התנגדות מפתיעה: מרכז השלטון המקומי יוצא נגד פרויקטי אנרגיית רוח

כשברקע מאבקים שונים סביב פרויקטי אנרגיית רוח בין תושבים לחברות, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג' דורשים משרת האנרגיה קארין אלהרר לעצור את כל הפרויקטים בארץ מטעמים בריאותיים וסביבתיים

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss

מזה זמן רב נאבקים תושבים ביישוב הר עמשא שבדרום נגד תוכנית של חברת אנלייט להקמת 10 טורבינות רוח שלטענתם ייבנו במרחק קצר מבתיהם וייפגעו באופי היישוב, בנוף ואולי גם בבריאותם. המאבק הגיע לבתי המשפט, כמו גם מאבקם של עשרות דרוזים בגולן נגד תוכנית אחרת, של חברת אנרג'יקס, להקמת טורבינות רוח בצפון רמת הגולן. כעת יתכן שתושבים אלה יקבלו רוח גבית, זאת לאור עמדה משותפת עליה חתומים יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג' שמביעים עמדה נחרצת נגד מתנגדים שלא לקדם פרויקטים שכאלה. עמדתם הועברה בימים האחרונים לשרת האנרגיה קארין אלהרר.

במכתבם מסבירים השניים כי בישראל יש תוכניות להפעלת כ-20 חוות רוח שבהם יפעלו טורבינות גדולות, כשמרביתן ייבנו בצפון הארץ, חלקן בסמיכות ליישובים. "לאחר שלמדנו את מרכיבי התוכניות, אנו סבורים כי יש חשש ממשי בתוכניות בכדי לייצר פגיעה משמעותית ביישובי האזור ובתושביהם, ולשנות באופן דרמטי את המרחב בו ממוקמים היישובים, אל מול תועלת נמוכה, ביחס ליעדים הממשלתיים של אנרגיות מתחדשות", הם כותבים ומזכירים את היעד הממשלתי של 30% אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030, שמרביתו יושג מאנרגיית שמש, היות ובישראל עוצמת הרוח נמוכה. בעניין זה הם מזכירים במכתבם מחקר מהטכניון משנת 2019 שבו נכללה המלצה להפסיק את הקמת חוות הרוח לאור חלקה הקטן בישראל, בשל התנאים הקיימים.

ביבס וחג'ג' מסבירים כי הפגיעה הפוטנציאלית מהקמת אותם פרויקטים (שחלקם כבר הוקמו ואחרים בהקמה. ג"ל) היא הרס של הנוף, וכן כי יש בהקמתם פגיעה בריאותית פוטנציאלית. "לא הוכח כי אין פגיעה בריאותית הנובעת מריצוד מתמשך של הלהבים ומרעש, בפרט עבור תלמידי בי"ס וגנים סמוכים", נכתב. כן נכתב כי במקומות מסוימים פרויקטים כאלה יכולים להביא לירידת ערך נכסים ובפגיעה אפשרית בסיכויי קליטה של תושבים חדשים. "בתנאים הנוכחיים ולאור אי ודאות זו, אנו מבקשים כי תפעלי להקפיא באופן מיידי הקמת טורבינות חדשות - לרבות הקפאת הליכי התכנון לטורבינות חדשות, ומניעת הקמת טורבינות חדשות שכבר אושרו ובהליכי תכנון", נכתב לשרה אלהרר.

יצוין כי במקביל הודיעה המועצה האזורית תמר לגלובס, כי היא תתנגד לפרויקט של חברת אנלייט שמתוכנן להיבנות בסמוך ליישוב הר עמשא עד לתסקיר בריאותי. יודגש כי בעניין זה מתקיים הליך משפטי.

ממשרד האנרגיה נמסר: "לו היה מגיע המכתב אל לשכת השרה, היה מקבל תשובה מקצועית ועניינית. משרד האנרגיה והשרה בראשו פועלים בנחישות על מנת לעמוד ביעד מעבר ל-30% אנרגיות מתחדשות עד 2030 במגוון אמצעים, בדיוק כפי שיודגש ליו"ר מרכז השלטון המקומי בפגישתו עם השרה שתתקיים בתחילת השבוע הבא ונקבעה עם כניסתה לתפקיד".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, מסר לגלובס בעקבות פרסום המכתב כי "הטענות במכתב משוללות יסוד, ממוחזרות ומוכרות מהקמפיינים של מתנגדי הטורבינות מהשנים האחרונות, כולל אזכור של השפעות בריאותיות. העובדה שכל המדינות המפותחות בעולם מקדמות אנרגיית רוח ובישראל פועלות כיום רק 2 חוות רוח היא שצריכה להדאיג. אי אפשר להסתמך רק על אנרגיה סולארית ולגיוון הייצור תפקיד מכריע בכל משק חשמל. מי שעוצר טורבינות רוח מקדם דה-פקטו תחנות כח של גז טבעי והארגונים החתומים במכתב צריכים לקחת בחשבון שהמחיר להצלחתם במהלך יהיה תחנות גז חדשות ליד הערים והישובים שהם מנסים לגונן עליהם מהקדמה".

מקיבוץ מרום גולן, ביקשו למסור באמצעות מרכז המשק גבי קוניאל, בעקבות חשיפת המכתב כי "הטענות שהועלו במכתב מופרכות וברור שאין להן אחיזה במציאות או הכרות עם החיים האמיתיים ברמת הגולן. פרויקטי האנרגיה המתחדשת הם מנוע צמיחה כלכלי משמעותי לאזור תוך שהם מספקים מאות מקומות עבודה חיוניים בימים אלה, ויש להם תמיכה רחבה בקרב יישובי הגולן.

"גם בעבר הרחוק כאשר הוקמו ברמת הגולן מאגרי המים שבלעדיהם לא הייתה קיימת חקלאות ישראלית היו שחשבו שהקמת המאגרים מהווה נזק חזותי ופוגעת בנוף.
פרויקטי אנרגיית הרוח מקודמים בשיתוף כ-20 ישובים חקלאיים ברחבי הגולן, הישובים שותפים מלאים בייזום ופיתוח הפרויקטים ומובילים אותם לטובת חיזוק האזור.

אנו מתיישבי הגולן לא רואים את ישיבתינו כאן 'אחיזה נדל"נית' למרות זאת, אין באזורנו בית אחד פנוי או מיטה אחת פנויה, המחירים של הנדל"ן מעל מחירי השוק בשל הביקוש הרב ואנחנו חווים קליטה מאסיבית של תושבים חדשים בשנים האחרונות כאשר ידוע לכל הנקלטים שהפרויקטים כבר בהקמה.

"פרויקטי הרוח ברמת הגולן הם פוטנציאל הצמיחה של האזור, הם הם החקלאות החדשה. מיזמי הרוח קיבלו את כל האישורים של הגופים הרלוונטיים והם נבחנים תוך שקיפות מלאה ואחריות סביבתית. הטענות להשפעות בריאותיות נבחנו על ידי המדינה וע״י ועדות מומחים בלתי תלויות ונמצא כי הן אינן נכונות".

מחברת אנלייט טרם התקבלה תגובה. בחברת אנרג'יקס בחרו שלא להגיב.