גם ג'נריישן פונה לחו"ל: השקעת ענק בחברת רכבות הנוסעים הבריטית פורטרברוק

קרן התשתיות הבורסאית תשקיע כחצי מיליארד שקל במניותיה של אחת מחברות החכרת הרכבות הגדולות בבריטניה

ארז בלשה ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן
ארז בלשה ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן

קרן התשתיות הישראלית ג'נריישן קפיטל מצטרפת להשקעת ענק בחברת רכבות הנוסעים הבריטית פורטרברוק (Porterbrook) המהווה עבורה השקעה משמעותית ראשונה מחוץ לגבולות ישראל. ההשקעה תתבצע בשיתוף עם קרן ההשקעות הבריטית דלמור קפיטל, המחזיקה בניסיון ובמוניטין בתחום התשתיות בבריטניה.

 ג'נריישן מעדכנת כי קבוצת המשקיעים, הכוללת את קרן דלמור ואותה, זכתה בהליך תחרותי לרכישת 30% ממניות פורטרברוק. ההשקעה תבוצע באמצעות תאגיד אנגלי שבו יחזיקו דלמור וג'נריישן ב-66.67% וב-33.33% ממניותיו, בהתאמה.

הקבוצה תשקיע בעסקה סכום של 336 מיליון ליש"ט, מתוכו יעמוד חלקה של ג'נריישן בהשקעה על 111 מיליון ליש"ט (כ-503 מיליון שקל). כמו כן, ייטול על עצמו התאגיד המשותף הלוואה בנקאית של 125-150 מיליון ליש"ט לצורך מימון יתרת ההשקעה.


מחזיקה 25% מרכבות הנוסעים בבריטניה

פורטרברוק נמנית עם אחת משלוש חברות החכרת הרכבות הגדולות בבריטניה, אשר מחזיקות יחדיו בכ-70% משוק הפעילות. החברה מחזיקה בצי גדול של כ-4,000 רכבות נוסעים (כ-25% מרכבות הנוסעים במדינה), המוחכרות לזכיינים המפעילים את קווי הרכבות השונים במדינה.

עיקר הכנסות החברה נובעות מהחכרת הרכבות לזכיינים המפעילים את קווי הרכבת, ואילו היתרה ממתן שירותי תחזוקה לציי הרכבות. הסכמי החכירה נמשכים לרוב על פני שבע עד עשר שנים, והם במחיר קבוע, כך שאינם חשופים לסיכוני ביקוש לנסועה במהלך תקופת הסכם החכירה.

התקשרויותיה של פורטרברוק מפוזרות ברחבי בריטניה על פני כ-14 זכיינים שונים ולתקופות זיכיון שונות. ב-2020, הלא היא שנת הקורונה, רשמה פורטרבורק ירידה של 6% בהכנסות ל-454 מיליון ליש"ט וירידה של 7.5% ב-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס פחת והפחתות) ל-385 מיליון ליש"ט.

למרות ירידה בהכנסות וברווחים, חילקה פורטרברוק דיבידנדים של 80 מיליון ליש"ט, ללא שינוי בהשוואה ל-2019 ול-2020. השלמת העסקה מותנית בהליך אישור מול הרשות האירופית להגבלים עסקיים.

לדברי ג'נריישן קפיטל, רכישת מניות פורטרברוק תואמת את פרופיל ההשקעה שלה, כיוון שפורטרברוק היא חברה נכסית ומניבה, הפועלת בשוק מוסדר הזוכה לתמיכה ממשלתית רחבה, ובעל ביקוש קשיח וחסין, ובהתאם מייצרת תזרים מזומנים יציב ומשמעותי המחולק כדיבידנד שנתי לבעלי מניותיה. כמו כן, פורטרברוק נהנית מהנהלה איכותית, ועם בעלי מניותיה נמנות, בין היתר, קרנות תשתיות גדולות.

יוסי זינגר וארז בלשה, יו"ר ומנכ"ל ג'נריישן קפיטל, ציינו כי "הכניסה לתחום רכבות הנוסעים בבריטניה מלמדת על ההכרה ועל הרצינות שבה נתפסת ג'נריישן בשוק הבינלאומי, ורואים בה הזדמנות אסטרטגית לשת"פ באחד מהשווקים הגלובליים המפותחים והאיכותיים בעולם. עסקה זו היא אבן דרך משמעותית בפעילותנו האינטנסיבית לבניית פורטפוליו השקעות חזק ויציב, לצד פיזור נכסי רחב ואטרקטיבי לטווח הארוך".


עסקאות גדולות עם אלקטרה ופרידנזון

השקעה זו מצטרפת לשתי השקעות נוספות שמובילה ג'נריישן בתקופה האחרונה. מוקדם יותר החודש חתמה ג'נריישן על מזכר הבנות לרכישת החזקותיה (25.5%) של חברת אלקטרה במתקן האגירה השאובה בגלבוע, בתמורה לסכום של עד 245 מיליון שקל.

בנוסף, חתמה ג'נריישן על הסכם להשקעת 75 מיליון שקל בחברת פרידנזון מרכזיים לוגיסטיים כנגד הקצאה של 50% ממניותיה. ביתרת המניות תחזיק קבוצת פרידנזון, שמחזיקה כיום בבעלות מלאה את פרידנזון מרכזים לוגיסטיים.

לצורך מימון שלוש השקעות אלו, שהיקפן הכולל מסתכם בכ-823 מיליון שקל, יצאה ג'נריישן לאחרונה לגיוסי הון וחוב בהיקף של 613 מיליון שקל. במסגרת מהלכים אלו, גייסה ג'נריישן 163 מיליון שקל בהנפקת מניות ועוד 450 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב מסדרה ב'.

ג'נריישן נסחרת בבורסה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה רשמה תשואה מתואמת של כ-7% מאז הנפקת הקרן במרץ 2019. עיקר מניותיה מוחזקות בידי הגופים המוסדיים, ובראשם מגדל, כלל ביטוח, מור, מנורה מבטחים, הפניקס-אקסלנס, הראל וקרנות ההשתלמות של המורים והגננות.