שילוב של בית, מנזר ומוסד סגור: מעון לאוטיסטים שבנוי סביב חצר פנימית

המעון, שיזמה עמותת אלו"ט, יאפשר לדיירים לנהל אורח חיים דומה ככל האפשר לחיי משפחה • האדריכל אלון בן נון: "תכננו חצר פנימית מוגנת ושקטה שמאפשרת גם פעילות של החברים ושל ההורים" • מדור אדריכלות

בית לחיים, מודיעין / צילום: ליאור פתאל
בית לחיים, מודיעין / צילום: ליאור פתאל

בית לחיים של עמותת אלו"ט (האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם), שנפתח לאחרונה ברחוב עמק חרוד בשכונת הכרמים בעיר מודיעין, מציע גרסה קצת שונה של מעון טיפולי סגור.

מדובר בקומפלקס חד-קומתי המשתרע על שטח של 1,800 מ"ר במגרש ששטחו ארבעה דונם, ונראה כמו מקבץ של כמה מבנים קטנים סביב חצר אחת. התכנון של האדריכל אלון בן נון מצליחה לקשור את כל המרכיבים ליישות אחת, שהיא פרקטית מאוד ומותאמת לצרכים הייחודיים של הדיירים, אבל גם מעוצבת היטב.

הפרויקט:

נקודת המוצא של עמותת אלו"ט היא כי "בית לחיים" הוא מסגרת ביתית, הממוקמת בתוך שכונת מגורים, ומאפשרת לדיירים לנהל אורח חיים דומה ככל האפשר לחיי משפחה. במתחם במודיעין יש שלושה בתים שבכל אחד מהם מתגוררים שמונה דיירים שהם אוטיסטים בוגרים, מעל גיל 18, עם השגחה צמודה. כל בית מתפקד כיישות נפרדת, ויש גם מבנה מרכזי עם משרדים, מחסנים ומטבח.

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת ונוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית. רבים מהם חווים קשיים בוויסות חושי, כך שהם רגישים מאוד לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. כל אלה יכולים לגרום להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות.

התכנון מתחשב בכך: ארבעת המבנים פונים כל אחד לכיוון אחר, וכך מתאימים את עצמם לצורתו הלא רגולרית של המגרש, ומצד שני מאפשרים מקסימום פרטיות לכל אחד מהם.

חצר המעון, מבט מקרוב / צילום: אייל תגר
 חצר המעון, מבט מקרוב / צילום: אייל תגר

האדריכלות:

אדריכל אלון בן נון מסביר שהקונספט של הבית פשוט למדי: "כשניסינו להבין איך לתכנן לאוכלוסייה המיוחדת שעומדת לגור במבנה, הבנו שנוף לא מעניין אותם, ושהעיקרון של הבית צריך להיות מופנם. זה לקח אותנו די מהר לטיפולוגיה של מנזרים וקלויסטרים. תכננו בעצם סוג של חצר פנימית מוגנת ושקטה, מנותקת מהסביבה, שמאפשרת גם פעילות פנימית של החברים בבית ושל ההורים, ומאפשרת עיגון של כל הבתים סביב החצר. יש גם עניין של תנועה מעגלית, שמאפשר לעבור ממקום למקום בצורה מבוקרת, אבל לא מרגישה כזאת".

בן נון מספר שהאתגר עבורו היה לייצר מוסד סגור שהוא גם בית: "היו פה שאלות כבדות משקל. מצד אחד מדובר במוסד סגור ולכן יש פה דלתות נעולות וקודנים. מצד שני, התפיסה של אלו"ט, בעיקר משום שזו עמותה שהוקמה על ידי הורים, היא שזה בית לחיים. חשוב מאוד היה לייצר בתוך המקום הסגור דימוי ותחושה ביתית. אלה שמתגוררים שם יחיו שם עד זקנה ושיבה. אני לא יודע כמה זה משמעותי עבורם, אבל זה כן חשוב להורים".

העלות:

עלות הקמתו של מעון בסדר גודל כזה נאמדת ב-14 מיליון שקל. את הקרקע הקצתה הרשות המקומית, משרד הרווחה נותן 8 מיליון שקל ואת השאר גייסו ההורים מתרומות. 

שטח: 1,800 מ"ר
אדריכל: אלון בן נון
המגרש: 4 דונם
העלות: כ-14 מיליון שקל