אחרי ג'ורג' חורש וגיורא אקרשטיין: הטייקון הבא שמעביר את הנכסים לילדים

דנון, בעל 50% מיבואנית הרכב UMI, העביר את רוב מניות ההון בחברה הפרטית קומסקו לידי שלושת ילדיו, אך הותיר לעצמו את מלוא מניות ההצבעה • את החזקותיו ב-UMI רכש דנון ב-2018 לפי שווי חברה של 900 מיליון שקל

דגם שברולט שמייבאת UMI. בעיגול: חיים דנון / צילום: יוטיוב
דגם שברולט שמייבאת UMI. בעיגול: חיים דנון / צילום: יוטיוב

חיים דנון, מבעלי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) ובעלי החברה הפרטית קומסקו, יבואנית ציוד הנדסי וכלי עבודה כבדים, מצטרף לשורה של בעלי הון בולטים במשק שהעבירו עסקים בשווי של מאות מיליוני שקלים ויותר לבני הדור הבא.

דנון ביצע באחרונה שינוי במבנה ההחזקות בחברת קומסקו הולדינגס, שבאמצעותה הוא מחזיק במניות UMI, ובמסגרתו הועברו 72% מהזכויות ההוניות בחברה לשלושת ילדיו - ערן דנון, אפרת טלר וענבר דנון-לאוב, בחלוקה שווה ביניהם - בעוד שהאב נותר עם החזקה של 28% מקומסקו.

את העדכון בנושא פרסמה UMI בסוף השבוע האחרון, אחרי שהעברת המניות בוצעה כבר בסוף חודש אפריל. עוד עולה ממנו, כי דנון הותיר בידיו את מלוא זכויות ההצבעה בקומסקו.

דנון (75) הצטרף לשותפות ב-UMI בשנת 2018, אז רכש מידי שותפתו, משפחת עיני, 50% מהמניות, תמורת כ-450 מיליון שקל, לפי שווי חברה של סביב 900 מליון שקל.

דנון, באמצעות קומסקו, ומשפחת עיני, באמצעות חברת המזרח, מחזיקים כיום ב-UMI בשותפות שווה, והיא נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח בלבד (חוב בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל בתשואות של עד 1.5%).

UMI מייבאת ומשווקת בישראל את דגמי המכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס (GM), ובראשם שברולט, וכן קאדילק, ואת דגמי מכוניות איסוזו (טנדרים ומשאיות), וכן פועלת בשוק ההשכרה והליסינג, באמצעות הזיכיון למותג אוויס.

בשנה שעברה נפגעה UMI ממשבר הקורונה, אולם באופן חלקי בלבד, ובהמשך, הגאות שהחלה בענף הרכב פיצתה על הירידה בפעילות בתקופות הסגר וההגבלות. בסיכום שנתי נשחקו הכנסות החברה ב-2% ל-3 מיליארד שקל, ובזכות צמצום ניכר בהוצאות המימון צמח הרווח הנקי השנתי ב-34% ל-155 מיליון שקל.

בהמשך, בסיכום הרבעון הראשון של השנה הנוכחית, טיפסו הכנסות UMI ב-35% והתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ביותר מ-40%, והגיע ל-101 מיליון שקל.

היתר להחזקה של עד 15% מהפניקס

לצד עסקי הרכב המסורתיים שלה דיווחה החברה לאחרונה על קבלת היתר להחזקת עד 15% מאמצעי השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס. כיום מחזיקה UMI בכ-5% ממניות הפניקס, שנרכשו בתחילת השנה.

דוחותיה הכספיים של UMI חושפים, כי בסיכום שנת 2020 שילמה החברה דמי ניהול של 10 מיליון שקל לקומסקו ולחברת המזרח (בחלקים שווים) - הסכום המקסימלי שלו הן זכאיות - עיקרם בתגמול משתנה שנגזר מתוצאות החברה.

כניסתו של דנון לשותפות ב-UMI נעשתה פחות משנתיים לאחר שמכר באמצעות קומסקו את החזקותיו במתחרה קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, תמורת כ-320 מיליון שקל.

להשקעה בקרסו מוטורס נכנס דנון בהנפקתה בשנת 2011, ולאחר מכן הגדיל את ההחזקות בה עד שהגיע ל-12% מההון. מימוש המניות בשנת 2017 נעשה בתקופת שבה נסחרה המניה במחיר שיא, ששיקף לקרסו מוטורס שווי של 2.7 מיליארד שקל - כמעט כפול משווייה הנוכחי.

באמצעות קומסקו עצמה מייבא דנון לישראל כ-270 דגמים שונים של ציוד מכני הנדסי (צמ"ה) מכמה יצרנים מוכרים, בהם ג'יי.סי.בי (JCB), פוטיין (POTAIN) וטסאאב (TESAB), ומציע כלים לתחומי הבנייה, התשתיות והחקלאות, בהם מחפרונים, מעמיסים, עגורנים ועוד.

אל קומסקו, שנוסדה בשנת 1963, הצטרף דנון כמנהל מכירות בשנת 1970 אחרי קריירה צבאית ענפה, ב-1982 מונה למנכ"ל שלה וב-1993 רכש אותה מהחברה האנגלית שהחזיקה בה. כיום משמש דנון כיו"ר קומסקו, ומי שמנהל אותה הוא בנו, ערן דנון, המשמש גם כדירקטור ב-UMI.

אקרשטיין נשאר עם 15% מהחברה

מהלך העברת מניותיו של דנון בקומסקו לילדיו מגיע בהמשך למה שנראה כטרנד של העברת נכסים שביצעו כמה בעלי הון מוכרים במשק ובשוק ההון, עקב שילוב נסיבות של גיל מתקדם ושינויים ארגוניים בחברות שבבעלותם, בין היתר בדרך של הנפקת מניות בבורסה.

בהקשר זה עלה לאחרונה לכותרות התעשיין הוותיק גיורא אקרשטיין, שהחליט לקראת הנפקת המניות הראשונית של קבוצת המוצרים לבנייה אקרשטיין, שהושלמה בחודש שעבר, לחלק 80% ממניות החברה בין ארבעת בני משפחתו.

אחרי שנתחים מאותן החזקות נמכרו במסגרת ההנפקה תמורת כ-150 מיליון שקל, נותרו כיום בידיו של אקרשטיין עצמו כ-15% מהון החברה, בשווי שוק של כ-200 מיליון שקל, ובנתחים דומים מחזיקים בת זוגו סטפני (שולה) ושלושת הילדים - קרין, מאיה וצביקה.

זמן קצר לפני אקרשטיין היה זה איש העסקים ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל, שהעברת הבעלות בחלק מרכזי מעסקיו נחשפה במסגרת טיוטת התשקיף של תחנת הכוח דליה חברות אנרגיה.

הנפקתה בבורסה של דליה נכשלה, אולם טיוטת התשקיף שפרסמה לקראת המהלך שקידמה חשפה כי חורש העביר לשני ילדיו - אנדרו ורוקסן חורש - את הבעלות בחברות יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש.

יוניון השקעות מחזיקה בשלל פעילויות, שבין הידועות שבהן נכללות שותפות ברשת הדראגסטורים סופרפארם, רשת האופנה H&M בישראל, רשת המוצרים המוזלים דייסו וחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה.

בתחום האנרגיה, מלבד החזקה של כ-20% מהונה של דליה עוד החזיקה יוניון עד לאחרונה בנתח ממניות חברת האנרגיה הירוקה הבורסאית סאנפלאואר, שנמכרו לקרן קיסטון כחלק ממכירת השליטה בחברה על-ידי רוני בירם וגיל דויטש.

ההחזקה המרכזית של חורש היא חברת יוניון מוטורס, יבואנית רכבי טויוטה - מסוכנויות הרכב המובילות בישראל.

 
  

קובי מימון: דרך נאמנות בגיברלטר

לפני כשנה היה זה איש העסקים קובי מימון שהעביר את החזקותיו בקבוצת אקויטל לידי שלושת בניו - אורי, ניר ודן מימון - שהפכו לנהנים מכוח נאמנות בשם דה גייט סטלמנט (The Gate Settlement) שהקים אביהם בגיברלטר, ואשר מחזיקה במניות אקויטל.

אקויטל היא בעלת השליטה בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, והיא נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של יותר מ-3 מיליארד שקל.

העברת החזקותיו של מימון באקויטל לבניו נעשתה זמן קצר לאחר שהעביר נתח של כ-6% מהון החברה, בשווי שוק נוכחי המתקרב ל-200 מיליון שקל, לידי הנאמנות שהקים בגיברלטר, וכן העביר לנאמנות את זכויותיו וחובותיו בקשר להחזקות בקבוצת יחק להשקעות, המחזיקה בגרעין השליטה באקויטל.

העברות נכסים בולטות נוספות שביצעו אנשי עסקים ושוק הון ותיקים בשנים האחרונות בבורסה כוללות העברת חלק מההחזקות של צדיק בינו בחברה השולטת בבנק הבינלאומי לילדיו, והעברת החזקותיו של מוזי ורטהיים המנוח, שהעביר לילדיו את מניותיו בבנק מזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה קולה בישראל.