בזק הגישה תלונה על פריסה בלתי חוקית ביישוב נריה

זאת בטענה כי מבצע העבודה משתמש בתשתיותיה באופן פיראטי וללא אישור • הפריסות העצמאיות של סיבים ביישובים קטנים מציפים מחלוקת משפטית

מטה בזק בתל אביב / צילום: Reuters, Amir Cohen
מטה בזק בתל אביב / צילום: Reuters, Amir Cohen

פריסת הסיבים האופטיים ביישוב נריה שבמועצה האזורית בנימין גורר מחלוקת משפטית בין בזק, המועצה והקבלן שביצע את העבודה, חברת פיוצ'ר שבבעלות יונתן סודמי (לשעבר מנהל פרויקט הסיבים בפרטנר). לגלובס נודע כי בזק הגישה תלונה למשרד התקשורת בטענה שהפריסה ביישוב נעשתה שלא כחוק וכי מדובר בשימוש בתשתיות שלה שמחייבות תשלום, תיאום ופיקוח מולה כפי שמחייבת האסדרה על ידי משרד התקשורת.

מדיניות משרד התקשורת מעודדת בעלי רישיון מיוחד לפרוס תשתיות ביישובים קטנים וזאת מתוך הכרה שיישובים אלה לא ייפרסו בסיבים אופטיים על ידי המפעילים הגדולים שיעדיפו את היישובים הגדולים והבנייה לגובה. בכך יוצר המשרד תחרות לחברות התשתית ומזרז את הפריסה במרחב הכפרי. אלא שלפריסה יש מחיר והיא שתושבים מקבלים סיב, אבל עניין השירות הוא כבר נושא יותר בעייתי.

בתלונה, בזק טוענת כי למעשה מדובר בתשתית פיראטית שעוברת בתשתיותיה מבלי שמישהו פנה אליה בכלל וביקש את רשותה. מנגד, במועצה טוענים כי התשתיות שייכות לה.

שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין, חנכו את פרויקט פריסת סיבים אופטיים ביישוב נריה שבמועצה אזורית בנימין לפני שבוע. כבר לפני הטקס התקבלו תלונות של גורמים מהיישוב שטענו שהפרויקט נפרס שלא כחוק. בעקבות התלונות על פריסה לא חוקית לכאורה מצד תושבים ביישוב נגד פיוצ'ר ויונתן סודמי, התברר כי פיוצ'ר קיבלה את הרישיון שלה מהמינהל האזרחי מקמ"ט תקשורת באיו"ש וזאת בניגוד לטענות של תושבים שטענו שאין ברשותו רישיון בכלל. קבלת הרישיון נבדקה גם במשרד התקשורת בטרם הגיעו הבכירים לטקס ההשקה.

תושבים טענו כי סודמי מקורב ליו"ר המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ, ואף נמנה על תומכיו בבחירות לראשות המועצה. סודמי היה מזכיר היישוב עד לפני כחצי שנה והוא הגה ויזם את רעיון פריסת הסיבים בו. הוא עזב את התפקיד וניגש להתמודדות במכרז שאותו הוא הגה ואף זכה בו. בנריה סירבו למסור פרטים על המתמודדים במכרז והסתפקו באמירה שהתמודדו 4 חברות. 

במסגרת טקס ההשקה נמסר לאנשי משרד התקשורת ששאלו על זכויות השימוש בתשתיות, כי התשתיות שייכים להם ולא לבזק ולא לא היו צריכים ליידע את בזק ולבקש את רשותה. גם השימוש בארונות התקשורת נתונים למחלוקת משפטית סביב זכויות השימוש כאשר בזק טוענת שהארונות שייכים לה ואילו במועצה סבורים שלא.

פיוצ'ר: " כל פעולות החברה מתבצעות בהתאם לחוק והרגולציה, עם הרישיונות המתאימים, ובאופן המקצועי ביותר"

מחברת פיוצ'ר נמסר בתגובה: "חברת פיוצ'ר פורסת תשתיות אינטרנט מהיר לטובת תושבי המגזר הכפרי כדי להשוות את הפריפריה למרכז הארץ. כל פעולות החברה מתבצעות בהתאם לחוק והרגולציה, עם הרישיונות המתאימים, ובאופן המקצועי ביותר. כמחצית מהתושבים בישוב המדובר כבר נרשמו לשירותי החברה ובימים אלו חברת פיוצ'ר מקבלת פניות נוספות להתקנת סיבים לאינטרנט מהיר ביישובים נוספים".

ממועצה אזורית בנימין נמסר: "לפני מספר ימים יצאה המועצה האזורית בנימין במכרז לפרישת סיבים אופטיים ואספקת שירותי תקשורת לכל יישובי המועצה. פרישת התשתיות ביישוב נריה נעשתה ביוזמת האגודה השיתופית נריה ללא תיאום מוקדם עם הרשות. מועצת בנימין לא התבקשה על ידי משרד וקמ"ט תקשורת לאשר את הפרויקט וממילא לא אישרה זאת בשום שלב. יחד עם זאת, לאחר מעשה הובא למיטב ידיעתנו שהדברים נעשו בהיתר ועל פי חוק ובאישור גורמי קמ"ט תקשורת ומשרד התקשורת".

מבזק נמסר: "הוגשה תלונה למשרד בעניין פריצת ארונות החברה בנריה".

מהיישוב נריה נמסר: "בעקבות החוק שקידם שר התקשורת יועז הנדל, שמאפשר פריסת סיבים אופטיים במגזר הכפרי, מזכירות היישוב נריה, קיבלה החלטה לפעול על מנת לספק לתושבים אינטרנט מהיר כמו בערי המרכז. לאחר בדיקת הצעות, הישוב החליט על החברה שתבצע את העבודות, כאשר וועדת הביקורת היישובית הייתה חשופה לכל הפרוטוקולים של דיוני מזכירות היישוב. התהליך בוצע באופן כשר ולטובת התושבים ולפני מספר ימים שר התקשורת ביקר בפריסת הסיבים ושיבח את פעילותנו".