אינפלציה | ניתוח

איך יכול להיות שרכב משומש בארה"ב עולה יותר מדגם חדש, ואיך הכל קשור לאינפלציה

הנתונים המפתיעים על עליית האינפלציה בארה"ב מלמדים שבעיות בשרשרת הייצור של רכבים חדשים, גרמו לרוכשים רבים לפנות לרכישת רכבים משומשים - מה שהוביל לעלייה במחירם • האם הבעיות השונות בשרשראות הייצור הם הגורם העיקרי לאינפלציה והאם היא זמנית?

מגרש מכירה של רכבים בארה"ב / צילום: Shutterstock, Tada Images
מגרש מכירה של רכבים בארה"ב / צילום: Shutterstock, Tada Images

נתוני האינפלציה בארה"ב שעלו באופן משמעותי מעל לתחזיות זה החודש השלישי ברציפות, מוסיפים עוד טיעונים לשני צדי המתרס סביב השאלה האם מדובר באינפלציה זמנית או בזו שמתודלקת על ידי גורמים שהם כאן כדי להישאר. אבל שיחת היום בארה"ב מיוחסת לאחד הסעיפים שקשור יותר לעליית מחירים זמנית - סעיף המכוניות המשומשות.

עליית מחירי המכוניות המשומשות בארה"ב בחודש יוני תרמה כמחצית מעליית המחירים הכוללת של 5.4% (בחישוב שנתי). בין הסיבות לעליית המחירים אפשר למצוא את צמצום היצע הרכבים החדשים כתוצאה מהמחסור במוליכים למחצה.

המחסור שהותיר את יצרני הרכב ללא שבבים הדרושים לייצור מכוניות חדשות גורר עליית מחירים ששיאה עשוי להירשם ביוני שכן הצפי להמשך הוא לירידה במחירי המכוניות המשומשות. המחסור בשבבים עליו דובר רבות בחודשים האחרונים הוביל לסגירת קווי ייצור בארה"ב, וכאשר מזמיני הרכבים החדשים נדרשים לחכות חצי שנה לרכב במעמד ההזמנה, אין פלא שהם פונים לשוק המכוניות המשומשות.

ולא רק הם. גם חברות השכרת הרכבים שנאלצו להיפטר מציי הרכב שלהן בתקופה שבה הביקושים נפלו בצל הקורונה, אלו חוזרים כעת למגרש הריק והחברות נאלצות לפנות לשוק המכוניות המשומשות שמחירם היו גבוהים ב-45.2% לעומת יוני 2020. פלאי הכלכלה זמנו מצב אבסורדי שבו מחירי חלק מהמכוניות המשומשות גבוהים יותר מאלו של הדגמים החדשים של אותו רכב מאותו יצרן. נתוני אתר iSeeCars מצביעים כי לפחות 16 דגמים של רכבים משנת 2019 היו יקרים יותר מהדגמים החדשים שיצאו בחודש יוני.

ביוני האחרון מחירי המכוניות הן החדשות והן המשומשות עלו בכ-2% ו-10.5% בהתאמה, ותרמו כ-0.4% למדד ה-CPI. מדובר בכמחצית מהעלייה הכוללת במדד ביוני. אבל נראה כי מדובר בגורם זמני שכן בשלב כלשהו שיבושי האספקה יבואו על תיקונם. כך למשל, מדד מחירי המכוניות המשומשות של Manheim מצביע על ירידה של 1.3% ביוני.

לדברי מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, "בחינת רכיבי המדד תומכת, מחד, בגרסה כי גורמים זמניים הקשורים לבעיות בהיצע ולביקושים הכבושים אחראיים לחלק ניכר מהזינוק באינפלציה - כפי שבא לידי ביטוי בעלייה החדה הנוספת במחירי הרכבים ובעלייה החדה במחירי החופשות והטיסות.

"עם זאת, חשוב להדגיש כי לאחרונה חלה עלייה באינפלציה גם של הרכיבים ה'פרמננטים' יותר במדד המחירים לצרכן, כמו העלייה במחירי השכירויות, כך שגם אם האינפלציה בחישוב שנתי תתמתן בחודשים הקרובים לאור סיום ההשפעה של חלק מהגורמים הזמניים - ליבת האינפלציה עשויה להפתיע את הפד כלפי מעלה בהמשך השנה".

"הסיפור נותר אותו סיפור"

ליבת האינפלציה בארה"ב (Core CPI) עלתה ביוני ב- 0.9%, לעומת הצפי לעלייה של 0.4%, ובסיכום 12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 4.5% - קצב העלייה החד ביותר מאז תחילת שנות ה-90. מחירי הטיסות בארה"ב עלו בחודשים האחרונים בחדות, אך המחירים (לא מנוכי עונתיות) בחודש יוני עדיין נמוכים בכ- 3.2% מרמתם טרום משבר הקורונה.

לדברי זאהר זהר, אנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר, "האינפלציה בארה"ב ממשיכה לטפס, אבל מאחורי המספרים הסיפור לא השתנה מאז מאי. הסיפור נותר אותו סיפור: עליית המחירים כנראה תהיה זמנית, שכן עליות המחירים נרשמו העיקריות בסקטורים המושפעים לרעה משיבושים בשרשרת האספקה ומפתיחת המשק לפעילות, כמו מחירי מכוניות משומשות, תעריפי טיסות ועלויות תחבורה.

"הנתונים בפועל היו גבוהים בהרבה מהתחזיות המוקדמות, ואלה אמורים להיתרגם להעלאת תחזיות האינפלציה להמשך השנה. ברקע לנתונים, תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדו בכ-2 נקודות בסיס עקב חששות משקיעים שעליות המחירים עלולה להצריך העלאת ריבית מוקדם מהצפוי, ובכך לפגוע בהתאוששות הצמיחה הכלכלית של ארה"ב.

"עליות המחירים העיקריות נרשמו בסקטורים המושפעים מפתיחת המשק, כמו מחירי טיסות, מלונות ועלויות תחבורה. תעריפי טיסות ומלונות ביוני עלו ב-2.7% ו-7% בהתאמה, וביחד תרמו כ-0.1% למדד הרחב. אם כך, ניתן לייחס את מרבית העלייה באינפלציה ביוני לגורמים זמניים כגון שיבושים בשרשרת האספקה ופתיחת המשק לפעילות, כאשר מחירי מכוניות משומשות, תעריפי טיסות ומלונות היו אחראים לכמחצית מהעלייה הכוללת במדד ה- CPI.

"לעומת זאת, המסקנה הנדרשת מהנתונים לעיל היא שחלק ניכר מהעלייה באינפלציה ביוני הייתה גם קשורה בסעיפים שאינם מושפעים מגורמים זמניים, כמו מחירי הדיור. סעיף השכירות, המהווה כ-25% מהמדד, עלה ביוני ב-2.3% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. מדובר בעלייה של כ-4% בקצב שנתי (SAAR), קצב העלייה המהיר ביותר מאז 2018".

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מספק הסבר שמצודד בתרומתם של הגורמים הזמניים באינפלציה. "חלק נרחב מהגידול במדד המחירים נובע מתת-רכיבים ספציפיים, דוגמת מכוניות, נפט ושירותים שנפגעו מאוד במהלך משבר הקורונה. בנוסף, המרווחים נשארים נמוכים, וכך כמה רכיבים בודדים, דוגמת אלו שהוזכרו, מקפיצים את המדד", אמר שער.

"באופן כללי, יש אינפלציה בכל מקום, והמדדים אינם מפתיעים לאור העובדה שהעולם נמצא במהלך התאוששות ממשבר כלכלי, ולכן אנו לא רואים שום סימן לשינוי משטר אינפלציה ברמה העולמית - מדד הליבה בישראל לדוגמא עומד על 1.5% ו- 1.7% בסין. גורם נוסף שמשפיע על עליית האינפלציה הוא מלאים נמוכים, המרמזים על צווארי בקבוק לטווח הקצר, אך ברמה הגלובלית אין חשש כי לא תהיה יכולת להגיב להתאוששות רמות הביקוש".