"אין לי כסף לחיות": סיפורה של משקיעה של מייק בן ארי שנותרה מחוסרת כל

אודי בת ה-61 השקיעה יותר ממיליון שקל אצל מייק בן ארי • היא מכרה את דירתה והפקידה את כל כספה אצלו - וכעת הגיעה לפת לחם • בראיון לגלובס היא מספרת בכאב: "אין לי כלום. בחיים שלי לא הייתי במצב כל-כך שפל. אני צריכה לקחת תרופות יקרות, ואין לי כסף לקנות אותן"

אודי, שהשקיעה בחברה של מייק בן ארי ואיבדה את כספה / צילום: איל יצהר
אודי, שהשקיעה בחברה של מייק בן ארי ואיבדה את כספה / צילום: איל יצהר

ב-6 באפריל השנה, עם היוודע דבר מעצרו של מייק בן ארי, התהפך עולמם של מאות משקיעיו, שקמו בבוקר וגילו כי מי שסמכו עליו עם כספם חשוד בהונאת ענק, וסיכוייהם לראות את כספם בחזרה נמוכים.

אודי בת ה-61, גרושה ואם לשתי בנות בגירות, היא אחת ממאות המשקיעים של בן ארי. היא נותרה חסרת כל והגיעה לפת לחם' לאחר שמכרה את דירתה ברמת גן והפקידה את כל כספה, כולל כספי פיצויים מתאונת דרכים שקיבלה בתה, בידיו של בן ארי.

הקשר של אודי עם בן ארי נוצר לראשונה בשנת 2016 בעקבות המלצה חמה. "לפני 4.5 שנים דודה שלי בת ה-80 סיפרה לי שהשקיעה אצל בן ארי מאות אלפי שקלים, היא הייתה מאוד מרוצה, קיבלה ריביות כל חודש והמליצה לי להשקיע", מספרת אודי.

"באותה תקופה הייתה לי דירה גדולה בבעלותי ברמת גן, התקשיתי להתפרנס, לא יכולתי לעזור לבנות שלי, ואמרתי לעצמי, אני אמכור את הדירה, אקנה דירה קטנה, יהיה לי כסף להשקיע ולעזור לבנות שלי. הייתי בת 57, עבדתי אז באימוני כושר לגיל הזהב ודוג-ווקינג והרווחתי בערך 4,000-5,000 שקל בחודש".

אודי נפגשה לראשונה עם בן ארי בשנת 2016 בבית הדודה המבוגרת בתל אביב. "הוא סיפר על חברת ההשקעות, שהוא עובד בארץ ובחו"ל, אמר שיתן לי ערבון של בנק בארה"ב, הציג מסמכים והבטיח ריבית קבועה של 10% בשנה ואפילו של 12% אם אני אסגור את הכסף".

"הוא ענה על כל השאלות שלי תשובות מתוחכמות וענייניות, חשבתי שבגלל שדודה שלי שנה אצלו ומרוצה אז אפשר לסמוך עליו".

למה החלטת להשקיע?
"שמחתי שאוכל לעבוד פחות. היה לי קשה להתפרנס והיה לי חשוב לעזור לבנות שלי בשכר דירה ולימודים אקדמאיים. החלום שלי היה שיהיה לבנות שלי יותר קל מאשר היה לי כל החיים. ילדתי בגיל 20 את הבת הבכורה, תמיד היה לי מעט, רציתי שלהן יהיה אחרת".

אודי החליטה להשקיע. בתחילה השקיעה עשרות אלפי שקלים, חיסכון של שנים מעבודתה. אחרי שראתה שהיא מקבלת ריביות קבועות כפי שהבטיח בן ארי, החליטה למכור את הדירה שלה ברמת גן. הדירה נמכרה ב-1.5 מיליון שקל, והיא העבירה את הכסף לבן ארי.

"בסך-הכול פגשתי את מייק פעמיים, פעם אחת אצל דודה שלי ופעם שנייה אחרי שכבר השקעתי בבית קפה בנחלת יצחק במגדלי תל אביב. הוא הזמין אותי לקפה".

איך התרשמת ממנו?
"מקסים, רהוט, אמפטי, חביב, קשוב וחכם. נשמע מאוד מקצועי, הוא גורם לך לתת בו אמון. אמרתי לעצמי 'הלוואי והוא היה קרוב משפחה שלי'".

בן ארי קנה את אמינותו בקרב המשקיעים בכך שהעביר להם כספים באופן קבוע ובכל פעם שביקשו במהירות. כך היה גם במקרה של אודי. "אחרי מכירת הדירה, שכרתי דירה ב-3,500 שקל, יכולתי להרשות לעצמי לעבוד פחות ולשלם את הצרכים של הבנות שלי. קיבלתי ממייק 3,000 שקל באופן קבוע וכשהייתי צריכה יותר, הייתי פונה למייק או למיכל העובדת שלו ותוך יומיים היה לי את הכסף בחשבון".

"באותן שנים חליתי בסרטן והיה לי מזל שהיו לי ההפקדות ממנו. לא עבדתי ולא יכולתי לחזור לעבוד. בשלב מסוים החלטתי לקנות דירה קטנה ברמת גן. מייק החזיר לי לבקשתי 1.1 מיליון שקל. הטעות שלי הייתה שאחרי שנה מכרתי אותה, ובסוף 2020 נתתי שוב את הכסף למייק".

ערב מעצרו של בן ארי, באפריל 2021, יתרת הכספים של אודי, על-פי הרישומים שנשלחו לה על-ידי בן ארי, הכוללים את סכום הקרן והריביות, עמדה על כ-1.9 מיליון שקל.

"בחיים שלי לא הייתי במצב כל-כך שפל"

על הרגע בו גילתה על החקירה נגד בן ארי היא מספרת - "רציתי למשוך סכום גדול יותר מהקבוע כדי לתת לבת שלי, אז פניתי למיכל העובדת שלו בווטסאפ וביקשתי להגדיל את התשלום של אותו החודש. מיכל ענתה לי 'כרגע אין אפשר להעביר כספים. מייק עצור'".

"לא יכולתי לקום מהכסא. נכנסתי לחרדה וחשבתי שזה התקף לב. התקשרתי לבת שלי והתחלתי לבכות. היא הייתה בשוק בעצמה. אני מתביישת בעצמי. יש המון האשמה עצמית במקרה כזה. אני מרגישה טיפשה".

אודי מספרת שאפילו כספי פיצויים שקיבלה בתה כתוצאה מתאונת דרכים בה הייתה מעורבת הועברו לבן ארי - "לקחתי את כספי הפיצויים ונתתי למייק. עכשיו הבת שלי נאלצת לעבוד בעבודה נוספת כדי לשלם לי את השכירות. אני לא יכולה לחיות עם הידיעה שהפיצויים שלה הלכו. הכסף היה מיועד לעזור לה. החלום של הבת השנייה היה ללמוד בחו"ל וטרינריה. הלך לה החלום".

מה קרה עם דודה שלך?
"גם לה קשה, היא לקחה תקופה כדורי הרגעה ומרגישה רגשות אשם, כי היא שכנעה אותי למכור את הדירה בפעם האחרונה. היא גם הפסידה מאות אלפי שקלים וחיה מריביות, אבל לפחות יש לה עדיין דירה בבעלותה".

מה המצב שלך היום?
"אין לי כסף לחיות. אני גמורה נפשית. אין לי כסף בצד. אין לי כלום. בחיים שלי לא הייתי במצב כל-כך שפל. אני צריכה לקחת תרופות יקרות, ואין לי כסף לקנות אותן".

אודי מספרת שאחרי מה שקרה היא גילתה את הבירוקרטיה הקשה שמעבירות הרשויות ובעיקר ביטוח לאומי. רק בשבוע האחרון, לאחר יותר מחודשיים וחצי, אושרה לה הבטחת הכנסה של 2,000 שקל. בצר לה פנתה לבנותיה, והבת שלה לקחה עבודה שנייה בשביל לתמוך בה.

"אני מחפשת עבודה אבל בגלל גילי אני לא מוצאת. העבודה היחידה שמקבלים אותי היא בניקיון, ואני רוצה אבל לא מסוגלת לעבוד במשרה מלאה בגלל מצבי הרפואי".

"נאמר לי שאם אני אעבוד במשרה חלקית, לא אקבל הבטחת הכנסה. במדינה זה או שאת עובדת בשחור ועוברת על החוק, ואני לא רוצה לעבור על החוק".

בן ארי ממשיך להסתתר

החקירה של רשות ניירות ערך נגד מיכאל (מייק) בן ארי, הבעלים של חברת EGFE שהחלה באופן גלוי באפריל השנה נמצאת בעיצומה. בן ארי חשוד בהונאה של מאות משקיעים בסכום של למעלה מחצי מיליארד שקל. המשקיעים העבירו לבן ארי כספים שנעים בין מאות אלפי שקלים ועד מיליונים לכל משקיע.

לפי החשד, בן ארי התחייב למשקיעים לבצע השקעות בטוחות עם תשואות גבוהות קבועות ופעל בשיטת פונזי, כך שהשקעות המשקיעים החדשים שימשו לשלם את הריביות של המשקיעים הקודמים. התוכנית התמקדה בעיקר בהשקעות באגרות חוב בקרן "בלו ריבר" בארה"ב, אך בדיעבד התברר כי בן ארי ניתק את הקשר עם הקרן בשנות האלפיים.

בן ארי נמלט מישראל זמן קצר לאחר ששוחרר באפריל, לאחר שהפקיד ערבות בסכום של שני מיליון שקל. הוא נמלט מישראל תוך שימוש בדרכון מזויף של משקיע וחברו נחום אייזנשטאט. בימים אלו מתקיים שימוע לאייזנשטאט בחשד לעבירות שיבוש מהלכי משפט וזיוף.

במקביל, מתנהל הליך פשיטת הרגל והפירוק בבית המשפט המחוזי בתל אביב. המפרק עו"ד ליאור דגן פועל לאיסוף כספים לקופת הפירוק - חוקר מעורבים, ופועל נגד גרושתו של בן ארי, ורד כלש בן ארי. השופט ברנר הורה על איסור דיספוזיציה על הרכוש של גרושתו של בן ארי לאחר שהמפרק טען כי בן ארי העביר לגרושתו במהלך השנים סכומי עתק מחשבונותיו האישיים ומהחברה, באמצעות העברות כספיות ובהעברה של נכסים. כלש בן ארי טענה מצידה כי היא עצמה קורבן והשקיעה כספים אצל בן ארי.

למרות שבן ארי הודיע לאחר שנמלט כי ברצונו להשיב את הכספים ולערוך הסדר עם הרשות, הוא ממשיך להסתתר ולא העביר כספים לקופת הפירוק. לאחרונה שכר בן ארי את שירותיו של עו"ד ירון טיקוצקי על-מנת לנהל משא-ומתן עבורו, אבל כרגע לא מסתמן הסכם.

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של מייק בן ארי.

*** חזקת החפות: החקירה בעניינו של מיכאל (מייק) בן ארי עודנה נמשכת. הוא לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.