ביהמ"ש אישר את הפשרה בתביעה הייצוגית נגד אבן קיסר: תשלם כ-8 מיליון שקל

הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה ב-2014 ע"י עובד שעבד עם משטחי החברה, בטענה כי חלה בסיליקוזיס, מחלת ריאות חשוכת מרפא, בשל חשיפה לאבק הסיליקה שנוצר בעת עיבוד המשטחים • התשלום יועבר לטובת קידום הבטיחות התעסוקתית בענף העיבוד, וזאת באמצעות החזר כספי למפעלי העיבוד

מנכ"ל אבן קיסר, יובל דגים / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אבן קיסר, יובל דגים / צילום: סיון פרג'

אחרי כמעט 7 שנים, חברת אבן קיסר  יכולה לשים מאחוריה את התביעה הייצוגית שהוגשה נגדה: לאחרונה אישרה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר, את הסכם הפשרה בהליך.

אבן קיסר היא יצרנית משטחי עבודה למטבחים - בעבר התמקדה בקוורץ בלבד אך הרחיבה לאחרונה את פעילותה לחומרים נוספים. התביעה הייצוגית שהוגשה נגדה ב-2014 חשפה את החברה לתשלום של עד 216 מיליון שקל; מדובר בתביעה ובקשה להכרה כייצוגית שהגיש עובד שעבד עם משטחי החברה, בטענה כי חלה בסיליקוזיס, מחלת ריאות חשוכת מרפא המתאפיינת בהצטלקות הריאות ובפגיעה בתפקודי הנשימה, וזאת בשל החשיפה לאבק הסיליקה שנוצר בעת עיבוד המשטחים. טענתו הייתה כי החברה לא התריעה על הסכנה ולא הדריכה את המעבדים באמצעי זהירות נדרשים.

במסגרת הפשרה שנחתמה בתחילת 2018 ואושרה כעת, אבן קיסר התחייבה לשלם סכום של 7.8 מיליון שקל (כולל מע"מ וכל מס אחר, במקרה שיחול) לטובת קידום הבטיחות התעסוקתית בענף העיבוד, וזאת באמצעות החזר כספי למפעלי העיבוד הזכאים המאושרים (כהגדרתם בהסכם הפשרה) של ההוצאות שיוציאו לצורך פעולות מיגון מפני חשיפה תעסוקתית לאבק סיליקה במהלך התקופה הקובעת לפי הפשרה.

נקבע כי מפעל עיבוד זכאי מאושר יקבל החזר של 50% מהוצאותיו כולל מע"מ, עד לסכום של 14,800 שקל למפעל קטן ושל 25,900 שקל למפעל גדול.

עוד אושר כי המבקש (מגיש התביעה) יקבל 175 אלף שקל, ושכר-הטרחה לבאי-כוחו יעמוד על 950 אלף שקל בתוספת מע"מ.

במסגרת הסכם הפשרה, המבקש ושאר חברי הקבוצה מוותרים באופן סופי, מלא ומוחלט על כל טענה כנגד החברה ועובדיה.

בית המשפט קבע כי ההסכם ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, וכי הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.

חברי הקבוצה מיוצגים על-ידי עו"ד עובדיה כהן ממשרד בם, דבורין, כהן ושות', ואבן קיסר מיוצגת על-ידי עורכי הדין אהרן מיכאלי, יהודה רוזנטל ושירן אלווס ממשרד גולדפרב, זליגמן ושות'.

אבן קיסר מנוהלת על-ידי יובל דגים, והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי 490 מיליון דולר לאחר עלייה של 34.5% במחיר המניה בשנה האחרונה.

אבן קיסר מסרה בתגובה: "החברה דחתה את הטענות נגדה ואף הביאה חוות דעת של מומחים שונים בתחומי הבטיחות, הגיהות והרפואה התומכות בעמדתה. נדגיש כי אבן קיסר מסרה למעבדים את כל המידע הרלוונטי הנוגע ללוחות שייצרה וכי אמצעי הבטיחות הנדרשים למניעת הסיכון הבריאותי ידועים ומוכרים בישראל ובעולם מזה עשרות שנים, עוד קודם להיווסדה של החברה. שימוש באמצעי המיגון הידועים והמקובלים בענף עיבוד לוחות האבן הינו חובה המוטלת בדין על בעלי מפעלי העיבוד והמעבדים עצמם, והיה מונע את הסיכון לנזק בריאותי כתוצאה מהחשיפה לאבק. הסכם הפשרה נחתם במסגרת הליך גישור, מבלי שאבן קיסר הסכימה או הודתה בטענות שהופנו כלפיה, והוא מקדם את בטיחות העובדים במפעלי עיבוד אבן, תחום בו החברה משקיעה רבות".