סקרלט ג'והנסון תובעת את דיסני בעקבות הסרט "האלמנה השחורה"

ג'והנסון תובעת את דיסני בגין הפרת חוזה בשל כך שסרטה הופץ לא רק באולמות הקולנוע אלא גם בשירות הסטרימינג "דיסני+" • טוענת כי בכירים בדיסני דחפו להגביר את מספר המנויים ולהעלות את המניה על פני כל דבר אחר, כולל עמידה בחוזים • דיסני: "תביעה עצובה ומעוררת חשש"

סקרלט ג'והנסון / צילום: Reuters, לוקאס ג'קסון
סקרלט ג'והנסון / צילום: Reuters, לוקאס ג'קסון

כוכבת הקולנוע סקרלט ג'והנסון הגישה תביעה בגין הפרת חוזה נגד דיסני, וזאת בשל הדרך בה הפיצו את סרטה האחרון, "האלמנה השחורה". הסרט, האחרון בסדרת סרטי "היקום הקולנועי של מארוול", היה אמור להיות מופץ בקולנוע ב-2020, אלא שאז מגפת הקורונה שינתה את הכללים, והוא לבסוף יצא בתחילת חודש יולי השנה. 

כשיצא, הסרט זכה לתואר "סוף השבוע המכניס ביותר מאז תחילת המגפה", עם 80 מיליון דולר - אך מהר מאוד הכנסות הסרט נפלו בחדות. רבים מאשימים זאת בשל העובדה שהסרט יצא לא כמו סרטי מארוול הקודמים - כלומר, רק בקולנוע למשך כשלושה חודשים - אלא במקביל בקולנוע וב"גישה מיוחדת" בשירות הסטרימינג של דיסני "דיסני+". ואכן, בסוף השבוע הראשון, דיסני דיווחה שהסרט הניב לה רווחים של 60 מיליון דולר דרך פלטפורמת הסטרימינג.  

על פי גורמים ברשתות בתי הקולנוע, המהלך הוריד את כמות האנשים שהגיעו לקולנוע לא רק בגלל אנשים שראו את הסרט בשירות הסטרימינג, אלא גם בגלל שהמהלך הוביל לשלל הורדות פיראטיות (והסרט אכן שבר גם את שיא "הסרט שהכי הרבה אנשים הורידו בתקופת המגפה"). על פי אותם גורמים, לא רק שהסרט נפל בטבלת שוברי הקופות, אלא גם חווה נפילה בכמות האנשים שראו אותו בדיסני+ (אם כי דיסני לא שיחררה נתונים בנושא זה). 

ג'והנסון לא תובעת את מארוול, חברת הבת של דיסני שהפיקה את הסרט, אלא ישירות את דיסני - על פי התביעה, בחוזה של ג'והנסון (שכיכבה וגם הפיקה את הסרט) צוין שהסרט יוקרן "בלא פחות מ-1,500 מסכים". למרות שהסרט הוקרן ב-4,000 מסכים, התביעה טוענת כי בעת חתימת החוזה, הכוונה לא הייתה רק למספר המסכים, אלא גם להבנה שהסרט יופץ באופן בלעדי לבתי הקולנוע ולא בשירותי סטרימינג או VOD. התביעה הוגשה בבית המשפט בלוס אנג'לס, ולא מציינת סכום מסוים שאותו היא מחפשת להשיג כפיצוי. 

לטענת התביעה, לאחר שדיסני הכריזה את השינוי בנוגע להפצת הסרט, ג'והנסון ונציגיה פנו לחברה בבקשה לחדש את תנאי החוזה, אך בדיסני התעלמו ממנה ולא ענו לבקשתה כלל. 

התביעה טוענת כי לאחר מגפת הקורונה, בדיסני הוחלט "להגביר את כמות המשתמשים בדיסני+ ולהעלות את מחיר המניה - גם במחיר הפרת חוזים מול שחקנים". התביעה טוענת כי המהלך הזה נעשה בגלל שבכירים בדיסני רצו להגביר את מחיר המניה ובכך להעלות את ההון הפרטי שלהם - מצוינים שם שמות של בוב אייגר ובוב צ'אפק שקיבלו פיצוי רחב על העלאת המנויים - בין אם בתגמול ישיר או בגלל שחלק מהתגמול שלהם היה בצורת מניות של דיסני. ג'והנסון הייתה אמורה לקבל חלקים נרחבים מהרווחים של הסרט בבתי הקולנוע, אך לאחר שהסרט "אכזב" במידה מסוימת בקופות, כעת נראה שהרווחים הללו נמנעו ממנה. 

חברת דיסני השיבה לטענותיה של ג'והנסון בהודעה הבאה: "אין שום דבר ראוי בתביעה הזאת. מדובר בתביעה עצובה ומעוררת חשש לאור העובדה שהיא מתעלמת לחלוטין מהשפעות מגפת הקורונה. חברת דיסני מילאה את החוזה של סקרלט ג'והנסון במלואו, ויותר מכך - הפצת "האלמנה השחורה" בדיסני+ שיפרה את יכולתה להשיג פיצויים כלכליים בנוסף ל-20 מיליון דולר שהיא קיבלה עד כה".