נפתחה האפשרות להגיש תביעות לפיצויים על נזקי מבצע "שומר החומות"

בעלי עסקים יוכלו להגיש את התביעות לפיצויים עד ל-20 באוקטובר השנה, ובלבד ששילמו משכורת לעובדים שנעדרו מהעבודה בשל המצב הביטחוני

בית שספג פגיעה ישירה באשקלון / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
בית שספג פגיעה ישירה באשקלון / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

רשות המסים פתחה היום (ג') את האפשרות להגיש תביעות מקוונות לפיצויים בשל נזק עקיף שנגרם לעסקים בעקבות מבצע "שומר החומות" שהתנהל בין ה-10 ל-21 במאי השנה. בעלי עסקים יוכלו להגיש את התביעות לפיצויים עד ל-20 באוקטובר השנה, ובלבד ששילמו משכורת לעובדים שנעדרו מהעבודה בשל המצב הביטחוני.

נזק עקיף הוא נזק שנגרם לעסקים בתקופת מבצע "שומר החומות" שלא מפגיעה ישירה של טילים או בשל השחתת העסקים ופגיעה בהם במסגרת הפרעות שהתרחשו באירועים מעורבים, ובין היתר שריפת עסקים, ניפוץ חלונות ראווה וכדומה. מדובר בנזק שנגרם בעקבות סגירת העסק למשך מספר ימים, אובדן הכנסה, תשלום משכורות לעובדים שלא הגיעו לעבודה ועוד.

על פי התקנות ישנם מספר מסלולי פיצויים לעסקים, שמפצים על הירידה במחזורים, התשלומים לעובדים והפגיעה בענף החקלאות.

מסלול הפיצוי הראשון הוא "מסלול שכר" - המתייחס לנזק שנגרם למעסיק בשל תשלום שכר לעובד שנעדר מעבודתו כדי להשגיח על ילדו, עד גיל 14 (בשל סגירת מוסדות החינוך) או בעקבות הוראה של פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך בו עובד או אדם עם מוגבלות וכן עובד המתגורר עד 7 ק"מ מהרצועה ונעדר מהעבודה בשל המבצע הביטחוני. סכום הפיצויים עומד על 430 שקל ליום עבודה מלא.

המסלול השני הנו "מסלול מחזורים" - המתייחס לירידה במחזורים כתוצאה מהמצב הביטחוני ומחושב לפי הפרש המחזורים בין תקופת הפיצויים לתקופה המקבילה לה בשנת 2019, מוכפל במשלים הוצאה נחסכת. במסלול זה יכולים להגיש תביעות גם עסקים שנפתחו ב-2 במאי 2019 ואילך.

מסלול פיצוי נוסף הנו פיצוי בגין נזק עקיף לענף חקלאות. מסלול זה מתייחס לניזוק שיש לו גידולים בשטחים חקלאיים עד 40 ק"מ מהרצועה. על פי תקנות הפיצוי, ניזוק ביישוב ספר או העסק נמצא עד 7 ק"מ מהרצועה, יכול לבחור בין פיצויים לפי הוראת השעה לבין פיצויים לפי התקנות העיקריות ("המסלול האדום").

גובה הפיצויים המקסימלי במסלול מחזורים נקבע עד 1.5 מיליון שקלים, וביתר המסלולים לא נקבעה תקרת פיצויים. הפיצויים ישולמו ישירות לחשבון הבנק של הניזוק, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מיום הגשת התביעה ובניכוי מס במקור, עיקולים ומקדמות, ככל שישנם.

בכפוף לרשימת החריגים המופיעה בתקנות, עסקים עד 7 ק"מ מהרצועה יכולים לבחור את אחד מארבעת המסלולים. עסקים מ-7 ועד 40 ק"מ מהרצועה יכולים לבחור את אחד משלושת המסלולים הירוקים (מסלול חקלאות מיועד למי שיש לו גידולים חקלאיים) ועסקים מ-40 ק"מ ועד 80 ק"מ יכולים לבחור את מסלול שכר.

עוד נקבע, כי לא ניתן לקבל גם את הפיצוי בגין מבצע שומר החומות וגם את מענקי הקורונה הניתנים לעסקים עבור חודשים מאי-יוני. עסקים עד 40 ק"מ צריכים לבחור בין הגשת תביעת פיצויים בשל שומר החומות לבין הגשת בקשת למענקי קורונה לתקופת הזכאות מאי יוני 2021 (מענק לעצמאים ושכירים בעלי שליטה, מענק הוצאות לעסק קטן ומענק השתתפות בהוצאות קבועות). עסקים מ-40 ק"מ ועד 80 ק"מ שהגישו תביעה לפיצויים בשל שומר החומות יכולים להיות זכאים למענק הוצאות לעסק קטן או מענק השתתפות בהוצאות קבועות לתקופת הזכאות מאי-יוני 2021, אולם אינם יכולים להיות זכאים למענק לעצמאים ושכירים בעלי שליטה לתקופה זו.

נזק המוערך במיליארדים

נזכיר כי במהלך ימי מבצע שומר החומות נגרמו נזקים ישירים לרכוש בעקבות פגיעת הרקטות והפרעות שאירעו, אשר במהלכן שרפו והשחיתו מפגינים בתי עסק ומכוניות. על נזקים אלה פיצתה רשות המסים את העסקים והאזרחים הפגועים במהלך 11 ימי הלחימה, והיא עדיין מפצה ומתקנת נזקים ישירים למבנים ולרכוש עד היום. על פי ההערכות, סכום הפיצוי בגין הנזק הישיר עומד על כ-200 מיליון שקל. ואולם, הנזקים העקיפים שנגרמו לעסקים בימי הלחימה - עקב ירידה בפעילות העסקית, הוצאות נלוות לשמירת הפעילות הכלכלית והוצאות שווא כמו משכורות לעובדים שלא עבדו - גבוהים בהרבה. ברחבי המדינה נרשמו נזקים עקיפים בהיקפי עתק שנאמדו בתום הלחימה ב"כמה מיליארדים" (על פי ההערכה של מנהל רשות המסים, ערן יעקב).