קבלת פנים אוסטרלית צוננת לגפן טכנולוגיות: המניה צנחה לאחר ההנפקה

זאת לאחר שהנפקת חברת הטכנולוגיה הישראלית הראשונה זה זמן בבורסה של סידני זכתה להצלחה: גיוס של 60 מיליון שקל לפי שווי חברה של מעל 300 מיליון שקל

הבורסה בסידני, אוסטרליה / צילום: Shutterstock
הבורסה בסידני, אוסטרליה / צילום: Shutterstock

אחרי תקופת יובש של מספר חודשים בוצעה השבוע הנפקה ראשונית של חברה ישראלית בבורסה האוסטרלית. גפן טכנולוגיות השלימה גיוס של 25 מיליון דולר אוסטרלי (60 מיליון שקל) לפי שווי של כ-128 מיליון דולר אוסטרלי (כ-308 מיליון שקל). לפי הודעת החברה, ההנפקה זכתה לביקושי יתר. גפן דיווחה כי בהנפקה השתתפו משקיעים מוסדיים ומשקיעי ריטייל, וכן בעלי מניות קיימים. 

עם זאת, בפתיחת המסחר במניה נרשמו ירידות ובסיום יום המסחר הראשון היא נחלשה בכ-17% - ממחיר של דולר אוסטרלי אחד למניה בהנפקה למחיר של כ-83 סנט.

צמיחה בכל הפרמטרים במחצית הראשונה

גפן, הממוקמת בתל אביב, הוקמה בשנת 2016 על-ידי דוד נאש, אורני דניאל ואלעד דניאל. החברה עוסקת בפיתוח של כלים ושירותים דיגיטליים עבור ארגונים מתחומי הביטוח, הפיננסים והנדל"ן. החברה פונה במיוחד ללקוחות מתעשיות שבהן יש רגולציה משמעותית, ומציעה להם פתרונות של יצירת תוכן, שיווק, מסרים, מכירות וכדומה.

למעשה, הפלטפורמה של גפן היא זירת מסחר דיגיטלית שבה יכולים ארגונים עסקיים שעליהם מושתת רגולציה משמעותית להשתמש בסוכנים לצורך מכירת מוצרים מורכבים ללקוחות הקצה שלהם. גפן מייצרת את ההכנסות שלה ממכירת רישיונות לשימוש בפלטפורמה, וכן מעמלה של כ-30% מסוכנים שסוגרים דרכה עסקאות. במקביל, היא צופה שבעתיד תוכל לייצר הכנסות גם מפתרונות פרסום שהיא תציע.

לדוחות צורפה הערת עסק חי  

מהודעת החברה עולה כי במחצית הראשונה של 2021, היא רשמה צמיחה בכל פרמטר משמעותי. לדוגמה, מספר לקוחות הקצה שלה צמח ב-105% ל-123 אלף, ומספר הפעולות שבוצעו באמצעות הפלטפורמה שלה צמח ב-182% ל-2.4 מיליון.

בין לקוחות החברה גם חברות גדולות - בהן שתי חברות הביטוח, ג'נרלי ו-Manulife. לחברה יש הסכם שיתוף פעולה עם סאפיינס, חברת טכנולוגיה מישראל המספקת פתרונות לתעשיית הביטוח ונסחרת בנאסד"ק בשווי 1.4 מיליארד דולר.

בשנת 2020, הכנסותיה של גפן צמחו ב-26.5% ל-16.4 מיליון דולר אוסטרלי. עלייה חדה בהוצאות התפעוליות הגדילה משמעותית את ההפסד התפעולי, שהסתכם ב-27.7 מיליון דולר אוסטרלי, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 19.8 מיליון דולר אוסטרלי. לדוחות החברה צורפה הערת עסק חי.

לפי התשקיף, מגפת הקורונה האיצה את אימוץ הפתרונות שגפן מציעה ללקוחות. "תעשיות חוו מעבר מבני לאסטרטגיות אונליין במהלך מגפת הקורונה, וחברות העלו לראש סדר העדיפויות את הטרנספורמציה הדיגיטלית של העסקים שלהן, דבר שהשפיע על רשתות המבוססות על סוכנים", ציינה החברה.

הנפקת גפן הייתה כאמור הראשונה של חברה מישראל בחודשים האחרונים באוסטרליה. הקודמת הייתה הנפקת NGS, יצרנית שייקים מבוססי חלבונים, בנובמבר 2020. את ההנפקה של גפן ליוו פירמת רו"ח BDO ומשרד עו"ד פרל כהן צדק לצר ברץ.

היעד האוסטרלי כבר לא פופולרי

לפני כחודשיים דווח שגם החברה הישראלית ספץ (Spetz Tech) מתכננת לבצע הנפקה ראשונית באוסטרליה, לקראת סוף 2021. התוכנית היא לגייס 14-16 מיליון דולר אוסטרלי, מתוכם כ-4 מיליון דולר בגיוס מקדים להנפקה (Pre-IPO). 

ספץ פיתחה אפליקציה שמאפשרת לקבל שירות מאנשי מקצוע בתחומים שונים. בראיון לגלובס סיפר המנכ"ל יוסי נבו כי החברה צפויה לצמוח השנה ב-150% להכנסות של 5 מיליון דולר אוסטרלי, וכי בשנתיים האחרונות בוצעו דרך האפליקציה שלה 300 אלף קריאות.

הבורסה האוסטרלית, ASX שבסידני , הייתה יעד פופולרי לחברות טכנולוגיה צעירות מישראל בשנים הקודמות. חלק מהחברות מוזגו לשלדים בורסאיים, וחלקן, בתקופה מאוחרת יותר, כשטעמם של המשקיעים השתנה, יצאו ישירות להנפקה (IPO).

עם זאת, בשנתיים האחרונות נעלמה הבורסה האוסטרלית כמעט כליל מהמפה של מנפיקות ישראליות, בין היתר בשל ביצועים מאכזבים של חלק ניכר מהחברות, שהתקשו לספק את החלומות שמכרו למשקיעים האוסטרלים; פרוץ מגפת הקורונה וכנראה שגם עליית קרנה של הבורסה המקומית בת"א, הקולטת בשנה האחרונה בזרועות פתוחות יותר ויותר הנפקות של חברות טכנולוגיה צעירות.

בבורסה האוסטרלית נסחרות כיום כ-20 חברות מישראל, כולן חברות טכנולוגיה. החברה הוותיקה ביותר היא אודיופיקסלס שהונפקה באוסטרליה עוד ב-2011.