מה קורה בדרום אפריקה? פרעות לאחר מעצרו של ג'ייקוב זומה

הפגנות שהחלו בגלל מעצר המנהיג לשעבר הסלימו לפרעות ומקרי ביזה במקביל להתפרצות הקורונה החמורה שידעה המדינה

טנק של צבא דרום אפריקה מסייר ליד קניון וחנויות שנבזזו / צילום: Reuters
טנק של צבא דרום אפריקה מסייר ליד קניון וחנויות שנבזזו / צילום: Reuters

המעצר של נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה החודש הצית מקרים של אלימות וביזה בשני המחוזות המאוכלסים ביותר במדינה, בתוך כך שיש בה גל של הדבקות בקורונה. הנשיא כיום, סיריל רמפוזה, אמר שאי השקט היה תוצאה של קמפיין מתוזמר להתחיל מרד נגד הסדר החוקתי בדרום אפריקה.

למה נעצר ג'ייקוב זומה?

זומה היה נשיא דרום אפריקה מ־2009 עד 2018, תקופה שבה השחיתות במשרדי הממשלה ובקונגרס הלאומי האפריקאי נסקה, לכאורה. לאחר שהתפטר, ועדה שמונתה על ידי הממשלה החלה לחקור חלק מההאשמות, אבל זומה סירב שוב ושוב להעיד, על אף הוראה לעשות כך מבית הדין החוקתי של דרום אפריקה.

ב־29 ביוני, דן בית הדין את זומה ל־15 חודשי מאסר על ביזיון בית הדין, והוא נעצר לאחר מכן. זומה הכחיש שעשה פשע כלשהו. הפגנות מקומיות נגד המעצר הפכו לגל רחב יותר של אלימות וביזה, שנראה שברובו לא היה קשור למניעים פוליטיים.

כמה נרחבות ההפגנות בדרום אפריקה?

רוב הפרעות והביזה התרכזו במחוזות הבית של זומה קוואזולו־נטאל וגאוטנג, בהם נמצאות הבירה הכלכלית של אפריקה יוהנסבורג והבירה הפוליטית פרטוריה. כנופיות כיוונו זעמן לקניונים, בתי חרושת ומחסנים, רובם בעיירות עניות, בהן התושבים נפגעו קשה על ידי גלי ההדבקות בקורונה והסגרים שהטילה הממשלה. חלק מהתושבים יצרו קבוצות משמר אזרחי על מנת להגן על הקהילות שלהם.

לפחות 212 אנשים נהרגו בפרעות, כולל כמה שנרמסו למוות כשאנשים נמלטו מקניונים, ויותר מ־2,500 איש נעצר בשני מחוזות. רמפוזה אמר שמקרי הביזה "שימשו כמסך עשן למעשי חבלה כלכליים", כולל התקפות מכוונות על משאיות, בתי חרושת ותשתיות חיוניות, שהיו חלק ממאמץ לפגוע בדמוקרטיה של דרום אפריקה.

השקט חזר לרוב גאוטנג, ותושבי מחוזות אחרים שלחו מזון ומוצרים חיוניים אחרים לקוואזולו־נטאל, מחוז שבו חלק מהקהילות מנותקות מקווי אספקה בגלל אי היציבות ומחסומי דרכים שהוקמו. אלפי מתנדבים עזרו לנקות את הרחובות המטונפים ומרכזי הקניות ההרוסים על מנת להתחיל לתקן חלק מהנזק.

אבל המצב בחלקים מקוואזולו־נטאל נותר מתוח עם כמעט 1,500 מקרים חדשים שדווחו בלילות עד ה־16 ביולי.

איך הגיב הנשיא רמפוזה?

ב־12 ביולי הורה הנשיא רמפוזה לצבא של דרום אפריקה לגבות את המשטרה ורשויות אכיפת חוק אחרות שהיו עסוקות בהפגנות, כולל במחוזות בהם לא היו הפגנות.

מתחילת המהומות, נמנע רמפוזה מלכנות את זומה ואת תומכיו בשמם, אבל אמר שהאלימות הוצתה באופן מכוון והממשלה לא תאפשר לאנרכיה ולתוהו ובוהו לשרור. "ברור כעת שהאירועים של שבוע שעבר לא היו אלא מתקפה מתואמת ומתוכננת על הדמוקרטיה שלנו", אמר בנאומו השלישי לאומה בתוך פחות משבוע, ב־16 ביולי. "תוך שימוש בתירוץ של תואנה פוליטית, אלה שיזמו את המעשים הללו ניסו להצית מרד עממי".

פקידי ממשלה אמרו שהחקירות שלהם מתמקדות ב־12 מסיתים אפשריים שאחד מהם כבר נעצר אבל סירבו לגלות את שמות החשודים.

מעצרו של זומה נתפש בתחילה כניצחון של יורשו רמפוזה, שהבטיח לנקות את הממשלה של דרום אפריקה ואת הקונגרס הלאומי של אפריקה השולט בה. אבל ההסלמה באלימות משכה תשומת לב לסכסוכים הפנימיים בתוך תנועת השחרור לשעבר, שם זומה עדיין נהנה מתמיכה.

האם יש קשר בין חוסר השקט למגפה?

דרום אפריקה הוכתה קשה ממגפת הקורונה. כעת נמצאת המדינה בעיצומו של גל שלישי של הדבקות, שכבר עבר את שני הגלים הקודמים בחומרתו. רק כ־2.5% מהאוכלוסייה, המונה כ־60 מיליון נפש, חוסנו לגמרי נגד קורונה, ורבים עדיין חולים ומתים.

סגרים שהטילה הממשלה והיו אמורים להאט את כמות ההדבקות בנגיף, דחפו את הכלכלה למיתון החמור ביותר אי פעם בשנה שעברה, והובילו לגידול ברעב ובעוני ולעלייה באבטלה שהגיעה לשיעור של 33% בסוף מרץ.

רבים מהבוזזים אומרים שהם גונבים על מנת לעזור למשפחותיהם וללחוץ על הממשלה שלא הצליחה לעזור להם. "פוליטיקה הייתה הטריגר של זה, אבל נושאי הליבה כאן הם עוולות סוציו־אקונומיות ותסכול מהמדינה", אמר ריאן קאמינגס, מנהל Signal Risk, חברת ניהול סיכונים שמושבה בקייפטאון.

אי השקט הפריע גם למאמצי בדיקה וחיסון נגד קורונה בשני המחוזות שהושפעו, ובתי החולים ומרפאות אמרו שהחוסר בכוח אדם בגלל אי היציבות מקשה לטפל בחולים. בכירים גם הזהירו שההתקהלויות הגדולות עשויות להביא לעלייה נוספת בהדבקות.

מה הייתה ההשפעה הכלכלית של אי השקט?

כמה חברות גדולות, כולל מזקקת הנפט הגדולה ביותר של דרום אפריקה, נאלצו להפסיק לפעול באופן זמני בגלל חוסר היציבות. הכביש המהיר המחבר בין עיר הנמל החשובה דורבן בקוואזולו־נטאל ויוהנסבורג - אחד מצירי התחבורה העמוסים ביותר בדרום אפריקה - נפתח מחדש לאחר שנחסם באופן חלקי.

המחסומים הביאו לחששות לגבי מחסור במזון ובמוצרי יסוד אחרים, והפריעו לייצוא מחלק מהמרכזים החקלאיים במדינה, כמו גם למסחר עם כלכלות אפריקאיות במקומות מרוחקים כמו הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

קניונים, בתי החרושת, מחסנים וחברות קטנות שנפגעו בפרעות הם מעסיקים גדולים, בייחוד בקרב דרום אפריקאים עניים יותר ומעוטי כישורים. פקידים בכירים בממשלה הזהירו שתיקון הנזקים עשוי לקחת שנים.

אאישה דדי פאטל השתתפה בהכנת הכתבה.