קרן חדשה של iAngels מחפשת מוצר משנה עולם

מועדון ההשקעות iAngels גייס 55.5 מיליון דולר לקרן הון סיכון מוסדית ראשונה, שתשקיע בחברות צעירות

מור אסיא ושלי הוד מויאל. מייסדות iAngels / צילום: אמיר מאירי
מור אסיא ושלי הוד מויאל. מייסדות iAngels / צילום: אמיר מאירי

פלטפורמת ההשקעות iAngels, שהוקמה על ידי שלי הוד מויאל ומור אסיא, הודיעה על השלמת גיוס של 55.5 מיליון דולר לטובת קרן הון הסיכון הראשונה שלה, שתשים דגש מיוחד על בריאות דיגיטלית ועל פתרונות משני משחק של בעיות עולם. 

מה אתן מחפשות בחברות בריאות דיגיטלית?
אסיא: "אנחנו רוצות לראות יזמים שמגיעים לתחום מאוד מפוכחים לגבי העולם העסקי. אנחנו רוצות לראות שהמוצר מתמודד עם בעיה מאוד גדולה, שוק גדול, ומציע שינוי פרדיגמה. חלק מהחברות שהשקענו בהן פיתחו בינה מלאכותית חדשנית, שאפשר היה להפנות לתעשיות שונות, אבל דווקא בעולם הרפואי היא מציעה פתרון ייחודי יותר".

האקזיט הראשון שלהן בתחום הבריאות הדיגיטלית היה קליר ג'נטיקס, חברה המציעה התאמה אישית של בדיקות גנטיות לקראת לידה והתאמה אישית של תרופות. היא נמכרה ב-2019 לחברת Invitea ב-50 מיליון דולר.

הוד-מויאל מציינת חברות נוספות מבטיחות ש-iAngels השקיעה בהן, כמו Binah.AI, שמודדת סימנים חיוניים באמצעות הטלפון הסלולרי, ו-ImmuneAI, שפועלת בתחום הביולוגיה החישובית. "אנחנו מאמינים שהיא יכולה לשנות את האופן שבו מפתחים תרופות לסרטן, ובמקביל גם לבנות את האטלס האישי של מערכת החיסון שלנו, ולהבין מדוע כל חולה מגיב לתרופות בצורה שונה".

"חברות נפלו כי אפל או גוגל נכנסו לתחומן" 

לדברי הוד-מויאל, ארגונים גדולים הפכו פתוחים יותר לקבל טכנולוגיות חדשות. "בעבר חברות נרתעו מהנושא של שיווק מערכות בריאות דיגיטליות לארגונים גדולים כי היה מאוד קשה למכור להם אותן. הייתה ממש תחושה שמושכים את הסטארט-אפ באף ולא מקבלים החלטות. היום הגישה השתנתה והדיאלוג הרבה יותר פתוח. אם הם לא יתייעלו טכנולוגית, הם יגיעו לנקודת קריסה".

עם זאת, יש תחומים בבריאות דיגיטלית שכרגע הקרן לא תשקיע בהם. "יש חברות שוויתרנו עליהן כי התחרות בתחום שלהן גדולה", אומרת אסיא. "לדוגמה, חברות שיש להן פתרון לשיפור ההיענות לטיפול הרפואי. יש חברות רבות שעוסקות בנושא הזה מכיוונים שונים. תחום נוסף הוא כלים לניהול הבריאות שאותם ארגונים יכולים לתת לעובדים שלהם או למבוטחיהם, כסוג של הטבה אבל גם כדי לעקוב אחרי הבריאות שלהם. גם שם ראינו כמה וכמה חברות".

הוד-מויאל: "ראינו חברות שמנסות לפרק את החומות בין מאגרי מידע בתחום הרפואי, לחבר בין מאגרי מידע של בתי חולים ובין בתי חולים לארגונים אחרים. לא השתכנענו שחברת סטארט-אפ יכולה לבנות סביב התחום הזה מודל עסקי ברור ולשכנע את הארגונים לשתף מידע. בסוף מישהו יפצח את זה, אבל כדי שסטארט-אפ יצליח לעשות זאת, צריך שיקרה נס, אז לפחות לא משקיעים בציפייה שכמה נסים יקרו בבת אחת".

אסיא: "גם חברות טכנולוגיה ענקיות כמו גוגל ואפל עושות מהלכים משמעותיים בבריאות, ונוגסות חתיכות משמעותיות של קניין רוחני ושל ערוצי הפצה. הן יכולות להיות שותפות או רוכשות, אבל גם להרוג חברות שמנסות לעשות דברים דומים. ראינו חברות שנפלו כי אפל או גוגל נכנסו לתחום שלהן".

השקעה רק בחברות עם זיקה ישראלית

iAngels, שהוקמה לפני שמונה שנים, היא מעין מועדון משקיעים המציע ל-20 אלף חבריו כיום כל הזדמנות השקעה בנפרד. עם גיוס הקרן יעלה הונה המנוהל ל-300 מיליון דולר. כעת היא יוצאת לגיוס נוסף - של קרן צמיחה, שתתמוך בחברות הפורטפוליו בשלבים בוגרים יותר. הפלטפורמה משקיעה רק בחברות ישראליות או עם זיקה ישראלית. 

משקיעת העוגן בקרן ההון סיכון החדשה תהיה קרן EIF של האיחוד האירופי. היא תשקיע 25 מיליון דולר, ההשקעה הגדולה ביותר שלה בישראל עד היום. יו"ר הקרן הוא היזם והמשקיע דוד אסיא, חמיה של מור אסיא. 

עד היום השקיעה iAngels ביותר ממאה חברות, ובהן איטורו שבה שותף בן זוגה של אסיא. כמה מהחברות שבהן השקיעה צפויות לצאת בקרוב לתהליכי הנפקה או מיזוג עם SPAC. 

"בעבר יזמי הייטק לא נכנסו לתחום הרפואי", אומרת הוד-מויאל. "הם לא התחברו לשפה שלו, הייתה ציניות כלפי התחום, שזמן הפיתוח בו ארוך, והאנשים בו אולי פחות 'מגניבים'. הבריאות הדיגיטלית אפשרה להם להביא תועלת בלי לשנות את אופי העבודה שלהם, את התרבות הארגונית, את המהירות שבה דברים קורים".