תקנות התו הירוק נכנסו לתוקף - מה משמעותן ומה הקנס למפרים?

התקנות כוללות בין היתר בדיקות לבני 12 ומעלה בבתי מלון ובכניסה לאירועים של 100 משתתפים ויותר • בשלב זה ילדים מתחת לגיל 12 יהיו פטורים מחובת הצגת בדיקה או אישור תו ירוק, אך עדיין יידרשו לכך במקומות בהם מופעל "תו שמח"

בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף

תקנות התו הירוק נכנסו מהיום (29.7.21) לתוקף. התקנות מגדירות כניסה של מחוסנים, מחלימים או מי שנבדק לקורונה (ויצא שלילי) למקומות שונים, והם פועלים בנוסף ל"תו השמח" שנכנס לתוקף ב-21 ביולי. "התו השמח" פועל במועדונים, באולמות אירועים ובכנסים שבהם מוגש מזון. לפיכך מקומות שלא דורשים תו ירוק או "תו שמח", כוללים אתרי בילוי ואטרקציות כמו פארקי שעשועים, גנים לאומיים, ספארי וכדומה. 

בשלב זה ילדים מתחת לגיל 12 יהיו פטורים מחובת הצגת בדיקה או אישור תו ירוק, אך עדיין יידרשו לכך במקומות בהם מופעל "תו שמח". 

המקומות המחייבים כל אדם מעל גיל שנה בהצגת אישור תו ירוק או להציג תוצאת בדיקה עדכנית הם אלה המצויים במבנה (או שהאירוע שמתקיים בהם חלקו במבנה וחלקו בשטח פתוח), שפועלים בתפוסה של 100 איש ויותר: אולמות אירועים או מקום ציבורי/עסקי שמתקיים בו אירוע (דוגמת חתונה המתקיימת בתוך מסעדה/מלון וכדומה); מועדונים (כולל מועדון שמתקיימת בו הופעת עמידה עם מזון/שתייה); ומקום לעריכת כנסים במבנה, הכולל מזון.

המקומות המחייבים מבוגרים וילדים מגיל 12.3 (12 ו-3 חודשים) בהצגת אישור תו ירוק או תוצאת בדיקה, הם מקומות שפועלים בתפוסה של 100 איש ויותר. כל המקומות שבסעיף לעיל - אם מתקיימים בשטח פתוח/ללא מזון (מועדונים, כנסים/ גני שמחות): בתי מלון, מסעדות ובתי קפה, ברים ופאבים - רק לגבי ישיבה בשטח הסגור (ולא כולל כניסה לאיסוף עצמי של הזמנות), אירועי תרבות וספורט (גם בשטח פתוח), חדרי כושר וסטודיו.

על כל המקומות הפועלים בתו ירוק למנות ממונה קורונה שיהיה אחראי על יישום ההוראות, להציב שלט בכניסה למקום על כך שהמקום פועל בתו ירוק, ובמקומות בהם ההזמנה מראש - ליידע את הלקוחות על החובה להציג תו ירוק או תוצאת בדיקת קורונה.

מי יכול להיכנס למקומות שפועלים תחת התו הירוק או "התו השמח"?
● מי שהשלים קבלת שתי מנות חיסון (ועבר שבוע לפחות מאז קבלת המנה השנייה)
בעלי תעודת מחלים
● נבדקים על-פי המתווה הבא: עד לתאריך 8 באוגוסט יש להציג בדיקת PCR בתוקף ל-72 שעות, או בדיקה מהירה שנעשתה במוקדי בדיקות מהירות בתוקף ל-24 שעות.

לאחר 8 באוגוסט ניתן להציג רק בדיקה מהירה בתוקף ל-24 שעות (במימון פרטי, למעט ילדים מתחת לגיל 12 ומנועי חיסון).

בבתי מלון האורחים יוכלו לבחור בין הצגת בדיקה מהירה בתוקף כל 24 שעות במשך שהייתם במלון, או להציג בעת הצ'ק-אין בלבד בדיקת PCR גם לאחר 8 לאוגוסט. יצוין כי בבתי מלון בלבד תתאפשר הצגת תוצאת בדיקת PCR במקם בדיקה מהירה. את הבדיקה יש לבצע באופן עצמאי, כלומר לא בעמדות פיקוד העורף או קופות החולים. בדיקות אלה ניתן לבצע במקומות שונים דוגמת רשתות הפארם, סופר-פארם ו-Be, בסניפי ביקורופא, בחלק מתחנות סונול ובתחנות מד"א. המחיר עומד על כ-99-130 שקל לאדם.

מפרי התו הירוק או התו השמח חשופים לקנס של עד 10,000 שקל לעוסק שמפר את החובה לפעול במסגרת תקנות התו ירוק; וקנס של 1,000 שקל לאדם שאינו מחוסן/מחלים/נבדק (או ילד הפטור מהצגת בדיקה) ששוהה במקום שאינו בתו ירוק.

כמו כן, נזכיר כי על כל מקום ציבורי ועסקי (לא רק כזה הפועל בתו ירוק) חלה החובה למנוע כניסה או לא לתת שירות לאדם שאינו עוטה מסכה, ולהציב שלט לעניין זה במקום בולט.