סגן יו"ר ההסתדרות הציונית: "זה יהיה נורא אם כל העם היהודי יעלה לארץ ישראל"

יו"ר הארגון הגיב לסגנו ואמר: "הדברים שאמרת הם לא פוסט ציונות, דבריך הם אנטי ציוניים" • יזהר הס: "אני לא מפחד להתבונן באופן מורכב יותר בכמה מושכלות יסוד שהיו כה-נחוצות בראשית הדרך"

סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יזהר הס / צילום: ההסתדרות הציונית העולמית
סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יזהר הס / צילום: ההסתדרות הציונית העולמית

ויכוח פנימי בתוך ההסתדרות הציונית העולמית על העלייה לישראל מסעיר את הארגון בשבוע האחרון: בישיבת ההנהלה של ההסתדרות הציונית העולמית שהתקיימה בשבוע שעבר במלון עדן שבזכרון יעקב, התגלע ויכוח נוקב בין סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יזהר הס לבין היו"ר יעקב חגואל לאחר שהס אמר את הדברים הבאים: "צריך לדאוג שגם בבל תמשיך להתקיים כדי להעשיר את התרבות של העם היהודי. בעייני, זה יהיה דבר נורא אם כל העם היהודי יעלה לארץ ישראל, ואני באופן אישי אצטער על כך מאוד".

דבריו של הס מהתנועה הקונסרבטיבית שהגיעו על רקע דיונים על ההכרה בחשיבות קיום יהדות ארה"ב ותרומתה הענפה, עוררו סערה במקום. כשהגיע תורו של חגואל שמייצג את תנועת הליכוד הוא הגיב ואמר כי "הדברים שאמרת הם לא פוסט ציונות, דבריך הם אנטי ציוניים".

גם בדיון שנערך אתמול (ד') בישיבת הנהלה נוספת המשיכו הוויכוחים סביב דבריו של הס בנוגע לחזון הציוני והאם הוא ממשיך להתקיים כפי שהכרנו בעידוד עלייה לישראל, או כפי שסובר הס הוא מגולם גם במרכז יהודי חזק בארה"ב למשל.

באתר ההסתדרות הציונית אגב נכתב כי עלייה לישראל וכן מרכזיות המדינה בעם היהודי הן מהמטרות של הארגון. "תפקידיה המרכזיים הם כינוסו של העם היהודי במולדתו ההיסטורית על ידי עלייה מכל הארצות, שמירה על ההמשכיות היהודית ומניעת ההתבוללות בעם היהודי על ידי קידום חינוך יהודי ועברי וטיפוח ערכי רוח ותרבות יהודיים, מאבק באנטישמיות, הגנה על זכויות יהודים ברחבי העולם, הסברה ציונית וחיזוק אחדותו של העם היהודי ומרכזיותה של מדינת ישראל בעם היהודי".

מההסתדרות הציונית העולמית לא נמסרה תגובה.

ד"ר יזהר הס, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, מסר בתגובה: "מצד אחד אני מצטער שנושא כה חשוב, כה ערכי ומשמעותי, משוטח לשיח של ציטוט חלקי מאירוע פנימי. מצד שני, אם זה מעורר שיח ציוני - אז אני גם שמח. כציוני אדוק, כמי שאוהב את מדינת ישראל וחולם בעברית כל לילה, כיהודי גאה וכישראלי גאה - יש לי מספיק ביטחון עצמי, ביטחון עצמי ציוני, כדי לא לפחד מעדכון תוכנה מעת לעת.

"לשמחתנו, הציונות ניצחה. הוויכוח ההיסטורי הוכרע זה מכבר. מרעיון של בודדים שאין ספור משמיצים קמו עליו לכלותו, היא הפכה לתנועת המונים ששינתה את ההיסטוריה היהודית. מנקודה זו אני לא מפחד להתבונן באופן מורכב יותר בכמה מושכלות יסוד שהיו כה-נחוצות בראשית הדרך.

"שלילת הגולה, למשל, כרעיון מארגן. אין ספק שהיה לשלילת הגולה תפקיד חשוב מאוד בראשית ימיה של הציונות. היום, לדעתי, אנחנו חיים במציאות אחרת, והיא אחרת לטובה. הקמנו מדינה פורחת עם תרבות יהודית עשירה ומשגשגת, מדינה שהיא גם מרכז רוחני.

"אבל היום אני יכול להכיר בעובדה שדבר מופלא קרה לו לעם היהודי גם בארצות הברית של אמריקה. אני חושב שישראל היא מקום מעולה ליהודים, אבל לא מתוך כורח. מתוך בחירה. אני בחרתי לחיות בירושלים, אבל אינני מתנשא על אחיי שבבבל. עם אחד אנחנו, ושני מרכזיו מפרים זה את זה, לא מאיימים זה על זה ולא מאיינים זה את זה".