האחיזה של ליברמן, התמרון של אלקין: כך מבצרת הקואליציה את שליטתה בכנסת

עם שלושה ממלאי מקום של ישראל ביתנו בוועדת הכספים, מנגנון השליטה של שר האוצר הדוק באופן חסר תקדים • גורמים בקואליציה חוששים: ליברמן יעקוף את הוועדות המקובלות ויאשר את מהלכיו מול הוועדות של אנשיו • וגם: המהלך של אלקין לשינוי תקנון הכנסת

הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת היום / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת היום / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

29 ימים אחרי השבעת הממשלה, הוועדה המסדרת אישרה את הקמת הוועדות הקבועות של הכנסת. שבועות ארוכים ניסו בקואליציה של בנט ולפיד להגיע להסכמות מול האופוזיציה, כנהוג, אבל ללא הצלחה. לבסוף הקואליציה הביאה באופן חריג הצעה להצבעה, ללא אישור האופוזיציה. נכון לכתיבת שורות אלה, הקמת הוועדות עומדת בפני משוכה אחרונה - מליאת הכנסת.

המהלך של אלקין

בדיון שקדם לאישור הקמת הוועדות, הקואליציה נקלעה למבוכה כשגילתה שהאופוזיציה לא תתמוך בהצעתה למינוי יאיר גולן לראש ועדת הקליטה. לכן במרצ דרשו שמיכל רוזין תקבל זמנית את ראשות ועדת החינוך כערובה עד שגולן ימונה באופן קבוע. היו"ר המיועדת, ח"כ שרן השכל, הוזעקה לדיונים ודרשה בחזרה את הוועדה לידיה בזמן ההצבעה וכך שמרה על מקומה בגיבוי של השר המקשר בין הממשלה לכנסת, זאב אלקין שהבטיח ערובה אחרת.

לגלובס נודע כי אלקין, הודיע שאם לא יאושרו מינויי ראשי הוועדות המיועדים, הוא ישנה את מנגנון הבחירה של ראשי וועדות הכנסת. כך, בחירת יושב הראש תילקח מיידי חברי הוועדות, שבהן, אין רוב מובטח לקואליציה ותעבור בדרך אחרת עליה יחליט השר. גורמים בכנסת טענו כי מדובר בצעד נוסף שיוביל להחלשת הכנסת.

האחיזה של ליברמן

במסגרת התיקונים שנעשו בהצעה מספר ממלאי המקום שניתן לאנשי ישראל ביתנו בוועדת כספים ירד משישה, כפי שחשפנו השבוע, לשלושה. אולם בפועל, מנגנון השליטה של יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן בוועדה הפך מהודק באופן חסר תקדים.

ליברמן, שביקש להחזיק בידיו את ועדת הכספים, קיבל השבוע מידי הקואליציה את מפתחות השליטה גם בהצבעות הוועדה לעתיד לבוא. יו"ר הוועדה הוא ח"כ אלכס קושניר, ונוסף לו תוכל ישראל ביתנו לשלוח שני חברי ועדה נוספים על תקן ממלאי מקום, כך שישראל ביתנו תמלא 3 מתוך 9 מקומות לחברי קואליציה בוועדה. כך בהצבעות שנויות במחלוקת תוכל ישראל ביתנו לדרוש להחליף חברי ועדה שמתנגדים לחוק או העברה מסוימת ולהחליפם בחברי המפלגה שיידרשו למשמעת סיעתית.

כך בדיוני התקציב שיתקיימו במהלך הפגרה של וועדת הכנסת, שצפויים להיות סוערים בשל התנגדויות האופוזיציה, ליברמן יקבל כשר אוצר אחיזה מהודקת בכל מהלכי הקואליציה. גורמים בקואליציה אף הביעו חשש כי ליברמן לא יעביר חוקים כנדרש לדיון ואישור בוועדות הקבועות, אלא לוועדות שבראשות אנשיו: הכספים, של קושניר, וועדת הרפורמות של יוליה מלינובסקי. כך הוא עלול לפגוע בעצמאות הכנסת.

בייעוץ המשפטי של הכנסת מתחו היום ביקורת נוקבת על הרכב הוועדות ופיצולן לצרכים קואליציוניים. היועצת המשפטית של ועדת הכנסת עו"ד ארבל אסטרחן טענה בדיון כי "לו ההצעה הייתה של הייעוץ המשפטי, היינו מניחים הצעה אחרת. לא היינו מפצלים ועדות מטעמים קואליציוניים. יש דברים שהיועמ"שית של הכנסת אמרה שלא יעברו".

האופוזיציה תעתור לבג"ץ

האופוזיציה מימין צפויה לעתור לבג"ץ נגד החלטות הוועדה המסדרת בטענה ל"דורסנות הקואליציה". אם מסתכלים על הביקורת שהביעה היועצת המשפטית אסטרחן, נראה שיש להן בסיס בכמה נקודות: מספר חברי הליכוד בוועדות, שאינו הולם את גודל המפלגה, פיצול הוועדות מטעמים קואליציוניים וגם על כך שהאופוזיציה לא מקבלת ראשות ועדה חשובה. "הדבר הבעייתי בעיני זה מספר חברי הליכודשמרוכזים במספר ועדות קטן", אמרה אסטרחן. "זה בולט לעין בחריגות שלו, ואם זה היה בידנו, היינו מציעים לשונותו. היינו גם מציעים לשנות את מספר ראשי הוועדות. נושא ראשות הוועדות לא פשוט. היה נהוג לתת לאופוזיציה ראשות ועדה חשובה".

הקואליציה אישרה לתת לאופוזיציה מימין את ראשות ועדת המדע וביקורת המדינה ולרשימה המשותפת את ראשות הוועדה למעמד האישה בלבד.

מאחר שהרוב הקואליציוני דחוק והוועדות מרובות, נוצר מצב אבסורדי שהקואליציה דרשה לשמור לעצמה רוב של 9 ח"כים רק בוועדות הכספים, החוץ והביטחון, הכנסת והחוקה, וכך פגעה גם בעיקרון היחסיות. בוועדת כספים למשל, הליכוד, שהיא הסיעה הגדולה באופוזיציה, מקבלת רק שני חברים בוועדה, כמו הרשימה המשותפת בת 6 המנדטים בלבד.

במסגרת הקמת הוועדות החדשות ופיצול הוועדות לצרכים קואליציוניים יקומו בכנסת 3 ועדות חדשות: ועדת הבריאות שפוצלה מוועדת העבודה והרווחה לטובת ח"כ עידית סילמן, הוועדה לביטחון הפנים שפוצלה מוועדת הפנים שבראשה תעמוד ח"כ מירב בן ארי וועדה לענייני הדת היהודית שפוצלה גם היא מוועדת הפנים ושבראשה תעמוד יוליה מלינובסקי שתעמוד גם בראש ועדת הרפורמות. כתוצאה מכך, רע"ם תישאר עם ועדת פנים מדוללת לענייני בנייה ואיכות הסביבה.