חשבתם להזמין כלים חד-פעמיים בעלי אקספרס? תחשבו שוב

לגלובס נודע כי בימים אלה נבחנת האפשרות להחריג את כלי הפלסטיק החד-פעמיים מהפטור הניתן במכס, לרכישות בסכום הנמוך מ-75 דולר • וגם קמפיין הבטיחות החדש של חברת החשמל לחברה הערבית בטיקטוק • אירועים ומינויים 

כלים חד-פעמיים. יוחרגו מפטור המע"מ ברכישות מחו"ל / צילום: Shutterstock
כלים חד-פעמיים. יוחרגו מפטור המע"מ ברכישות מחו"ל / צילום: Shutterstock

האם רכישת כלים חד-פעמיים תהפוך ליקרה יותר ממה שהצרכנים חושבים? לאחרונה הודיעו המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר על רפורמה שבמסגרתה כלים חד-פעמיים ימוסו עד כדי הכפלת מחירם - זאת כדי לדחוק בצרכנים לתעדף שימוש בכלים רב-פעמיים, ולהפחית את הפגיעה בסביבה. כעת מסתמן כי גם הצרכנים שינסו לבצע "מעקף" מס ולהזמין כלים חד-פעמיים במשלוח מחו"ל, עלולים להיתקל בקושי.

לגלובס נודע כי בימים אלה נבחנת האפשרות להחריג את כלי הפלסטיק החד-פעמיים מהפטור הניתן במכס, לרכישות בסכום הנמוך מ-75 דולר. כיום, רכישות מאתרים אינטרנטיים בחו"ל כפופות ברובן למיסוי יבוא אישי, מה שמאפשר לצרכנים לבצע הזמנות באתרי הקניות הזולים, ובראשם עלי אקספרס הסינית, שם כלים חד-פעמיים נמכרים במחירים נמוכים מאוד. במקרה שהכלים החד-פעמיים יוחרגו מהרכישות הפטורות ממס, הם למעשה ייכנסו למועדון הלא פופולרי שבו נמצאים כיום הטבק והאלכוהול, ויזכו ליחס זהה מצד הרשויות.

אם מס החד"פ ייכנס לחוק ההסדרים, החל מינואר 2022 יוטל מס קנייה על כלים חד-פעמיים, ויעמוד על 11 שקל לקילו. פעולה זו צפויה להוביל לתוספת הכנסות מדינה של כ-800 מיליון שקל בשנה, אך תכליתה היא שינוי ההרגלים המזהמים של הציבור הישראלי. הכלים החד-פעמיים, שבהם משתמשים לרגעים בודדים, הופכים במהירות לפסולת הגורמת לנזק סביבתי משמעותי.

כ-90% מהזיהום בחופי ישראל מקורו בפסולת פלסטיק. כלים חד-פעמיים תופסים כ-19% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים בישראל, והם מהווים איום חמור על המערכות האקולוגיות, וכן על בריאות הציבור אשר נחשף לחלקיקי מיקרו-פלסטיק שמתפזרים במים, בקרקע ובאוויר.

לפי משרדי האוצר והגנת הסביבה, רמת הצריכה של כלים חד-פעמיים בקרב משקי הבית בישראל חריגה ביחס למדינות עולם, והיא רווחת בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה. בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים מוערכת בכ-1.5 ק"ג לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית גבוהה פי חמישה, ועומדת על כ-7.5 ק"ג לנפש לשנה. מעבר לכך, ישנה מגמת עלייה מתמדת בצריכת הכלים החד-פעמיים בישראל, ובעשור האחרון הצריכה הביתית הוכפלה.

שני אשכנזי

אזור התעשייה

בטיחות בערבית

בחברת החשמל הבינו שהצעירים בחברה הערבית הם מובילי הדעה בקרב משפחותיהם, ולכן דרכם ניתן להעביר מסרים בצורה הטובה ביותר. כך נולד קמפיין הטיקטוק בערבית, שפונה לילדים ובני נוער דוברי השפה הערבית בגילאי 13-16, במטרה לעורר מודעות לשמירה על בטיחות בחשמל.

בקמפיין, שכולל שלושה סרטונים, נראים ילדים בסיטואציות יומיומיות שבהן הם פוגשים בסכנות כמו מים וחשמל, טיפוס על עמודי חשמל או חוטים חשופים, עם כתוביות המסבירות כיצד יש לנהוג. על פי הערכת חברת החשמל, כ-350 אלף חשבונות משויכים לחברה הערבית.

הסיגריה האחרונה

על רקע מחקרים המצביעים על קשר בין עישון לאבטלה ולמעמד סוציו אקונומי נמוך, החליטה רשת אלן קאר להפעיל קרן מלגות למימון סדנאות גמילה מעישון. על פי הודעת הרשת, מחיר סדנה רגילה עומד על כ-3,000 שקל, ומעשנים שזקוקים לסיוע בסבסוד תשלום, מוזמנים להגיש בקשה לקבלת מלגת מימון חלקי - עד 40% הנחה.

"לעתים יש קושי פסיכולוגי להוציא כספים על סדנה, למרות שגם סיגריות עולות כסף", אומר אסף אשכנזי, מנכ"ל הרשת. "על מנת לסייע לאוכלוסייה שמתקשה כלכלית הקמנו קרן, ואני מקווה לגמול בעזרתה כמה שיותר אנשים מעשנים".

רשת אלן קאר הבינלאומית לגמילה מהתמכרויות הוקמה בשנת 1983, והיא פועלת בכ-150 מרכזים ביותר מ-50 מדינות בעולם. לפי דיווחי הרשת, עד היום נעזרו בשיטה שלה כ-50 מיליון מעשנים.

מצנח הזהב

אורן מרמור מונה למנכ"ל Finastra ישראל, ולמנהל עולמי של תחום התשלומים בענקית הפינטק.

אורן מרמור / צילום: רון בורקין
 אורן מרמור / צילום: רון בורקין

שגיא דודאי מונה לסמנכ"ל מוצר והנדסה בחברת התוכנה JFrog.

רוברט פינקס מצטרף כשותף מנהל לחטיבת העסקים הקטנים ב-fundit, פלטפורמת השקעות לגיוסי הון עבור חברות ויזמים עסקיים.

רוברט פינקס / צילום: סטודיו טופז
 רוברט פינקס / צילום: סטודיו טופז

אביאל אדרי יכהן כמנהל הגיוס והשיווק של חברת הנדל"ן ריאליה, המתמחה בתחום הדיור המסובסד בארה"ב. בתפקידו האחרון שימש כסמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת המסוקים עדן תעופה.

יהודה נתנאל מונה למנכ"ל חברת התפעול של חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס. קודם לכן כיהן כסמנכ"ל חטיבת תפעול ואחזקה בחברת נתיבי ישראל, והיה אחראי על תקציבים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל.

אלעד שטאובר, 36, מונה למנהל תחום המכירות המסחריות בקבוצת ה-IT והאינטגרציה מלם תים.

אלעד שטראובר / צילום: יח"צ
 אלעד שטראובר / צילום: יח"צ

משה דגני, 57, מונה למנכ"ל מרכז המזון "צמח יונתן", המתמחה במתן שירותי הזנה לרפתות, לדירים ולמשקי בקר לבשר.

משה דגני / צילום: תמונה פרטית
 משה דגני / צילום: תמונה פרטית

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף-מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה Grant Thornton, מונה ליו"ר המועצה לישראל יפה. בלומנטל ימלא את התפקיד בהתנדבות. 

מיקי בלומנטל / צילום: אייל טואג
 מיקי בלומנטל / צילום: אייל טואג

חדשות טובות

הציורים של מאיה ווישניאק ז"ל, שנרצחה בידי בן זוגה, הפכו לריבועי תמונות לקיר שיימכרו במסגרת פרויקט תרומה מיוחד להעלאת ומיגור האלימות נגד נשים. 50% מהכנסות מכירת הציורים ייתרמו לעמותת ל.א לאלימות נגד נשים, מהעמותות הגדולות והוותיקות בישראל, המעניקות רשת הגנה וסיוע לנשים החיות במעגל האלימות במשפחה. את התמונות ניתן להזמין באתר האינטרנט לופה. קו החירום של ל.א לאלימות נגד נשים הוא 6724*.