בזכות הקנאביס הרפואי: כך הפכו בתי המרקחת לעסק בשווי של מיליוני שקלים

סדרת עסקאות של חברות קנאביס מקומיות לרכישת והקמת בתי מרקחת מעניקה חיים חדשים לתחום, שנחשב לאפור ולא רווחי במיוחד • סמנכ"ל הפיתוח של חברת לאון פארם, שבית המרקחת שלה בפתח תקווה ייצר אשתקד הכנסות של כ-20 מיליון שקל: "אנחנו מחזירים את הרוקח למעמדו"

בית מרקחת מוכר קנאביס מרשת קוקיז / צילום: רשת גבעול
בית מרקחת מוכר קנאביס מרשת קוקיז / צילום: רשת גבעול

בשבוע שעבר הודיעה חברת שיח מדיקל , העוסקת בגידול ושיווק של קנאביס רפואי, על רכישה של בית מרקחת מתמחה בקנאביס, כדי להיכנס גם לפעילות קמעונית בתחום. השליטה בבית המרקחת נרכשה ב-3 מיליון שקל באמצעות מזומן ומניות, כלומר לפי שווי של כ-6 מיליון שקל לסניף.

מדובר בחוליה נוספת בשרשרת של עסקאות רכישה, המעידות כי לאחר עשור שבו בתי המרקחת הפרטיים נאבקו על קיומם, תחום הקנאביס הרפואי מהווה עבורם קרש הצלה והזדמנות ייחודית.

"קנאביס הוא עסק טוב, והוא עזר מאוד לכמה בתי מרקחת פרטיים למשוך את עצמם מעלה. אין פלא שהיום יש כבר 160 בתי מרקחת עם רישיונות לקנאביס לעומת 120 בתחילת השנה", אומר יוגב שריד, מנכ"ל שיח.

יוגב שריד, מנכ"ל שיח / צילום: יח"צ
 יוגב שריד, מנכ"ל שיח / צילום: יח"צ

מי שמובילה את המגמה מבין חברות הקנאביס היא חברת אינטרקיור (בראשות היו"ר אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר) שכבר מפעילה, על פי דוחותיה האחרונים, יותר מעשרה בתי מרקחת תחת המותגים "גבעול" (בעיקר), "קוקיז" ו"למונייד", וממשיכה להקים סניפים במרץ. חלוצה נוספת בתחום הייתה חברת קאנומד , שרכשה בתי מרקחת ב-2020 - עוד לפני שהשיקה מוצרים משלה.

גם יתר החברות הפועלות בתחום אינן קופאות על השמרים: חברת IMC הודיעה על רכישת בית מרקחת בלוד מידי חברת הקנאביס פנאקסיה; קאנומד רכשה 55% מבית מרקחת בחולון תמורת 2 מיליון שקל; טוגדר יצרה שותפות עם רשת גוד פארם להקמת רשת בתי מרקחת ייעודיים; פארמוקן שותפה להקמת בית מרקחת באילת; יוניבו רכשה בית מרקחת במרכז הארץ; ואילו חברת לאון פארם הפרטית, שממוקדת בעולם בתי המרקחת לקנאביס, החלה במיזוג עם חברת וונטייז הבורסאית.

לאון פארם, עולה מהדיווח לבורסה, הייתה בית המרקחת הפרטי הראשון בישראל שקיבל רישיון לממכר קנאביס, בתחילת 2019. בית המרקחת בפתח תקווה נחשב לגדול בישראל בתחום, משרת מעל 3,000 מטופלי קנאביס בחודש ומייצר הכנסות של 18-20 מיליון שקל בשנה החולפת.

שמירה על נקודת מפגש עם הלקוח

עליית הפופולריות של בתי המרקחת קשורה בכמה מגמות: רצון של חברות הקנאביס לשמור על נקודת מפגש עם הלקוח, נדידה הדרגתית של הלקוחות מבתי מרקחת כלליים לכאלה המתמחים בתחום ומיקוד של החברות בשוק הישראלי לאור הקושי לפעול בחו"ל, ואולי גם הכנה ללגליזציה.

לדברי שריד: "עד כניסתה לתוקף של אסדרת הקנאביס החדשה (באפריל 2019, ג' ו'), חברות הגידול פעלו ישירות מול הלקוח. ראינו ושמענו אילו מוצרים עשו לו טוב יותר או פחות. יצרנו מאגר מידע של 10,000 מטופלים, וזה עזר לנו להגיע לאיכות מוצרים טובה.

"אסדרת הקנאביס חייבה להעביר את הקמעונות לבתי המרקחת. הרגשנו שזו נקודה שחשוב לנו לחזור אליה ולתת טיפול ללקוח הסופי. בנוסף, בתי המרקחת לקנאביס הם שוק בצמיחה".

הייתם אחת החברות הראשונות שמוצריה שווקו בסופרפארם. האם כוחן של הרשתות הגדולות בשוק הקנאביס ירד?
"אנחנו עדיין חזקים מאוד בכל הרשתות, כולל סופרפארם, אבל למדנו את הכוח של בתי המרקחת הפרטיים הממוקדים בתחום הזה. בבית מרקחת ייעודי יש קשר בין הרוקח והלקוח ויש אהבה של הרוקח לתחום הזה. 

בבתי המרקחת המתמחים בקנאביס עדיין כ-50% מההכנסות מגיעות ממוצרים אחרים. "אני מאמין שתהיה התמקצעות נוספת", אומר שריד, "בסופו של דבר בתי המרקחת המתמחים ירשמו 85%-90% מההכנסות שלהם מקנאביס, וייראו פחות כמו בית ממכר לתרופות". 

בתי המרקחת גוזרים עמלה של כ-20%-30% ממחיר הקנאביס לצרכן. יתר ההכנסות מתחלקות בין היצרניות (ריבוי, גידול, עיבוד, שינוע והפצה). בתחילת הדרך, כל אחת מן החברות התמחתה באחד או שניים מן השלבים. היום רבות יותר רוצות לשלוט בכל שרשרת הערך.

השוק הישראלי הפך אטרקטיבי יותר

אם בעבר ההערכה הייתה כי רוב ההכנסה של חברות הקנאביס המקומיות תגיע משיווק של מוצרים לחו"ל, והשוק הישראלי יהיה רק הערת אגב, הרי שהיום התפיסה הזו השתנתה מאוד. היצוא לחו"ל התעכב, וגם כשהוא נפתח, לא ניכרה התנפלות על כל מוצר של כל חברה ישראלית. בהשוואה לאיטיות במימוש האופציה הבינלאומית, השוק הישראלי הפך יותר אטרקטיבי.

אינטרקיור הכריזה על הקמת רשת בתי מרקחת לפני כשנה אבל המשא-ומתן החל זמן רב לפני כן, בערך במקביל לכניסתה לתחום. רמי לוי, מנהל הפעילות בישראל, טוען: "זיהינו שאין רשת בתי מרקחת מתמחה בקנאביס לא רק בארץ אלה בכל בעולם, וכחלק ממהלך האינטגרציה החלטנו להקים אותה ובהמשך להתמקד בגבעול ובמותגים הנוספים של רשת בתי המרקחת שלנו, קוקיז ולמונאייד. הרשת היא חלק מאסטרטגיית הצמיחה והמובילות של אינטרקיור מהגנטיקה עד למטופל, והיא ממשיכה לצמוח בקצב גבוה ומצרפת עוד בתי מרקחת. לעומת רשתות הפארם שלצד פעילותן גם מוכרות קנאביס, גבעול ממוקדת במטופלי הקנאביס, ובה ניתן למצוא את המלאי המקצועי והרחב ביותר, והסניף בנוי לתת שירות ברמה הכי גבוהה". 

אתם נותנים עדיפות לזנים שלכם בבית המרקחת שלכם?
"יש בגבעול מבחר של כל הזנים המובילים, ואין העדפה לזנים ספציפיים. משפחת קוקיז המבוקשת ביותר נמכרת כרגע בבלעדית ברשת בית המרקחת גבעול". 

המטרה: רשת ארצית עם 25 סניפים

התוכניות למיזוג רשת לאון פארם לתוך חברת וונטייז מאפשרות להביט על פעילות רשת בתי המרקחת בנפרד משאר המרכיבים של חברת הקנאביס. הבעלים, לאון גרנט, היה בעל בית מרקחת בפתח תקווה, שנלחם על קיומו, עד שהפך לאחד ממובילי התחום.

לדברי מנכ"ל הרשת עקיבא טישלר, "נכנסו משקיעים שאמרו שהם רוצים 'כמו לאון' אבל בפריסה ארצית". מדיווח החברה עולה כי אייל זילברמן, שייסד ומכר בעבר את חברת קוואליטסט במאות מיליוני דולרים, השקיע כ-10 מיליון שקל עבור 65% מהמניות.

כיום פועלת החברה להפוך לרשת ארצית, עם הקמה של 11 סניפים נוספים, ומטרתה להגיע ל-25 סניפים ברחבי הארץ, במטרה להחזיק לפחות 10% מהשוק, עם יעד רווח תפעולי של 6%-8% מהמחזור.

סמנכ"ל הפיתוח של החברה, מקס גאוזמן: "התחלנו את הפרויקט לפני ארבע שנים, זיהינו את המגמה לפני כולם. חשוב לנו לבנות את העסק סביב המטופל. ברשת פארם אתה מקבל שירות ולא ייעוץ. אנחנו מחזירים את הרוקח למעמדו".

עקיבא טישלר, מנכ"ל החברה: "בתור רשת ריטייל מתמקצעת בקנאביס, אנחנו יוצרים את החנויות קצת יותר כיפיות. אנחנו מכוונים את עצמנו לאפשרות של לגליזציה עתידית ומייצרים בזהירות תרבות סביב הנושא. בגדול, עד 2025 אנחנו מדברים פה על שוק קנאביס של 2 מיליארד שקל".

תעודת זהות - לאון פארם

עיסוק: רשת בתי מרקחת מתמחה בקנאביס
היסטוריה: בית המרקחת הוקם על ידי לאון גרנט, והיה אחת הראשונים למכור קנאביס. כיום עם סניף דגל בפתח תקווה ו-11 סניפים נוספים בהקמה
נתונים: הסניף משרת כיום מעל 3,000 מטופלי קנאביס בחודש, וייצר ב-2020 הכנסות של 18-20 מיליון שקל. איש העסקים אייל זילברמן השקיע 9.9 שקל תמורת 65% מהחברה
עוד משהו: שואפת ליעד של רווח תפעולי של 6%-8% מהמחזור