האם האופוזיציה קופחה במהלך הרכבת הוועדות באופן חסר תקדים?

האם הרכבת ועדות הכנסת הייתה דורסנית וחסרת תקדים? אספנו חלק מהנתונים • המשרוקית של גלובס

באופוזיציה זועמים על האופן שבו הורכבו ועדות הכנסת על פי הצעת הקואליציה. ההצבעה על כך השבוע במליאת הכנסת עברה ברוב של 60:0, לאחר שהאופוזיציה החרימה אותה, וייתכן שבהמשך תוגש גם עתירה בנושא לבג"ץ. כדי לבדוק את הטענות, השווינו את חלוקת הכוחות הנוכחית לזו שהייתה בכנסת ה-20 (2015), אז, במהלך השנה הראשונה, מנתה הקואליציה 61 ח"כים בלבד, בדומה למצב כיום.

בכנסת ה-20, הקואליציה קיבלה רוב ב-8 מתוך 12 הוועדות הקבועות. ב-10 ועדות הרוב של אחד הגושים היה של אחד בלבד. רק בשתי ועדות הרוב היה משמעותי יותר: בוועדת הכנסת (רוב של 3 לקואליציה) ובוועדה לקידום מעמד האישה (רוב של 3 לאופוזיציה). ומה עכשיו? על פי הצעת הקואליציה, היא תהנה מרוב ב-9 ועדות במקום ב-8 (ועדת הכלכלה לא תינתן לאופוזיציה). בנוסף, לקואליציה יהיה רוב של 3 ח"כים בוועדת הכנסת, כמו ב-2015, אך גם רוב של 2 ח"כים בוועדת הכספים, בוועדת החוקה ובוועדת העבודה. מנגד, האופוזיציה תזכה לרוב גדול בוועדות כמו מעמד האישה, המדע והקליטה.

 
  

כך, כשמחשבים את חלוקת המקומות הכללית בוועדות ביחס למספר החברים בקואליציה ובאופוזיציה היחס שמתקבל הוא דומה לזה שהונהג בכנסת ה-20. אז הקואליציה קיבלה 78 מתוך 152 מקומות בכלל הוועדות, שמהווים כ-51.3%. כעת, הקואליציה מעוניינת ב-99 מתוך 191 מקומות, כלומר 51.8%. בהתחשב בכך שסך המקומות נגזר ממפתח סיעתי, ושעמיחי שיקלי עודנו נחשב לחלק מסיעת ימינה (כך שלסיעות הקואליציה יש 62 ח"כים), העלייה הקלה הזו כמעט מתבקשת. אבל זו בדיוק הנקודה: החלוקה הכללית נשארה זהה, אבל החלוקה הפנימית שינתה את מאזני הכוחות בחלק מהוועדות הקריטיות.

ביקורת אחרת שהושמעה על התנהלות הקואליציה נוגעת לזמן הרב שלקח לה להקים את הוועדות - כחודש אחרי השבעת הממשלה. ח"כ יעקב מרגי מש"ס צוטט בידיעה בגלובס כמי שאמר על כך כי "לא היה ביזיון כזה בתולדות הכנסת". הבדיקה שלנו מעלה שזה אכן חריג, אך לא תקדימי. בדקנו מדגמית את הכנסות שקמו בין 1999 ל-2015 (ה-15 עד ה-20), וברוב המקרים הוועדות החלו לפעול שבועיים-שלושה אחרי השבעת הממשלה. בכנסות ה-15 וה-16 זה לקח רק כשבוע וחצי. אבל גם הייתה כנסת חריגה: הכנסת ה-18, שנבחרה ב-2009. הממשלה אז הוקמה ב-31 במרץ, אבל הוועדות הקבועות התחילו לפעול רק באמצע מאי.

ביקורת הושמעה גם על האופן שבו אמורה להיראות נשיאות הכנסת, על פי הצעת הקואליציה. הנשיאות כוללת את יו"ר הכנסת ואת סגניו. לפי הדיווחים, הקואליציה מעוניינת שיהיו 9 סגנים, ש-6 מהם יגיעו מהקואליציה ו-3 מהאופוזיציה, כשמתוך נציגי האופוזיציה סגן אחד יוקצה לרשימה המשותפת. כלומר, כפי שאמר יריב לוין במליאת הכנסת, גוש הימין באופוזיציה יישאר עם 2 נציגים בלבד בנשיאות הכנסת.

איך זה נראה בכנסת ה-20? אז, בסדרה של שלוש החלטות, הוחלט למנות 9 סגנים ליו"ר הכנסת. מתוכם, 5 הלכו לקואליציה ו-4 לאופוזיציה. סיעת הליכוד לבדה, עם 30 מנדטים, קיבלה שני סגני יו"ר, כשכעת היא אמורה להתחלק ב-2 הסגנים עם ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית.

מצד שני, במקרה הזה, כך נראה, האופוזיציה יכולה לבלום את המהלך. סעיף 10 לחוק הכנסת קובע כי "מספר הסגנים ליושב ראש הכנסת לא יעלה על שבעה ואולם רשאית ועדת הכנסת, ברוב של שלושה רבעים מחבריה, לקבוע כי בתקופת כהונתה... לא תחול מגבלה זו". מבין 15 חברי ועדת הכנסת 9 שייכים לסיעות הקואליציה. יחד עם נציג המשותפת מדובר בעשרה חברים. כלומר, פחות משלושת הרבעים הדרושים להעלאת מספר הסגנים. אמנם, כבר ראינו בתקופה האחרונה כיצד חוקים מעוצבים מחדש בהתאם לצרכי הקואליציה, אבל לפחות במצב הנוכחי, האופוזיציה תוכל לחסום את החלוקה המתוכננת בוועדת הכנסת.

תחקיר: אוריה בר-מאיר ויונתן כיתאין

לקריאה נוספת:

ישראל היום: המליאה אישרה - זהו הרכב ועדות הכנסת
גלובס: דיון סוער בכנסת על הקמות הוועדות; יועמ"ש ועדת הכנסת מבקרת את הקואליציה
יריב לוין על דרישת הקואליציה ל-6 סגני יו"ר כנסת
חוברת סיכום מושב ראשון - הכנסת ה-20
חוק הכנסת