תוך חצי שנה: אגף מעונות היום יעבור ממשרד הכלכלה למשרד החינוך

כחלק מקידום מעבר המעונות למשרד החינוך יוקצו כ-200 מיליון שקל, שיאושרו ע"י הממשלה במסגרת תקציב המדינה הקרוב • תהליך העברת מעונות היום אל משרד החינוך וכלל התחומים הנלווים להם יושלם עד לינואר הקרוב

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

הממשלה אישרה: עד ינואר 2022 יעבור אגף מעונות היום (חינוך לגילאי לידה עד שלוש) ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. את הצעד דרשה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון עוד בהסכמים הקואליציוניים, וכעת הוא צפוי לצאת לפועל ולמעשה להפוך גם את המסגרות לפעוטות לחלק הוליסטי ממערכת החינוך הישראלית. המשרד ייקח אחריות על כל המעטפת החינוכית של המעונות ובכלל זה על הפדגוגיה, הבינוי וההכשרות של הצוות החינוכי המועסק במעונות היום, זאת בעוד נושא סבסוד המעונות יישאר בידי משרד הכלכלה.

כחלק מקידום המעבר של המעונות למשרד החינוך יוקצו כ-200 מיליון שקל, שיאושרו על-ידי הממשלה במסגרת תקציב המדינה הקרוב. בנוסף לכך יכלול התקציב גם את החלק היחסי של התוכנית הרב שנתית לחיזוק מעונות היום המתייחס לנושא התקינה, ההכשרות, מענים חינוכיים ייחודיים ועוד. על פי התוכנית, תהליך העברת מעונות היום אל משרד החינוך וכלל התחומים הנלווים להם יושלם עד לתאריך ה-1.1.2022.

השרה יפעת שאשא-ביטון הנחתה כי מיד עם ההעברה במועד זה, המשרד יחל בהעמקת מבנה הפיקוח במסגרות אלו. כמי שקידמה את התיקונים לחוק הפיקוח וחוק המצלמות לפני כשלוש שנים בהיותה יו"ר הוועדה לזכויות הילד, מבטיחה שאשא-ביטון להרחיב צעדים אלו עם העברת המעונות למשרד החינוך.

כבר ביולי 2019 הבטיח שר החינוך דאז רפי פרץ להשלים את העברת אגף מעונות היום אל משרדו, אך לבסוף לא השלים את התוכנית והאגף נותר במשרד הרווחה. האגף נדד מספר פעמים בין משרד הרווחה למשרד הכלכלה, כאשר התפיסה שהובילה ממשלת ישראל הייתה שמעונות היום אמורים לספק פתרון לאם העובדת ולא מתוך הסתכלות על צרכי הפעוט. כעת העברת האגף אל משרד החינוך תאפשר השקעה גדולה יותר בהיבט הפדגוגי, בהכשרת מטפלות וכן בפיקוח על מעונות היום. שכן אחוז קטן יחסית של ילדי ישראל נמצא במעונות של הארגונים והיתר במעונות פרטיים.

"שנים של עבודה מאומצת נושאות פרי"

יערה שילה, מומחית לגיל הרך, מרצה ומייסדת "חינוך מלידה" אמרה לגלובס "שהחיינו וקיימנו. שנים של עבודה מאומצת נושאות פרי. זו תחילת דרך וצעדה ברגל ימין. כולי תקווה שכולם יבינו שאנחנו עוברים מחשיבה של תעסוקת הורים לחינוך ילדים. זו הזדמנות לומר תודה לאלפי פעילים ולמובילי מדיניות יפעת שאשא-ביטון, קארין אלהרר ויעקב מרגי שטרחו רבות".

ליאת גלנץ, מומחית בתחום הגיל הרך (לשעבר רכזת הקואליציה לחינוך מלידה) אמרה לגלובס כי "העברת האחריות על גילאי לידה עד שלוש ממשרדים שכל תכליתם היא ראייה בהיבטים כלכליים לקורת הגג של משרד החינוך היא תיקון עוול היסטורי לתפיסה הגורסת כי מעונות היום נועדו לעידוד תעסוקת נשים. משרד החינוך זו הפלטפורמה הראויה ביותר, הרואה לנגד עיניה את טובת וזכויות הילד, מאפשרת רצף חינוכי, הכשרות והדרכות צוותים לצד הרחבת המערך הפיקוחי. זו הכרזה של מדינת ישראל שילדינו לא נולדים בגיל שלוש".

מהמועצה לשלום הילד נמסר: "מעונות היום לגיל הרך הם מסגרות חינוך- לא בייביסיטר! והעברתם תחת משרד החינוך היא, ללא ספק, אחד המהלכים החשובים ביותר שנעשו למען הילדים בגיל הרך ובישראל בשנים האחרונות.

"לילדים, בכל גיל, ובוודאי ילדים רכים בשנים, הזכות להתפתחות, לבריאות ולחינוך. מעונות היום עוברים למקום הטבעי שלהם ומקבלים לראשונה הכרה כמוסדות חינוך. כך נכון וראוי להתייחס למסגרות הללו. אין בליבנו ספק כי המהלך החשוב הזה יוביל גם לפיקוח נכון יותר ולמוגנותם של הילדים. אנחנו מחזקים את ידיה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון על שהובילה את המהלך. המועצה תעמוד לרשותם של גורמי המקצוע בכל היבט שנדרש על מנת להבטיח את ביצוע המהלך ההיסטורי הזה על הצד הטוב ביותר". 

מארגון "בידיים טובות - המטה להשקעה בגיל הרך", שותפות של 34 גופים וארגונים העוסקים בחינוך בגיל הרך, נמסר כי הוא מברך על החלטת הממשלה להעביר לאחריות משרד החינוך את האחריות על חינוך לגילאי לידה עד שלוש. לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, המובילה את המטה: "המהלך משקף גישה חדשה, שלפיה תפקידם העיקרי של המעונות הוא חינוכי: לסייע בהתפתחות ובמיצוי הפוטנציאל של כל פעוט. כדי לצקת תוכן בתפיסה זו, אנו קוראים לשרת החינוך להשקיע קודם כל בפיתוח המקצועי של נשות הצוות במסגרות, שכיום כ-80% מהן לא עברו הכשרה כלשהי לתפקידן".