4 שנים אחרי פסיקת בג"ץ: רפורמת הכשרות בטיוטת חוק ההסדרים

בטיוטת חוק ההסדרים יפורסמו גם עיקרי הרפורמה בכשרות של השר מתן כהנא • במסגרת התוכנית, גופי כשרות פרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות • הרפורמה תיושם כארבע שנים לאחר פסיקת בג"ץ המורה על ניתוק התלות הכלכלית בין המשגיח למושגח

השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו
השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו

הרפורמה בכשרות בדרך לחוק ההסדרים: לגלובס נודע כי בטיוטת החוק שצפויה להתפרסם מחר (ב') יתפרסמו גם עיקרי תוכנית הרפורמה בכשרות של השר מתן כהנא. במשרד האוצר עובדים כעת על תקצוב התוכנית שפרטיה התפרסמו בשבוע שעבר וכוללים את פתיחת שוק הכשרות לתחרות והפיכת הרבנות הראשית לרגולטור. כך, תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית, יוכלו להעניק תעודות כשרות.

עוד במסגרת התוכנית, גופי כשרות פרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד. בנוסף יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

כזכור, בשנת 2017 פרסם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליקים רובנשטיין את פסק הדין המפורסם בו הוא מורה על ניתוק התלות הכלכלית בין המשגיח למושגח. בפני בג"ץ עמדו דוחות רבים ועותרים שונים המלינים על כשלים שונים הקיימים במערך הכשרות במדינת ישראל. אולם למרות פסק הדין ותשובות המדינה למתן ארכה לביצוע פסק הדין, הוא טרם יושם.

ברבנות הראשית התקדמו ליישום פסק הדין וערכו רפורמות שונות במערך הכשרות והם הוצגו לשופטי בג"ץ. מערכות הבחירות אליהם נקלעה המדינה עצרה את ההתקדמות ברפורמת הכשרות עליה עמלה הרבנות הראשית לישראל והמצב נותר כפי שהיה.

בשבוע שעבר הציג השר מתן כהנא את "התוכנית למהפכה בכשרות", מתווה הכשרות שלדבריו ייתן מענה למערך הכשרות, יחזק את הרבנות הראשית לישראל כגוף הקובע, יציב סטנדרטים אחידים לרמות הכשרות השונות, ינתק את הזיקה בין המשגיח למושגח ויאפשר לבעלי העסקים לבחור עם איזו כשרות לעבוד.