המקרה המוזר של קרן הנאמנות הישראלית ומניית הפינטק בטייוואן

קרן נאמנות מחקה של אי.בי.אי, המנהלת עשרות מיליוני שקלים, השקיעה במדד פינטק עולמי שאליו צורף נייר ערך הנסחר בטייוואן, שם מנועים גופים ישראליים מלסחור • משקלו של הנייר המדובר במדד הוא 2.5% מנכסי הקרן - מה שיכול לייצר פערי תשואה בין הקרן למדד אחריו היא עוקבת

אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות / צילום: תמר מצפי
אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות / צילום: תמר מצפי

עולם הפינטק נמצא בתנופה, וגופים פיננסיים בכל העולם מנסים לייצר שיתופי פעולה חברות פינטק. הצמיחה הזאת לא נעלמה מעיניהם של מנהלי ההשקעות המקומיים, שמנסים באמצעות השקעות בחברות פינטק - באופן ישיר או באמצעות קרנות מחקות  העוקבות אחר מדדים בעולם - להשיג תשואה אטרקטיבית עבור המשקיעים. העקיבה מתבצעת באמצעות רכישת ניירות הערך הנכללים במדד, על פי משקלם היחסי בו ("התכסות").

בחברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אי.בי.אי עשו זאת באמצעות קרן מחקה על מדד Solactive FinTech (מדד הכולל 49 מניות של חברות פינטק ברחבי העולם, בהן גם למונייד  הישראלית) שהניב תשואה נאה של 33% בשנה האחרונה. עם זאת, לאחרונה נתקלה הקרן, שבה מנוהלים כ-30 מיליון שקל, בבעיה לא שגרתית אשר עלולה להכניס אותה לפערי תשואה ביחס למדד אחריו היא עוקבת.

אי.בי.אי דיווחה השבוע כי ב-18 ביוני נעשה עדכון רבעוני למדד, המהווה את נכס המעקב של הקרן. בעקבות העדכון, נכנס למדד נייר ערך בשם GREEN WORLD FIN TECH SERVICE (6763 TT Equity), אשר נסחר בבורסה בטייוואן ומשקלו במדד עומד על 2.5%. הבעיה - גופים ישראליים אינם יכולים לסחור בבורסה זו בהיעדר הסכמים המאפשרים זאת.   

"למועד דוח זה, אין בידי מנהל הקרן אפשרות לבצע פעולות מסחר בבורסה האמורה, ולאור זאת אין באפשרות מנהל הקרן להתכסות במתאם מלא למדד. מנהל הקרן פועל למציאת פתרונות לקושי שפורט לעיל, אך יובהר כי לא בהכרח יימצא פתרון אפקטיבי על ידו", נכתב בדיווח של אי.בי.אי  לבורסה.

"כל עוד לא נמצא פתרון כאמור, העובדה שאין בידי מנהל הקרן לרכוש את הנייר, עלולה לגרום לפערי עקיבה בין תשואת הקרן לתשואת המדד, וכן עלולה להשפיע על תנודתיות מחירי הקרן אל מול התנודתיות שהייתה נוצרת אילולא קושי זה", מזהירים עוד באי.בי.אי.

לא צפוי להביא לסגירת הקרן

על פי הוראות רשות ני"ע, מנהל הקרן יכול להיות במתאם לא מלא של עד 5% למול המדד שאחריו הוא עוקב, כשמעבר לכך הוא צפוי להליך של אכיפה מנהלית. כך שבשלב זה אין הפרה של הוראות רשות ני"ע מצד אי.בי.אי שמחייבת התערבות רגולטורית. עם זאת, כל עוד באי.בי.אי לא ימצאו פתרון לסוגיה, עלולים להיווצר כאמור פערים בין תשואת הקרן לתשואת המדד.

כל עוד הנייר המדובר יעלה (או יירד) בדיוק באותו שיעור כמו המדד כולו, לא תהיה בעיה עבור בית ההשקעות, אך הקושי עשוי להיווצר כשהנייר החסר ישיג תשואה שונה, לטוב או לרע, ביחס לשאר המניות במדד. בעולם הפסיבי שואפים לעקוב אחרי המדד המחוקה במדויק, גם אם הפער עשוי להיות לטובת מנפיק הקרן.

גורמים בתחום מסבירים כי כיוון שמדובר במדד תמטי (המכיל מניות מתחום פעילות דומה, במקרה הזה פינטק), המניות עולות לרוב בשיעורים דומים מאוד זה לזה. הם מציינים כי אמנם מדובר בנייר המהווה 2.5% מהמדד, אולם המצב שנוצר בעניינו או פערי העקיבה שנגרמו בעקבות הקושי עם הני"ע בטייוואן, לא צפויים להביא לסגירת הקרן.

פתרון - באמצעות צד שלישי מתווך

זאת ועוד, לטענת אותם גורמים, כקרן מחקה אי.בי.אי אינה מחויבת לספק את תשואת המדד, אלא לעשות כמיטב יכולתה לעשות זאת.  

יש לציין כי גם קרנות מחקות של בתי השקעות אחרים בישראל נתקלו בעבר במקרים של קושי בהתכסות אל מול מדדים בחו"ל, בין היתר מול הבורסה בטייוואן. הדרך לפתור את חוסר הנגישות הנ"ל יכולה להיות באמצעות צד שלישי מתווך, שביכולתו לייצר חשיפה מלאה למדד באמצעות רכישת נייר הערך המדובר. למשל, אל מול בנק זר שמבצע את הפעולות ומקבל עבורן עמלה.