הישורת האחרונה בקרב על פז: בשיכון ובינוי בטוחים - "ההצעה שלנו היא הטובה ביותר"

אחרי שהגיש הצעת מיזוג משופרת, יו"ר ומנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי תמיר כהן טוען כי "המיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה יכניס את פז לעולמות האנרגיה המתחדשת - ויתרונותיה של פז בנושא הקמעונאות יתרמו לשיכון ובינוי"

תמיר כהן, מנכ"ל ויו"ר שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
תמיר כהן, מנכ"ל ויו"ר שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

הקרב על רכישת השליטה בענקית האנרגיה והקמעונאות פז  מתקרב לישורת האחרונה. בעקבות פגישות שניהלו בכירי פז עם שתי המציעות, הגישה חברת שיכון ובינוי  הצעה מעודכנת ומחייבת לרכישת השליטה בפז, וכעת ממתינים בשוק בדריכות להצעה משופרת גם מצידה של קבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס.

בשיחה עם גלובס אמר תמיר כהן, יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי, כי "יש כאן תחרות בין שתי הצעות שונות במהות. אנחנו לא רואים בפז השקעה פיננסית, אלא השקעה לטווח ארוך כדי לייצר חברת אנרגיה גדולה ובינלאומית שיהיו לה את כל היתרונות של שתי החברות".

השבוע הגישה שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, הצעה משופרת למזג את החברה הבת שיכון ובינוי אנרגיה, אל תוך פז, בתמורה להקצאה של 48% ממניות פז לידיה של שיכון ובינוי. שווי השוק הנוכחי של פז עומד על 3.7 מיליארד שקל, כך שההצעה משקפת שווי של כ-7.3 מיליארד שקל לחברה הממוזגת (ו-3.55 מיליארד שקל לשיכון ובינוי אנרגיה).

 
  

אפשרות לגיוס הון לאחר המיזוג

לשם השוואה, בהצעה הראשונית דרשה שיכון ובינוי כי יוקצו לפחות 58% ממניות פז לידיה של שיכון ובינוי. הקצאה כזאת הייתה משקפת לשיכון ובינוי אנרגיה שווי של יותר מ-5 מיליארד שקל, וההפחתה הנוכחית משפרת עד מאוד את אטרקטיביות ההצעה עבור בעלי מניותיה הקיימים של פז. במקרה שהעסקה עם פז תושלם, היא תחליף את תוכניתה המקורית של שיכון ובינוי, להנפיק את שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה בת"א. 

במסגרת ההצעה המשופרת נקבע עוד, כי במקרה ששוויה של החברה הממוזגת יירד אל מתחת ל-7.5 מיליארד שקל במהלך השנתיים שלאחר השלמת הרכישה, תשיב שיכון ובינוי לפז מניות בשווי של 100 מיליון שקל, או לחילופין תזרים לה עוד 100 מיליון שקל ללא הקצאה של מניות נוספות. עוד ציינה שיכון ובינוי, כי היא רואה בחיוב את האפשרות שפז תצא לגיוס הון לאחר השלמת המיזוג, לרבות באמצעות גיוס הון מקבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס שגם היא מתמודדת כאמור על רכישת השליטה בפז.

הכדור עובר לידיים של לאומי פרטנרס

קבוצת המשקיעים שמוביל מנכ"ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל, היא כאמור המתחרה השנייה על רכישת פז. במקור הציעה לאומי פרטנרס הזרמת הון לפז כנגד הקצאה של 20% ממניותיה לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל לפני הכסף, בתוספת אופציה להקצאה נוספת של 5% ממניות פז לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לפני הכסף.

כעת יכולה לאומי פרטנרס להגיש גם היא לדירקטוריון פז הצעה משופרת ומחייבת. לאחר מכן יידרש הדירקטוריון בראשות היו"ר הראל לוקר לקבוע האם להתקדם לחתימת הסכם עם מי מבין המציעות, או להמשיך ולפעול כחברה ללא גרעין שליטה.

עוד קודם להצעות, נפגשו כאמור נציגי שתי המציעות עם אנשי פז ובראשם היו"ר הראל לוקר. לדברי כהן "גם אנחנו וגם דירקטוריון פז מבינים שאין כאן השוואה בין תפוחים לתפוחים. יש כאן תחרות בין שתי הצעות שונות במהות.

"להערכתי, אחרי המיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה, פז תהיה חברת האנרגיה המובילה בארץ. יהיו לה את כל סוגי נכסי האנרגיה ולסינרגיה פה יש הרבה שווי. להערכתנו העסקה מביאה הרבה ערך לכלל בעלי המניות של פז, מה גם שהיא מותאמת בצורה כמעט מושלמת לתוכנית האסטרטגית של פז".

בפני דירקטוריון פז קיימת ההצעה שלכם, ההצעה של קבוצת לאומי פרטנרס, וכן האפשרות להמשיך ולפעול כחברה עצמאית. אני יכול להניח שלדעתך ההצעה שלכם היא האפשרות הטובה ביותר מביניהן?
"כן. בהנחה שדירקטוריון פז רואה לנגד עיניו את טובת החברה ואת השאת השווי לבעלי המניות של החברה, אז זו ההצעה הטובה ביותר".

"השוק משמר לנו מומנטום בשתי האופציות" 

הגשתם תשקיף לקראת הנפקת שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה, ואף ערכתם רוד שואו, אבל בחרתם להשהות את המהלך עד למיצוי התהליך מול פז. כמה זמן עוד תשהו את ההנפקה לטובת מיצוי הצעת המיזוג?
"מבחינה רגולטורית יש לנו עוד כמה שבועות, וכמובן שתהיה נקודת זמן שבה נראה אם העסק מתקדם, אז נאלץ להודיע באופן רשמי שאנחנו מוותרים על מהלך ההנפקה.

"אנחנו מקבלים פידבק מאוד חיובי מהשוק, שמבין ששתי החלופות הן טובות מאוד, גם ההנפקה וגם מיזוג עם פז, שיכניס אותה לעולמות האנרגיה המתחדשת וייצור האנרגיה, יחד עם הכנסה שלה לשוק העולמי, אל מול הכנסת היתרונות של פז בכל נושא הקמעונאות לתוך שיכון ובינוי אנרגיה. לכן אנחנו חושבים שהשוק משמר לנו את המומנטום בשתי האופציות".

התחלתם כבר להכין תוכניות בנוגע לפז, במקרה שעסקת המיזוג תתקדם?
"יש לנו תוכניות סדורות לגבי כל אחת מהחטיבות של פז והן מתבססות ברובן על מידע ציבורי. אם נראה דברים שונים ממה שאנחנו יודעים נתאים אותם בהתאם, אבל בטח שיש תוכנית אסטרטגית לחברה המאוחדת ויש תוכנית סדורה לאן החברה הזאת צריכה ללכת.

"אנחנו מעריכים שפז תהפוך להיות חברה מובילה בתחום של האנרגיה באופן כללי, וגם בתחום הקמעונאות. אנחנו ננצל את היתרון לגודל של שתי החברות בכל התחומים שבהם הן מתעסקות. ננצל את הבינלאומיות ואת כל יתר היתרונות שיש לקבוצת שיכון ובינוי".