונה".

לפיכך החליטו חמישה שופטי בג"ץ - הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה (בדימוס) חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית - פה-אחד על ביטול ההגדרות המפלות באופן גורף.

לצד זאת, החליטו שופטי בג"ץ לתת לממשלה שהות של שישה חודשים בטרם ייכנס הסעד המוצע לתוקפו, וזאת על-מנת לאפשר גיבוש הנחיות מקצועיות מתאימות.

העתירה הוגשה לפני 12 שנים על-ידי בני הזוג איתי ויואב פנקס ארד, עמותת "אבות גאים" וסוכנות "תמוז" נגד האפליה בחוק הפונדקאות, לפיה בני זוג מאותו מין ואבות יחידים אינם יכולים לבצע הליך פונדקאות בישראל.

העותרים, איתי ויואב פנקס ארד, מסרו בתגובה: "ניצחנו, ועכשיו זה סופי. פסיקת בג"ץ היא צעד גדול לעבר שוויון לא רק ללהט"ב בישראל אלא שוויון בישראל בכלל. הפסיקה חשובה לכולנו, כי כל אפליה שרירותית היא חרפה למדינה. היא אומרת את הדבר שאזרחי ישראל הבינו כבר מזמן: משפחה להט"בית, כמו גם משפחה חד-הורית של אם או אב ועוד מודלים - כולן משפחות. לאף אחד אין זכות להפלות הורים ולמנוע מהם גישה למשהו, רק בגלל שהם לא 'איש ואשתו'.

"מקומם של חוקים פרימיטיביים כאלה בספרי ההיסטוריה ולא בספר החוקים של שנת 2021. 12 שנים אחרי שיצאנו לדרך - בזכות פסק הדין הזה, יוכלו להיוולד אלפי ילדים בחיק משפחותיהם האוהבות, כאן בישראל. כמה מתבקש, כמה טבעי".

עו"ד חגי קלעי, המייצג את העותרים, מסר: "המסר החשוב והברור של בית המשפט העליון מהשנה שעברה, כי אפליה על בסיס נטייה מינית היא חמורה ואסורה, תורגם לפסים מעשיים ולהפסקת האפליה בפועל. טוב יהיה אם ההליך הנוכחי יביא להפנמת נורמות של שוויון בכלל, ועל רקע נטייה מינית וזהות מגדר בפרט, גם בהקשרים רחבים יותר של הכרה שוויונית במשפחות להט"ביות על כל סוגיהן, הכרה לה המדינה כיום מתנגדת".

האגודה למען הלהט"ב מסרה בתגובה: "הכרעת בג"ץ היא נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשוויון. שופטי בג"ץ השכילו לקבל את ההחלטה האנושית והצודקת שבכנסת התקשו להעביר במשך עשור בגלל וטו פוליטי של מפלגות קיצוניות. ההישג האדיר הזה נותן לנו כוח להמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לכל חברות וחברי הקהילה הגאה בכל תחומי החיים".