הקאמבק של המשרדים: גב ים רושמת עלייה חדה בשווי הנדל"ן ובוחנת כניסה לתחום חוות השרתים

הכנסות של 573 מיליון שקל מעליית שווי הנדל"ן שבבעלות גב ים הזניקו את הרווחים במחצית השנה הראשונה • המנכ"ל: "ביקושים של חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות להקמת מרכזי פיתוח חדשים דוחפים את ענף הנדל"ן המניב בישראל קדימה"

אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב-ים / צילום: אלדד רפאלי
אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב-ים / צילום: אלדד רפאלי

עלייה חדה בשווי הנדל"ן שבבעלותה, הובילה את חברת הנדל"ן המניב גב ים  לסיים את המחצית הראשונה של 2021 עם רווח נקי של 460 מיליון שקל - צמיחה של 268% בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד, תקופה שהושפעה מהתפרצות מגפת הקורונה והסגר הראשן שהוטל בעקבותיה.

גב ים עוסקת בעיקר בתחום המשרדים להשכרה ומתמחה בהקמה וניהול של פארקי הייטק באזורי ביקוש ברחבי הארץ. ברבעון השני לבדו הציגה גב ים רווח נקי לבעלי המניות של 263 מיליון שקל, לעומת 64 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל ב-2020.

החברה זקפה הכנסות של 573 מיליון שקל לעליית שווי הוגן של נדל"ן להשקעה שבבעלותה (375 מיליון שקל ברבעון השני) - לעומת 23 מיליון שקל בלבד מסעיף זה בתקופה המקבילה אשתקד. לדבריה, ברבעון הראשון של 2021 היא ביצעה הערכות שווי לנכסיה המניבים המיועדים בעיקר לתעשייה ולוגיסטיקה, וזאת בעקבות חתימת הסכם עם חברת רב בריח, עליית מחירי הקרקעות לייעודים אלה, עסקאות אחרות שבוצעו ועוד. ברבעון השני של השנה ערכה גב ים הערכות שווי לנכסיה המניבים המיועדים להייטק, משרדים ומסחר.

ביקושים למרכזי מחקר ופיתוח

החברה מציינת כי העלייה בשווי ההוגן נבעה מעלייה בתזרים המזומנים הצפוי לנבוע מהנכסים, מעלייה ריאלית בדמי השכירות, וכן מעלייה של 0.8% במדד המחירים לצרכן מאז הערכות השווי הקודמות. עם זאת, הפחתת שיעורי ההיוון בנכסים המיועדים להייטק בשיעור של 0.35% בידי השמאים החיצוניים, הובילה את גב-ים לרשום את ההכנסות הגבוהות ביותר מעלייה בשווי ההוגן של נכסיה - 236 מיליון שקל.

לדברי מנכ"ל גב ים אבי יעקובוביץ, "אנו חווים ביקושים של חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות להקמת מרכזי פיתוח חדשים, ביקושים שדוחפים בעוצמה רבה את ענף הנדל"ן המניב בישראל קדימה, ומשדרים צמיחה מואצת בתחום המשרדים". עוד הוסיף יעקובוביץ כי "חברות ההייטק מראות המשך צמיחה ומובילות את המגמות בשוק. שוק המשרדים בת"א עומד בחזית ומוביל, והוא צפוי להתחזק ולצמוח בשנים הקרובות".

בפן התפעולי, הציגה החברה עלייה של 0.7% בהכנסות מדמי שכירות ל-269 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה ו-NOI (הכנסה תפעולית נטו) ללא שינוי של 259 מיליון שקל. ה-FFO (רווח נקי תזרימי) גדל במחצית הראשונה ב-0.8% ל-124 מיליון שקל, ואילו תזרים המזומנים מפעילות שוטפת צמח במחצית הראשונה ב-17% ל-232 מיליון שקל.

עוד ציין המנכ"ל, כי ברבעון השני חתמה החברה על 58 חוזי שכירות, תוך עלייה ריאלית ממוצעת בדמי השכירות בשיעור של כ-12.4% בנכסים הקיימים. במחצית הראשונה של שנת 2021 חתמה החברה על 78 חוזי שכירות, תוך עלייה ריאלית ממוצעת בדמי השכירות בשיעור של כ-9.7%.

בוחנת כניסה לתחום חוות השרתים

בעקבות ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי , שכבר פועלת בתחום מזה זמן, גב ים מציינת כי היא בוחנת כניסה לתחום חוות השרתים (דאטה סנטרס) והיא פועלת לתכנון ורישוי שתי חוות שרתים ראשונות, האחת בקמפוס גבעת רם בירושלים ושניה בפארק מתם בחיפה. גב ים הציבה לעצמה כיעד את הרחבת פעילותה בתחום המרכזים הלוגיסטיים והתעשייה, והיא יוזמת כיום ארבעה פרויקטים בתחום זה, בהיקף כולל של כ-75 אלף מ"ר.

פעילות הייזום האינטנסיבית של גב ים כוללת כיום צבר משמעותי של 12 פרויקטים, בהיקף 400 אלף מ"ר (חלק החברה כ-340 אלף מ"ר), ובהשקעה כוללת של כ-2.5 מיליארד שקל. פרויקטים אלו צפויים להניב הכנסות של כ-208 מיליון שקל בשנה, שיהוו תוספת של כ-127 מיליון שקל ל-FFO.

במקביל, נמצאת החברה בהליך תכנון ורישוי של שבעה פרויקטים בשטח כולל של כ-160 אלף מ"ר (חלק החברה - 134 אלף מ"ר). כמו כן, היא פועלת לאישור שתי תב"עות (תוכניות בניין עיר) למגורים האחת להקמת 1,000 יחידות דיור על קרקע שהיא חוכרת בעכו, והשנייה להקמת 500 יחידות דיור בסמוך לפארק גב ים חולון על קרקע שבבעלותה.

לגב ים הון עצמי של 3 מיליארד שקל, וזאת בהשוואה לשווי השוק של החברה שעומד כיום על 6.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 117% בשלוש השנים האחרונות. בעלי המניות הגדולים בחברה הם חברת נכסים ובניין  (44.7%) ואהרון פרנקל (29.4%, עם אופציות לעלייה ל-36.1%), שמנהלים בשנה האחרונה מאבק על השליטה בה.