שוק הדיור | פרשנות

ליברמן חזר עד ימי בית ראשון כדי לעקוץ את בנק ישראל

"הבנקים צריכים להיות זהירים עם מתן משכנתאות", אמר אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן. מרענן לראות שר אוצר שלא נותר אדיש להיקף המשכנתאות בישראל, שעלה לשיא של יותר מ-11.6 מיליארד שקל ביוני השנה

אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר
אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר

שר האוצר אביגדור ליברמן היה אמש (ב') האורח המרכזי בכנס גלובס, בהשתתפות מנהלות ומנהלים בכירים במשק. בריאיון כלכלי ראשון התייחס ליברמן לתקציב המדינה, ליחסים בין המגזר העסקי לציבורי, לרגולציה העודפת וגם לטענות על הממשלה הרחבה וליחסים המורכבים בקואליציה: "אם נעביר תקציב, הממשלה תחזיק ארבע שנים".

ליברמן:  "אני לא מכניס עיזים לתקציב כדי להוציא אותן. אם נעביר אותו, נחזיק ארבע וחצי שנים" 

שר האוצר אביגדור ליברמן הזהיר כי לבנקים חייבת להיות גישה אחראית מאוד למשכנתאות, ולא ניתן לפרש זאת אחרת מאשר עקיצה מרומזת למהלך של בנק ישראל שהלך בכיוון ההפוך כשהסיר את מגבלת הפריים מרכיב המשכנתה.

בנק ישראל עשה כך מתוך הנחה שהריבית תישאר נמוכה לאורך זמן ממושך, כך שאפשר להסיר את המגבלה שניתנה בימים עברו. אבל ליברמן מסתכל רחוק יותר ומביע דאגה, כי עליית האינפלציה תיאלץ את הבנקים המרכזיים בעולם להעלות ריבית כצעד מרסן - מה שצפוי להביא לייקור המשכנתאות לחוסכים. לא רק שאף אחד לא מבטיח שהריבית תישאר אפסית, אלא שתנאי השוק כבר מרמזים על הצורך בהעלאה פן האינפלציה תצא משליטה.

מרענן לראות שר אוצר שלא נותר אדיש להיקף המשכנתאות בישראל שעלה לשיא של יותר מ-11.6 מיליארד שקל ביוני השנה - אותו הגדיר ליברמן כ"היקף שלא נראה מימי בית ראשון". לא ברור מה היה שיעור הריבית בימי בית ראשון, אבל די ברור שמכאן והלאה לריבית אין יותר לאן לרדת, כך שכל שינוי מעלה בריבית עלול לייקר את החזר המשכנתאות הגבוהות גם ככה של החוסכים. 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף ובחסות בנק הפועלים