קו המשווה | פרשנות

הקורונה בעלייה, וביידן העצבני ותוקף את פייסבוק: "הם הורגים אנשים"

נשיא ארה"ב כועס, שוב. נמאס לו לשמוע את החדשות מקלקלות־הקיץ: נגיף הקורונה חוזר. "המגפה היחידה היא בין הלא־מחוסנים", הוא אומר • חצי האמריקאים עדיין לא התחסנו, וחצי מן החצי גם לא יתחסנו • בינתיים צירים רפובליקאים מפיצים קונספירציות  מסמרות־שיער

גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

מה ש־12 יום של קיץ וושינגטוני חם ולח יכולים לעשות לנשיא. בארבעה ביולי הוא הכריז, באוזני אלף מוזמנים בבית הלבן, "הנגיף במנוסה, אמריקה חוזרת". ב־16 ביולי הוא כבר היה נרגז וקודר. הנגיף חזר: הידבקויות, אשפוזים ופטירות. בקליפורניה נרשמה עלייה של 191% במספר המאומתים, בתקופה של 14 יום.

הנשיא אמר לעיתונאים: "הם הורגים אנשים". הוא דיבר על רשת פייסבוק, המפיצה "מיסאינפורמציה", ומעודדת את משתמשיה להימנע מלהתחסן. "המגפה היחידה היא בין הלא־מחוסנים", הוא אמר, וחזר על המלים הדרמטיות, "הם הורגים אנשים".

בין הכרזת הניצחון של יום העצמאות האמריקאי להתקפה החזיתית על המדיה החברתית, הגיעו אל קיצם חודשים של שיפור בלתי פוסק בחדשות המלחמה על הקורונה. וריאנט הדלתא מתחיל לטבוע את חותמו. מספרי המאומתים אמנם רחוקים משיאי החורף, אבל הם מזכירים את מספרי הקיץ שעבר, שבישר את החורף.

הפגנה נגד התחסנות ומסכות בניו יורק, מרץ 2021 / צילום: Reuters, Ron Adar
 הפגנה נגד התחסנות ומסכות בניו יורק, מרץ 2021 / צילום: Reuters, Ron Adar

ממוצע ההידבקויות היומי בכל ארה"ב עמד בסוף השבוע שעבר על 26 אלף ויותר, עלייה של 70% לעומת הממוצע הקודם. ביום ו׳ הוא הגיע עד 40,000 ויותר. נתונים כאלה היו מתקבלים כמעט במשיכת כתפיים לפני חודש ויותר. הנוסחה הרווחת הייתה שאין סיבה מיוחדת לדאגה כל זמן שמספר האישפוזים אינו עולה. ובכן, אין עוד מקום למשיכת כתפיים, מפני שעל פי המרכז הפדרלי למניעת מחלות מידבקות (CDC), מספר האשפוזים באמריקה גדל ב־36% לעומת שבעת הימים הקודמים.

בניגוד למצב העניינים בארץ, דוברי הממשל בוושינגטון, מהנשיא ומטה, חוזרים ומתארים את ההתפרצות החדשה כ"מגפה של לא־מחוסנים". 97% מכל המאושפזים החדשים לא התחסנו. הממונה על תכנית החיסונים של הממשל, ג׳ף זאיינץ, אומר כי כל מקרי המוות הם "טראגיים, והם טראגיים שבעתיים מפי שהם היו יכולים להימנע", אילו הנדבקים היו מתחסנים.

"מעולם לא חיבבתי את פייסבוק"

הממונה על שירותי הרפואה של הממשל, ויווק מורטי, הכריז בסוף השבוע שעבר כי "מיסאינפורמציה עולה בחייהם של בני אדם". מורטי הוא מיועציו הבכירים של ג׳ו ביידן, וזה לא מקרה שסבלנותו של הבוס פקעה בו ביום שמורטי דיבר על המיסאינפורמציה. אין זו הפעם הראשונה שביידן תוקף את פייסבוק. עוד לפני השבעתו הוא אמר ל"ניו יורק טיימס": "מעולם לא חיבבתי את פייסבוק... מעולם לא חיבבתי את (מארק) צוקרברג. אני חושב שהוא בעיה חמורה׳".

ביידן תומך זה כבר בביטול הסעיף בחוק, הפוטר חברות אינטרנט מאחריות לתוכן שמפרסמים משתמשיהן. הסעיף הזה (230 ב'פקודת ההגינות בתקשורת') מגן על פייסבוק, טוויטר, גוגל ואחרות מפני תביעות דיבה, שאפשר להגיש נגד עיתונים או תחנות שידור. הנשיא אינו היחיד הסבור שהסעיף הזה מספק חיפוי ל"הפצת שקרים".

אבל "הפצת שקרים" היא עניין אחד; "הם הורגים אנשים" הוא עניין אחר בהחלט. ברור למדי מבדיקת ההתבטאויות הפומביות של ביידן בשבועות האחרונים שהוא מתוסכל, בשורה ארוכה של עניינים. אצה לו הדרך, לנשיא העומד לחוג את יום הולדתו ה־79 בנובמבר. ציטטנו כאן בשבוע שעבר את התקפתו המרה על המפלגה הרפובליקאית ("האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה האמריקאית מאז מלחמת האזרחים", לפני 170 שנה).

תהליכי חקיקה עולים על שרטון

הוא מתוסכל, מפני שתהליכי חקיקה עולים על שרטון; והוא אינו מצליח לשכנע מספר מספיק של רפובליקאים בסנאט, כדי להשיג את הרוב המיוחס הנחוץ לחלק ניכר מן החוקים. הוא מתוסכל מפני שלמפלגתו יש רוב קטנטן בשני בתי הקונגרס, והוא אינו יכול לסמוך אפילו על הרוב הזה. הוא מתוסכל מפני ששעון החול שלו מתרוקן והולך לקראת בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס בשנה הבאה, שבהן למפלגתו נשקף סיכוי סביר להפסיד.

מה הוא היה רוצה להספיק לעשות ברור למדי. הוא רוצה לממש חזון דמוקרטי בן תשעים שנה של מלחמה לביעור העוני. למשל, ביום ה׳ שעבר נכנסה לתוקפה הגדלה ניכרת של הקלות המס למשפחות ברוכות ילדים (מ־2,000 דולר לילד ל־3,000 דולר). זה היה חלק מיוזמת החקיקה הראשונה של ביידן, 1.9 טריליון דולר לנפגעי הקורונה. אבל מאז הוא נתקל בקשיים גוברים בתהליך ההקצאה. הימין מעכב, השמאל דוחק; הנשיא היה רוצה, אבל זה לא יוצא.

אנשי הנשיא יעברו "מבית לבית"

הגל החדש של קורונה/דלתא מאיים קודם כל על בריאותם של האמריקאים. אבל הוא מאיים גם על מצב רוחם בעיצומו של הקיץ, שבו הנשיא הועיד להחזיר את אמריקה אל השגרה; והוא מאיים כמובן על ההתאוששות הכלכלית. בשבועות האחרונים נידונה בהרחבה הדאגה מפני אינפלציה. אבל אם אמריקה תיאלץ לחזור ולהטיל הגבלות קורונה, אינפלציה תהפוך לעניין אקדמי.

ד"ר סקוט גוטליב, מי שהיה ראש מנהלת התרופות הפדרלית (FDA), העריך בשבוע שעבר שהיקף ההתפשטות של וריאנט דלתא בארה"ב גדול בהרבה מהערכות הממשל. הסיבה: רוב המחוסנים המפתחים תסמיני קורונה כלשהם נמנעים מלהיבדק, מפי שהם מניחים כי הם מוגנים.

לפי CDC, 48.5% מן האמריקאים התחסנו חיסון מלא (זאת אומרת, פעמיים בחיסוני מודרנה ופייזר, ופעם אחת בג׳ונסון אנד ג׳ונסון). עד סוף השבוע שעבר הופצו 390 מיליון חיסונים. 53 מיליון נשארו על המדף, או במקרר, מאין להם דורש. בשבוע שעבר, ממוצע החיסונים היומי עמד על חצי מיליון, הנמוך ביותר מאז המחצית הראשונה של ינואר.

סקרים חוזרים ומראים בחודשים האחרונים שבערך 75% מן הלא־מחוסנים עומדים בסירובם להתחסן.

הנה נתון המעורר סחרחורת קלה: בין 28 המדינות ששיעור מחוסניהן נמוך מהממוצע הארצי, 22 נמצאות בשליטה מלאה של המפלגה הרפובליקאית; ובין 12 המדינות ששיעור מחוסניהן קטן מ־40%, רק אחת מונהגת בידי מושל דמוקרטי. אלה אינם מספרים מקריים. הם מאשרים את הכיוון הכללי: מצביעים רפובליקאים ממעטים להתחסן, ומושלים רפובליקאים אינם יוצאים מגדרם לחסן.

שתיים משלוש המדינות הגדולות ביותר של ארה"ב, טקסס ופלורידה, נמצאות בשליטה מלאה של המפלגה הרפובליקאית, זאת אומרת המושל הוא רפובליקאי ויש רוב רפובליקאי באסיפה המחוקקת. פלורידה היא עכשיו המדינה הנפגעת ביותר. בשבוע שעבר נרשמו בה חמישית מסך כל ההידבקויות המאומתות בארה"ב. טקסס באה בעקבותיה.

"באים לקחת את כתבי הקודש שלכם"

ההתקפות מצד פוליטיקאים רפובליקאים חורגות מוויכוח על עצם האפקטיביות של חיסונים. הן טבולות בתיאוריות קונספירציה מסמרות שיער. למשל, הרפובליקאים, השולטים בבית הנבחרים של מדינת אוהיו, הזמינו רופאה מקומית לשימוע על חיסונים. היא אמרה להם שהחיסונים "ממוגנטים", ועלולים לשבש את התמסורת בין המחוסנים למגדלים של טלפונים סלולריים. מזמיניה הודו לה שהואילה להאיר את עיניהם.

ציר קונגרס רפובליקאי צעיר ממדינת צפון קרוליינה הכריז, כי ביידן מתכנן לשלוח את אנשיו "מבית לבית" כדי להכריח אנשים להתחסן וגם "להפקיע את כלי הנשק הפרטיים שלהם, להפקיע את כתבי הקודש שלהם".

הנכונות להאמין לאזהרות כאלה חוזרת ומזכירה לנו שחלקים ניכרים של ארה"ב מדברים וחושבים בלשון אחרת מרוב הארצות הדמוקרטיות. ספק אם החלקים האלה יתרשמו במיוחד מכעסו של הנשיא. יופיטר, הם יגידו לו בלטינית צחה, iratus ergo nefas, "אם אתה כועס, סימן שאינך צודק".

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny