אסטרטגיה נשית במשרדי הממשלה החדשה: מה נרוויח מזה

אסטרטגיה נשית במשרדי הממשלה יכולה להיטיב לא רק עם קידום האג'נדה הנשית הניהולית אלא בהכנסת אנרגיה חדשה שתביא ערך מוסף ותוצאות אשר ישרתו את כולנו, נשים וגברים במדינת ישראל

מרב מיכאלי ותמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
מרב מיכאלי ותמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מינוי של 9 מנכ"ליות במשרדי הממשלה משקף ללא ספק מדיניות אסטרטגית חדשה - יותר נשים בתפקידי מפתח ניהוליים.

מספר הנשים שלוקחות חלק פעיל בהנהגה נמצא במגמת צמיחה בכל העולם וגם אצלנו המגמה כבר כאן. בממשלת השינוי מספר שיא של שרות, 9 מתוך 27, ונראה כי המספרים משקפים מגמה ועשויים לעודד אותנו בכל הקשור לשוויון מגדרי והעצמה נשית, אבל לא רק. השינוי ישפיע על טיפוח למצוינות בכל מגדר וביצירת הזדמנויות שוות באופן טבעי, שאינו דורש מלחמות או הסברים.

בהסתכלות רחבה יותר, בשנים האחרונות, אנו עדים לכך שמספר הנשים בתפקידי ניהול בכירים בכל הסקטורים, נמצא בגידול. אמנם עוד לא הגענו לנחלה וגם היום בת"א 125 מכהנות רק 4 מנכ"ליות, אבל מדובר לא רק בהחדרת אג'נדה, אלא בראיה נשית של 'המערכת' ובשיקוף של ניהול אחר (נשי) שגם מביא תוצאות אחרות.

נתונים מעניינים שחושפת חברת 'אדם מילא' שמצאה כי לנשים בתפקידי ניהול בכירים תכונות מאפיינות מובילות. למשל אנרגיה, מקוריות ומנהיגות: מנהלות בכירות נכתב במחקר שפרסמו בחברה בחודש שעבר, מובילות ומשפיעות, אסרטיביות ואנרגטיות לא פחות מגברים ובעת ניהול משבר נראה שיש ביטוי אפקטיבי יותר דווקא לצד הנשי. הן מגלות מנהיגות ואיתנות במצבים מורכבים ואינן עומדות במקום - חשיבתן מתאפיינת במקוריות והן מובילות את הארגון בראשו הן עומדות לכיוונים חדשים, מתוך חדשנות וראיית הנולד. דוגמא למנהיגות נשית מעוררת השראה היא מאריסה מאייר שכיהנה כמנכ״לית יאהו כבר בגיל 38, וכבר בשנתה הראשונה היא הצליחה להזניק את ערך החברה בעשרות אחוזים באמצעות מספר מהלכים שבהם היא הציגה גישה שונה ומקורית. במקום לנסות להציל את החברה מדעיכה באמצעות שיתופי פעולה עם חברות כמו פייסבוק או גוגל כפי שניסו לעשות קודמיה הגבריים בתפקיד, היא בחרה בטקטיקה אחרת, ובחרה להשאיר את יאהו כחברה עצמאית ולתקן אותה מבפנים.

דוגמא נוספת לגישה ואנרגיה אחרת להנהגה נשית שפעלה אחרת בזמן משבר הקורונה, עליהן דובר לא מעט: ראש ממשלת ניו זילנד, מג'סינדה ארדרן וראש ממשלת פינלנד הצעירה, סאנה מרין, שתי נשים שהצליחו להתבלט לטובה מול המנהיגות הגברית הכוחנית והמוחצנת במדינות אחרות.

תכונה נוספת שהועלתה במחקר היא מתן אמון באחרים באופן שמאפשר לראות את התמונה הכוללתֿ: לרוב, נשים ניחנות ביכולת לתת אמון בזולת ולהעצים אחרים. הן סומכות על העובדים שלהן. מדובר בחלק משמעותי המאפשר להן להתמקד בהיבטים האסטרטגיים ולקבל החלטות ניהוליות. בראיון שנערך לאחרונה בגלובס עם רונית אטד מנכ״לית מייקרוספט ישראל, שנכנסה לתפקיד ממש טרום הקורונה, היא ציינה שהאתגר הכי גדול של התקופה עבור מנהלים הוא ״לשחרר, ללכת עוד צעד ולסמוך על האנשים שלך, ולקבל את מה שהם בוחרים״ ד״ר מיכל חמו לוטם קראה לזה 'מנהיגות משתפת' כך שבאופן זה את הופכת אותם לשותפים לרעיון, לדרך, לקבלת ההחלטות.

הן בעלות יכולת חשיבה אינטגרטיבית נכתב במחקר: הם מצאו כי מנהלות בכירות לא בהכרח בולטות יותר מעובדים או מנהלי ביניים ביכולות אנליטיות, אך הן משכילות לבצע אינטגרציה בין נתונים ולזהות מתוך המידע המוצג בפניהם את דרך הפעולה המתבקשת.

תכונות אלה ללא ספק מאפיינות גם לא מעט נשים שנמצאות בפוליטיקה, ולכן השקתן אל השרות החדשות שנכנסו זה מכבר למשרדיהן, מעוררת ציפייה, שנזכה לראות גם שם, אסטרטגיית ניהול שונה וחדשה, כזו שתביא לידי ביטוי תמרון מול אתגרים מורכבים לצד חשיבה מקורית, אשר תוביל לפתרונות חדשים בגמישות, ביעילות ויצירתיות, שלא נראתה עד כה, במשרדי הכנסת.

לסיכום, אסטרטגיה נשית במשרדי הממשלה יכולה להיטיב לא רק עם קידום האג'נדה הנשית הניהולית אלא בהכנסת אנרגיה חדשה שתביא ערך מוסף ותוצאות אשר ישרתו את כולנו, נשים וגברים במדינת ישראל.

הכותבת היא מנכ״לית חברת Binsight ייעוץ אסטרטגי שיווקי וחברה בסופרסונס

*** גילוי מלא: הכותבת מלווה את חברת אדם מילא במסגרת שרותי הייעוץ האסטרטגי