הממשלה אישרה את הגדלת סמכויות הרשות לפיתוח כלכלי וחברתי בחברה הערבית

השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "גיבשנו לצורך כך תוכנית חומש בהיקפים חסרי תקדים שתובא לאישור הממשלה בקרוב" • תוכנית החומש לחברה הערבית היא בהיקף של כ-30 מיליארד שקל - כמעט כפול מהתוכניות הקודמות • השר עיסאווי פריג' התרעם על כך שאינו משותף בהחלטות שנוגעות למגזר

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

הממשלה אישרה את הגדלת סמכויות הרשות לפיתוח כלכלי וחברתי בחברה הערבית, כך שתהפוך לגוף המרכז ומתכלל את כל הטיפול בתוכנית החומש הצפויה ובכל היבטי הפיתוח של החברה הערבית.

בין השאר קובעת ההחלטה כי גם ערבים תושבי הערים המעורבות יהיו כלולים בסמכויות הרשות, בניגוד לעבר, וזאת כלקח מתוכנית החומש הקודמת.

בראיון לגלובס עם כניסתו לתפקיד אמר חסן טואפרה, ראש הרשות, כי התוכניות עד כה הזניחו את התושבים הערבים בערים המעורבות, וכי בכוונתו לשנות זאת.

עוד בהחלטה - חידוד הסמכויות של הרשות אל מול משרדי הממשלה האחרים כדי להתגבר על מחלוקות בענייני סמכויות, הקמת צוות לייעול ניצול הכסף שיגיע בתוכנית החומש במעקב הדוק וגם עם אפשרות להסיט כספים מיעד אחד למשנהו וכן קביעת יעדי החומש והנושאים שבסדר העדיפות הממשלתי ביחס לחברה הערבית, ובהם פתרונות למצוקת הדיור, העלאת רמת החינוך, שיפור של ממש בתשתיות, חיזוק הרשויות הערביות והגדלת שיעור ואיכות התעסוקה של ערביי ישראל.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן, האחראית על הרשות, אמרה בישיבת הממשלה הבוקר (א'): "ההחלטה שאנחנו מאשרים היום מסמיכה את הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית אשר במשרד לשוויון חברתי לקבוע יעדים ומדדים לסגירת פערים חברתיים וכלכליים בחברה הערבית במגוון תחומים, משוק הדיור, תשתיות, תחבורה ועד פערים במערכת החינוך בקרב מורים ותלמידים. על-מנת להשיג את היעדים הללו גיבשנו במשרד תוכנית חומש בהיקפים חסרי תקדים שתובא לאישור הממשלה בקרוב.

"במסגרת גיבוש התוכנית הקמנו 12 צוותי עבודה בשיתוף עם שורה של משרדי ממשלה, ארגוני חברה אזרחית, רשויות מקומיות ומכוני מחקר. היום בממשלה גם הסמכנו את הרשות לעסוק לראשונה בנעשה בערים מעורבות שהטיפול בהן הוזנח לאורך השנים. אני מקווה מאד שבשנים הקרובות נוביל ביחד לשינוי משמעותי בחברה הערבית, ושבאמצעות העבודה הזו נצמצם את אי-השוויון בישראל".

השר עיסאווי פריג' התרעם על כך שאינו משותף בהחלטות שנוגעות למגזר הערבי. לדבריו, "אני השר היחיד הערבי בממשלה הזו, ולא יכול להיות שתוכניות הנוגעות למגזר הערבי לא עוברות בשיתוף איתי, ואני לא חלק ממעגל קבלת ההחלטות. זה לא הגיוני". 

השר עמר בר-לב הבטיח לשתפו בתוכנית למאבק בפשע ובאלימות בחברה הערבית, אך פריג' הגיב ואמר כי עד כה הוא לא עשה כן. ראש הממשלה נפתלי בנט הציע כי השרי הנוגעים יקיימו ישיבה נפרדת עם פריג' כדי לשתפו בהחלטות.

תוכנית החומש לחברה הערבית ועימה התוכניות הייעודיות למגזר הבדואי וכן לדרוזים ולצ'רקסים, שאמורה לקבל אישור ממשלתי בחודשים הקרובים, היא בהיקף של כ-30 מיליארד שקל - כמעט כפול מהתוכניות הקודמות, לא כולל השקעות של 2 מיליארד שקל בשנה בתחום התחבורה. התוכנית, שהיקפה הרחב היה דרישה קואליציונית של רע"מ, תגובש ותנוהל על-ידי הרשות לפיתוח חברתי וכלכלי של החברה הערבית.