בזק | ניתוח

בבזק יכולים להיות רגועים, בינתיים: הפגיעה ברווחיות העודפת מתרחקת

המתווה להפחתת מחירי הטלפוניה של בזק בעשרות אחוזים יצא לדרך בקול תרועה לפני 7 חודשים - אך מאז הוא תקוע • ההערכות היו שהמתווה יפחית כ-400 מיליון שקל מרווחיות החברה השנה • בינתיים משרדי האוצר והתקשורת מתקשים להסכים על נוסח, והלקוחות ממשיכים לשלם יותר

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

הוויכוח סביב תעריפי הטלפוניה של בזק יגיע להכרעה בין שר התקשורת יועז הנדל ושר האוצר אביגדור ליברמן, וקיים סיכוי לא מבוטל שהנושא פשוט ייקבר קבורת חמור או שיידחה למועד בלתי ידוע. בשבוע שעבר נערך לבזק שימוע הטלפוניה במשרד התקשורת, ולגלובס נודע כי הוא לא הסתיים, וכי מועד נוסף אמור להיקבע להשלמות. 

התמונה המצטיירת עד עתה מההתנהלות סביב שימוע הטלפוניה היא שלמרות הזמן הרב שעבר, במשרד התקשורת אין כוונה לזרז את הטיפול בנושא, מה שאומר שכנראה ההחלטה בסוגיה לא צפויה בקרוב.

במשרדי האוצר והתקשורת החליטו לקיים את השימוע כסדרו, ורק לאחר שיילמדו תוצאותיו ומשרד התקשורת ידון מחדש בהחלטה לנוכח החומרים החודשים שהוצגו לו, יידרש הנדל לחתום על השימוע ולהעבירו לחתימת שר האוצר.

השאלה היא מה יקרה לאחר השימוע והאם גם לאחריו משרד התקשורת יתעקש להישאר באותו מבנה של הפחתה ושל התערבות במחיר, מה שיגרור התנגדות של האוצר - או שינסו להגיע להבנות ולפשרה שתספק את שני הצדדים.

לא מן הנמנע כי במצב של פשרה יידרש עוד שימוע, ובקיצור בפני משרד התקשורת תעמוד הדילמה האם שר התקשורת יחתום על ההפחתה ויציג אותה בפני שר האוצר כעובדה מוגמרת - מה שלבטח עשוי לסכלה. כך או כך, יש המעריכים כי הרפורמה תדשדש עוד לא מעט זמן, וזה דבר שמבחינת בזק הוא בעייתי מאוד.

הסכמה להצעות הפשרה של האוצר תהווה מבחינת משרד התקשורת פגיעה מקצועית, ולכן נראה כי הנושא יהיה חייב לבוא להכרעה בין השרים - וגם אז לא בטוח שזה ייפתר.

נזק של 400 מיליון שקל לבזק 

נזכיר כי ההחלטה על הפחתת תעריפי הטלפוניה התקבלה ביומו האחרון של הנדל בקדנציה הראשונה שלו כשר התקשורת, בדצמבר 2020. 

המהלך אמור להפחית את התשלום החודשי של מנויי הטלפון בכ-40% מ-50-60 שקל בממוצע (כולל מע"מ) ל-30-40 שקל (כולל מע"מ), והוא צפוי להוזיל את התשלום שמשלם משק-בית עבור השירות במאות שקלים בשנה. על-פי אומדן של משרד התקשורת, מדובר בחיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק-בית.

בנוסף, המשרד ממליץ על תעריף אחיד לדמי השימוש בשיעור של 20.82 שקל לפני מע"מ ו-24.36 שקל אחרי מע"מ. תעריף זה נמוך בכמעט 60% מהתעריף הנוכחי של דמי השימוש. מחיר דקת שיחה יירד ל-1.2 אגורות. הנזק הכולל לבזק מוערך בכ-400 מיליון שקל כולל מע"מ.

למעשה, בזק כלואה כאן בין הפטיש לסדן. מצד אחד, החברה נהנית מכך שאין החלטה, כי המשמעות היא שלא מורידים לה 400 מיליון שקל ברווח השנתי. מנגד, עיכוב בהחלטה משמעו שבכל רגע הסוגיה רק נדחית למועד מאוחר יותר, כשאיש לא יודע מתי תתקבל החלטה, ובינתיים בעלי המניות נמצאים בקושי מול המשקיעים, מכיוון שהחברה תתקשה לקבל החלטה על חלוקת דיבידנד; והמניה של בזק תקועה, כי המשקיעים יושבים על הגדר וחוששים שבכל רגע הרווח של החברה יכול להיחתך.

עמדת משרד האוצר היא שאין לפקח על תעריפי בזק, ואסור להתערב במחירים בשוק תחרותי. באוצר סבורים כי אם הנדל לא היה מזדרז להוציא את ההודעה ביומו האחרון בתפקיד, ללא ידיעתם וללא שיתוף-פעולה עימם, לא הייתה נוצרת התסבוכת שנוצרה, וניתן היה לסיים את האירוע בצורה יותר חכמה ופשוטה.

לדעת האוצר, משרד התקשורת צריך היה לכפות על בזק חבילות תעריפים מוזלות עבור האוכלוסייה המבוגרת שעדיין משתמשת בטלפון הקווי וחשוב לה להמשיך ולקבל את השירות המסורתי מבזק, וזאת מבלי לייצר התערבות אגרסיבית במוצר שנמצא בתחרות ושמתחרותיה של בזק מציעות אותו בחינם במסגרת חבילות טריפל בשל היעדר הביקוש אליו.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת נמצא כעת בהליך שימוע לעדכון תעריפי הטלפוניה בבזק שלא עודכנו כמעט שני עשורים. להערכת המשרד, רמת התחרות בתחום הטלפוניה הנייחת נמוכה, ומן הצרכנים נגבים תשלומים מופרזים. לפיכך, פורסמה עמדת המשרד להפחתה של 40% בתעריפי הטלפוניה, תוך חיסכון לציבור של 400 מיליון שקל לשנה".