דוח מיתר-IVC: שיא של כל הזמנים בגיוסים לחברות פרטיות

על פי הדוח, סטארט-אפים גייסו 11.9 מיליארד דולר, יותר מכל השנה שעברה • סך הגיוסים בחציון עלה על כלל ההון שגויס על ידי סטארט-אפים בכל שנת 2020 - 10.3 מיליארד דולר

הייטק ישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock
הייטק ישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

ההייטק הישראלי ממשיך לשבור שיאים עם עלייה נוספת בהיקף גיוסי הון לחברות הייטק פרטיות בחציון הראשון של השנה. הסטארט-אפים, בהם טרנסמיט סקיוריטי, וויז וטראקס ומליו, גייסו 11.9 מיליארד דולר סך הכל, כך על פי חברת המחקר IVC ומשרד עורכי הדין מיתר.

כמו המחקר שפורסם לאחרונה בידי הארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל, גם חברת המחקר הותיקה IVC, מוצאת כי סך הגיוסים בחציון עלה על כלל ההון שגויס על ידי סטארט-אפים בכל שנת 2020 - 10.3 מיליארד דולר.

38 עסקאות בסכום שמעל ל-100 מיליון דולר כל אחת היו אחראיות למחצית מכלל הגיוסים בששת החודשים הראשונה של השנה.

את הבהלה להשקעות טכנולוגיה ניתן לראות גם בסבבי הגיוס לחברות הנמצאות בראשיתן. סבבים אלה, כגון סבב סיד ו-A, מאופיינים באופן מסורתי בהיקף הון מצומצם, כיאה לחברות בסיכון גבוה שטרם השיקו מוצר או החלו בצבירת מכירות משמעותיות. ובכל זאת גם סבבים אלה שברו שיאים חדשים - הן במספר העסקאות והן בהיקפים המוחלטים - מה שמרמז על היווצרות בועה.

כלל ההשקעות בסבבי סיד ו-A טיפסו ל-126 עסקאות בהן גויסו כ-1.04 מיליארד דולר. השקעות בסבבים המאוחרים יותר, של B ומעלה, המאופיינים כיום בהיקפים של לפחות 40-50 מיליון דולר לסיבוב, הסתכמו ברבעון השני ב-5.48 מיליארד דולר, לעומת 4.66 מיליארד דולר ברבעון הראשון, עליה של 18%.

כמו כן, נמשכה מגמת העלייה במספר העסקאות הרבעוניות במהלך השנתיים האחרונות, כאשר נתוני החציונים מצביעים על גידול בפועל בהיקפי גיוס עסקה בסבבים בינוניים ומאוחרים במהלך המחצית הראשונה.

סבבי גיוס בשלב B ומעלה הם גם הסבב החשוב לעובדי החברות, היות ואלה מזרימים מזומן גם לעובדים וליזמים במה שקרוי סבב סקנדרי (שניוני), בניגוד להשקעה ראשונית, שהיא השקעה ישירה בקופת החברות. לפי הערכת ׳גלובס׳, שליש מההון המגויס בחציון האחרון זרם לעובדים וליזמים באמצעות סבב שכזה, מה שאומר שעובדי החברות הישראליות (מסביב לעולם) פגשו בחציון האחרון הון מזומן בהיקף של 3.3 מיליארד דולר לפני מס. מיתר ו-IVC סירבו להגיב להערכה זו.

יותר הנפקות, פחות מיזוגים ורכישות 

את הנתון המרשים ביותר רשמו ההנפקות הישראליות בוול סטריט, בלונדון ובתל אביב. שווי החברות הישראליות - בהן איירון סורס, פיוניר, אינוביד ומאנדיי - לאחר ההנפקה הגיע לשיא של כל הזמנים של 62 מיליארד דולר. לשם השוואה, בשנת 2020 שגם היא הייתה שנה מרשימה, שווי החברות המונפקות עמד על 8.3 מיליארד דולר בלבד.

מתוך 48 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום כולל של 8.42 מיליארד דולר במחצית זו, 7 בוצעו באמצעות מיזוג עם חברות ספאק בהן גויס סכום כולל של 2.41 מיליארד דולר. הבורסה בת"א ריכזה את המספר הגדול ביותר של הנפקות היי-טק ראשוניות במהלך התקופה (35 הנפקות), אשר סיפקו כ-12% מהיקף ההון שגיוס. נתון זה מעיד שהבורסה בתל אביב הפכה לפלטפורמה שמאפשרת לחברות טכנולוגיה בשווי מסוים להפוך לציבוריות.

האווירה החיובית בשוק ההון בהכרח הביאה לירידה בכמות עסקאות המיזוגים והרכישות של חברות הייטק ישראליות. אלה עמדו במחצית הראשונה של השנה על כ- 4 מיליארד דולר, ובין החברות שנרכשו: מיי הריטג' שנרכשה ע"י פרנסיסקו פרטנרס תמורת 600 מיליון דולר; פרוספרה שנרכשה ע"י ואלמונט ו-וידו שנרכשה ע"י ג'יי פרוג - תמורת 300 מיליון דולר לכל עסקה. לשם השוואה, בכל שנת 2020 - שנת הקורונה- נמכרו חברות ישראליות בסכום כולל של 8.2 מיליארד דולר ואילו שנת 2019 רשמה שיא של 14.3 מיליארד דולר בהיקפי המכירות והמיזוגים.