האם כ"ץ דאג שהתקנים שנוספו לבתי חולים יישארו אחרי הקורונה?

איזו המשכיות תקציבית יכול להבטיח שר אוצר שכלל לא העביר תקציב? גם אנחנו ניסינו להבין • המשרוקית של גלובס

חבר הכנסת ישראל כ"ץ תקף בטוויטר את היערכות הממשלה החדשה לגל תחלואה נוסף מקורונה. "כשר אוצר", הוא כתב, "דאגתי לתוספת תקנים בעבור 600 רופאים ו-2,000 אחיות שהיו נחוצים בזמן הקורונה, תוך התחייבות שהעובדים והתקנים ישארו גם בהמשך. ממשלת ‘הריפוי’ ביטלה את התקנים ועכשיו נוצר מחסור ברופאים שילך ויגבר".

 

למה מתכוון השר לשעבר כשהוא מדבר על תוספת התקנים לה דאג, והאם הממשלה החדשה אכן ביטלה אותם? נתחיל בתקנים. ב-20 ביולי 2020, בתום יום של שביתה של הסתדרות האחיות, הודיעו שרי האוצר והבריאות כי הגיעו לסיכום עם ההסתדרות וארגוני האחיות והרופאים לפיו ייקלטו באופן זמני במערכת הבריאות 2,000 אחיות, 400 רופאים ו-700 עובדים נוספים במקצועות עזר רפואיים. לפי הודעה שפרסמה ההסתדרות, הוחלט גם על הקמת צוות משותף עם האוצר ומשרד הבריאות שיקבע בתוך 30 יום מתווה לקליטה קבועה של התקנים הנוספים. שר הבריאות דאז, יולי אדלשטיין, הכריז למחרת כי "כל מי שייקלט במערכת הבריאות ייקלט לצמיתות... איננו משחקים בבני אדם".

ההבטחות מרשימות, אך איך הן עומדות ביחס למציאות? כדי שתוספת תקנים תהפוך קבועה היא צריכה להיכנס למה שמכונה "בסיס התקציב". אלא שכידוע מאז 2019, ובמהלך כל כהונת כ"ץ באוצר, כלל לא הועבר תקציב מדינה. הכספים שהמדינה הקצתה כדי להתמודד עם מגפת הקורונה הועברו במסגרת הטריק המכונה "קופסאות חוץ-תקציביות". לפי דיווחי האוצר במסגרת קופסאות אלה תוקצבו 22.3 מיליארד שקל ל"היערכות משרד הבריאות" מהם הועברו, נכון ליוני, 15.5 מיליארד שקל, שכוללים גם את המימון לתוספת התקנים עליה מדבר כ"ץ.

אם המימון הוא מקופסאות חד פעמיות, על מה בדיוק מבוססת ההתחייבות להמשכיות של השר לשעבר? כ"ץ טוען בתגובה כי הוא "הנחה את אנשי המשרד... לוודא שבתי החולים יוכלו להמשיך ולקלוט רופאים במקום רופאים שיפרשו עד להעברת התקציב והסדרת תוספת התקנים הקבועה". לטענתו, עם עזיבתו, "ההנחיה בוטלה והמימון בוטל".

ייתכן שכ"ץ אכן העביר הנחיה ברוח זו. אלא שתגובת האוצר מבהירה כי הסיכום הרשמי לא כלל אלמנט של המשכיות. "על-פי הסיכום (שהושג בזמנו) לא יפוטר אף תקן עד לדיוני התקציב בעוד שבועיים. אז יעלה עניין התקנים לדיון". כלומר, אם לא יימצא מקור תקציבי קבוע במסגרת התקציב החדש העסקת הרופאים והאחיות הנוספים תסתיים.

ומה באמת צפוי בדיוני התקציב שיחלו בקרוב? כדי לדעת זאת בוודאות נצטרך לחכות, אך שר הבריאות החדש, ניצן הורוביץ, כבר התגאה לפני כמה ימים בחשבון הטוויטר שלו כי הגיע לסיכום עם האוצר על הפיכת התקנים הללו לקבועים (אנחנו לא קיבלנו אישור מהאוצר לדברים).

■ בשורה התחתונה: דברי כ"ץ מטעים. גם אם אכן נתן הנחייה כלשהי לגבי תוספת התקנים הזמנית מתקופת הקורונה, זו אינה מעוגנת בבסיס התקציב או בהתחייבות תקציבית אחרת כלשהי . בניגוד לדבריו, הממשלה החדשה לא ביטלה את התקנים שנוספו, וההחלטה מה יעלה בגורלם תתברר במהלך דיוני התקציב.

תחקיר: עמירם ברקת