"יצא משהו מאוד מרגש מהקורונה: לקוחות מלפני עשור מבקשים ממני לחזור לעצב את אותם חללים שעיצבתי"

גלית פנינה אבינעם, בת 48 מנס ציונה • אדריכלית ומעצבת פנים • "אני עדיין לא ברף ההכנסות שהיה לי בפרויקטים הגדולים לפני הקורונה, אבל זו חוויה אחרת והעניין הכלכלי יסתדר בעצמו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

גלית פנינה אבינעם, אדריכלית ומעצבת פנים / צילום: רונן מחלב
גלית פנינה אבינעם, אדריכלית ומעצבת פנים / צילום: רונן מחלב

במשך שני עשורים, גלית פנינה אבינעם, אדריכלית ומעצבת פנים, בונה מציאות "יפה וטובה יותר" עבור הלקוחות שלה. במילים אחרות, היא גורמת ללקוחות שלה להרגיש בבית, ולהתאים את הסביבה בה הם חיים לאופי, לרצונות ולנפש שלהם. בעשור האחרון, היא עבדה בעיקר בתחום המלונאות והאירוח - ענף נפרד בעיצוב פנים, שמתבסס על פרויקטים בהיקפי ענק. אך מאז שפקד הקורונה את העולם ועד היום, ענף התיירות מתמודד עם קשיים חסרי תקדים וחוסר יציבות שלא מאפשרים לפנינה אבינעם להמשיך לבסס בו את העסק שלה.

"עם תחילת הקורונה, בתי המלון שעבדתי איתם נסגרו. אלו בתי מלון שעובדים בעיקר עם קבוצות ותיירים מחו"ל. אנחנו בסוף 2021 והתיירים עדיין לא חזרו. כנסים והרצאות שאני אמורה לעשות בחו"ל לא קרו, והברז נסגר. הכל נגמר ונעלם, לא הייתה לי עבודה. הרבה חברות שלי התחילו לעבוד בטירוף בתקופה הזו כי אנשים היו בבית ורצו לשפץ, אבל אני הייתי במקום אחר. הייתי בפרויקטים גדולים, בכלל לא בלופ הזה. זה אילץ אותי לעשות שוב שיפט - כמו שעשיתי בתחילת הקריירה - הפעם לסקטור הפרטי".

פנינה אבינעם לא ישבה וחיכתה. היא צללה בחזרה לתחום הלקוחות הפרטיים, והיום היא דווקא מצליחה להסתכל על הדרך שעשתה בחודשים האחרונים בתחושת סיפוק עמוקה. "לקוחות עבר שלי, שתכננתי להם את הבית לפני 10 שנים, החליטו לשפץ שוב. לפני שלושה חודשים הכל התחיל להראות מעט יותר שפוי במדינה, ואנשים שעבדתי איתם לפני המון שנים פתאום התחילו להתקשר אליי שוב, למרות שלא היינו בקשר. היומן שלי התחיל להתמלא. זה מאוד משמח. מבקשים ממני לחזור לאותם חללים שעיצבתי בעבר, אבל בדרך אחרת. יצא משהו מאוד מרגש מהתקופה הזו. אני רואה את החללים שעיצבתי שהתיישנו, ומה עבר על האנשים שגרים בהם לאורך השנים", היא אומרת.

איך התמודדת כלכלית בתקופה הזו?
"לא הייתי זכאית למענקים, אבל הצלחתי להסתדר ועכשיו אני חווה פריחה מטורפת. גם אם לקוחות גדולים משלמים הרבה יותר על פרויקטים, הכמות של הלקוחות הפרטיים שנכנסים עכשיו מפתיעה אותי מאוד. אני עדיין לא ברף ההכנסות שהיה לי בפרויקטים הגדולים, אבל זו חוויה אחרת והעניין הכלכלי יסתדר בעצמו. אני פועלת בשביל זה: יש לי אפיקים חדשים, ואני גם מתכננת לפתוח בית ספר לעיצוב פנים כדי ללמד איך לעצב דרך העיניים והצרכים של האנשים".

מה התקופה המורכבת הזו תשנה בעסק שלך?
"היא מביאה אותי להסתכל טיפה פנימה ולחשוב מה אני אוהבת לעשות ובא לי להמשיך את זה. אולי בדרך דיגיטלית ולא פנים מול פנים. זה אומר לייעץ מרחוק - משהו שעשיתי בשנה האחרונה בזום. זו דרך שמאפשרת לאנשים להיפתח במהירות, אני חושבת שהם מרגישים יותר חופשיים באופן הזה. הם לוקחים את המצלמה ומסתובבים איתי בבית, ואנחנו מדברים שעות. זו שיטה חדשה. תכננתי ככה חדרים לבנות מתבגרות של חברות. הבנתי שזה אפשרי לפתור ככה בעיות של ריחוק גיאוגרפי, וגם למזער עלויות למרות שזה עדיין שומר על חוויה אישית.

"בזמן הקורונה, כדי לנצל את הזמן, עשיתי סדנה כתיבה דיגיטלית, ומאוד נהניתי. הייתי צריכה להוציא את האנרגיה היצירתית שבי ולמקד אותה. זה חיידק שניקר לי בראש הרבה זמן, ועכשיו אני בשלבים הסופיים של כתיבת ספר. המטרה שלו היא להעביר את הידע שלי עם סיפורים אישיים של הלקוחות והדרך שלי להסתכל על איך מתכננים בית ואיך מסתכלים על חלל: נכנסים לבית של אדם ורואים הכל".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il