מתווה משרד החינוך: כל בתי הספר ייפתחו, יבוצע סקר סרולוגי מקדים

לפי תוכנית משרד החינוך, שסוכמה עם משרד הבריאות, בתי הספר בכל הרשויות ייפתחו, יתקיים סקר סרולוגי מקדים בקרב תלמידי היסודי, ויבוצע ניטור מונע ברשויות אדומות וכתומות • קיימים הבדלים מסוימים לעומת המלצות קבינט המומחים לממשלה

בדיקות קורונה לתלמידים בבית ספר בבנימינה ביוני האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
בדיקות קורונה לתלמידים בבית ספר בבנימינה ביוני האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

משרד החינוך הודיע היום (א') על ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, השלישית שעוברת מערכת החינוך בצל מגפת הקורונה. המשרד הצהיר כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה, וכי הלימודים יתקיימו "ברצף ובשגרה מהגן עד לכיתות י"ב, כולל החינוך הבלתי פורמלי". ממשרד החינוך נמסר כי התוכנית סוכמה בין שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, ומנכ"ל המשרד, תא"ל יגאל סלוביק, לבין משרד הבריאות.

"מדובר בבשורה גדולה וחשובה לציבור ההורים בישראל, לפיה תלמידי ישראל יהנו מרצף של שגרת לימודים", נאמר בהודעה.

במשרד החינוך מתכוונים לפתוח את כל בתי הספר בכל הרשויות, ללא תלות בצבע הרשות, כולל צהרונים והסעות (אף שבאלה מתערבבים לעיתים קרובות תלמידים מכיתות שונות). פעילויות בלתי פורמליות תתקיימנה בכל הרשויות, אבל ברשויות כתומות ואדומות, הן יתרחשו באוויר הפתוח.

עם המעבר של הרשות לצבע כתום, יתבעצו מהלכים בית ספריים לצמצום המגעים (הם לא פורטו במלואם), ויתוגברו פעולות מניעה ואיתור, בהם מגן חינוך (בדיקות PCR שבועיות) ובדיקות מהירות. סגירת מוסד חינוכי תיעשה רק בהינתן עלייה משמעותית בתחלואה במוסד החינוכי, בהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.

ניטור מקדים (מגן חינוך ובדיקות מהירות) יבוצע כתלות במשאבים של חברות הדיגום, עם עדיפות לרשויות אדומות וכתומות, ובבתי ספר יסודיים, בעיקר תלמידי ה' ו-ו' (שמצד אחד כבר מדבקים מעט יותר מהילדים הצעירים יותר ומצד שני עדיין לא יכולים להתחסן). בדיקה מקדמית (למי שלא נחשף לחולה) תהיה וולנטרית ומותנית באישור הורים. תיבחן אפשרות של החלפת בדיקת מטוש בבדיקת רוק.

אלמנט נוסף המוזכר בתוכנית הוא פיילוט "בידוד מותאם למערכת החינוך" במסגרתו ימי הבידוד יצומצמו ל-48 שעות לעובד הוראה או תלמיד שנבדקו ונמצאו שליליים.

בנוסף, בחודשים אוגוסט וספטמבר יבוצע מבצע ארצי של בדיקות סרולוגיות בקרב תלמידי היסודי, ובעיקר כיתות ה' ו-ו'. תלמידים ועובדי הוראה שימצאו מחלימים, לא יצטרכו בידוד בהמשך, וכך ניתן יהיה להקטין את עול הבידודים על המשק, הילדים והמערכת.

קבינט המומחים המליץ על קפסולות

התוכנית מעט שונה מזו שהציע קבינט המומחים המייעץ לממשלה בנושא הקורונה. הקבינט המליץ על היערכות ללמידה בקפסולות, אך אין בתוכנית שהציג משרד החינוך קפסולות. עם זאת המשרד מציין כי בתי ספר יוכלו לפעול בקפסולות וגם לנקוט צעדי מניעה נוספים, על פי החלטתם.

כמו כן בהמלצה פורט כי תלמידי היסודי וגני הילדים יוכלו להמשיך ללמוד אחרי חשיפה כתלות בבדיקות מהירות שבועיות, בעוד תוכנית הבידוד המותאם מציינת בדיקה אחת וחזרה ללימודים לאחר 48 שעות. אך כאמור, תוכנית זו עדיין מוגדרת כפיילוט.

שרת החינוך שאשא-ביטון ציינה כי "לחזרה של התלמידים לשגרת לימודים בבתי הספר ובגנים השפעה מכרעת על החוסן הנפשי האישי והחברתי שלהם ועל עיצוב אישיותם ולכן אין ספק שמקומם בתוך מוסדות החינוך. בשנה וחצי האחרונות שילמו הילדים מחיר יקר בשל הניתוק החברתי והבדידות וכן בשל אובדן ימי לימודים רבים. מוטלת עלינו חובה מוסרית וחינוכית, ליצור בעבורם וודאות ויציבות למען חוסנם האישי והנפשי".

מנכ"ל המשרד סלוביק אמר כי "רציפות התפקוד של מערכת החינוך הנה יעד לאומי ראשון במעלה בימים של שגרה. קל וחומר בעת הנוכחית, שבה נדרש צמצום של פערים לימודיים המתפרסים על פני שלוש שנות לימוד, וצמצום של נזקים רגשיים וחברתיים שצברו התלמידים. הסגר והלימוד מרחוק גרמו לעליה של 44% בהפניות לאבחון סיכון אובדני, עליה של קרוב לכ-25% בתקיפות המיניות (מ-3,741 ל-4,653 מקרים) ולעלייה של כ-6% בהתנהגויות סיכוניות". לצד אלה הוסיף סלוביק כי מספר המחוסנים הולך וגדל, נתון שיש בו כדי לחזק את מדיניות השגרה והרצף .