שיא בהשקעות בסטארטאפים לאחר שקרנות ענק מגמדות את משקיעי ההון־סיכון

קרנות גידור, קרנות נאמנות וקרנות פנסיה משקיעות הרבה, מה שמעלה את הערכות השווי ונותן למייסדי החברות יותר כוח מינוף

השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio
השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock, namtipStudio

חברות ניהול הון גדולות הרחיבו את הדומיננטיות שלהן בעמק הסיליקון ברבעון האחרון, ותפסו את המקום של אנשי הון־סיכון בשוק שפעם היה שוק נישה. החברות הפכו את 2021 לשנה שנמצאת במסלול כמעט להכפיל את השיא של שנה שעברה במימון סטארטאפים.

קרנות גידור, קרנות נאמנות, פנסיות, קבוצות הון ריבוני ואחרים בקבוצה שניתן לכנות משקיעי סיכון לא מסורתיים היו יותר אקטיביים ברבעון השני מאשר בכל תקופה קודם לכן, על פי חברת המחקר PitchBook Data. החברות האלה השתתפו ב־42% מעסקאות מימון הסטארט-אפ, והעסקאות האלה היו אחראיות ליותר משלושה רבעים מההון המושקע, על פי Pitchbook.

השקעה בסטארטאפים אמריקאים במחצית הראשונה של 2021 הגיעה ל־150 מיליארד דולר, ומאפילה על ההשקעות במשך שנה שלמה לגבי כל שנה לפני 2020, על פי דו"ח של Pitchbook.

"כמו ספיד דייטינג אבל יותר קיצוני"

לחברות הנכסים הגדולות כמויות הון עצומות, הן נעות במהירות ופחות צפויות לבקש מושבים בדירקטוריונים או מעורבות בהחלטות החברות, מה שהופך אותן לעתים קרובות ליותר מושכות למייסדים, על פי ראיונות עם משקיעים ומנהלי סטארטאפים. התוצאה הייתה קצב מסחרר של סגירת עסקאות.

"זה כמו ספיד דייטינג אבל יותר קיצוני", אמר פיטר פישמן, מקצוען טכנולוגיה וותיק בעמק הסיליקון שייסד בשנה שעברה את חברת האוטומציה של נתונים Mozart Data.

מנהלי כספים גדולים הקדישו כבר זמן רב חלקים מתיקי ההשקעות שלהם להשקעה בחברות הון סיכון מסורתיות. אבל רבים מהם החלו להשקיע באופן ישיר בסטארטאפים בערך לפני עשור, בתוך כלכלה שיש בה ריבית הקרובה לאפס, מתוך תקווה לקבל החזרים טובים יותר מחברות טכנולוגיה שנשארו בידיים פרטיות זמן רב יותר. במהלך השנים, משקיעי הון סיכון לעתים קרובות זלזלו בהם כמשקיעים תיירים וכסף טיפש שאין לו את הכישורים הייחודיים הנחוצים להשקעה בסטארטאפים.

אבל הם נשארו בסביבה ותקעו יתד. כיום, בין עשרת המשקיעים המובילים בסטארטאפים מבחינת סכום בדולרים, חצי מהם הם משקיעי הון סיכון לא מסורתיים, כולל Fidelity Investments והחברה Tiger Global Management. מספר סבבי מימון הסטארטאפ שכוללים משקיעי הון סיכון לא מסורתיים וחברות הון שכל ההון שלהן אינו הון־סיכון גדל פי שניים בעשר השנים האחרונות, על פי PitchBook.

חברת ניהול הנכסים הבריטית Baillie Gifford, המנהלת יותר מ־450 מיליארד דולר, עשתה את ההשקעה הראשונה בסטארטאפ ב־2012, וב־2019 השיקה תיק המוקדש לשוק הפרטי "על מנת באמת להתחיל לשפוך כמויות רציניות של הון לשווקים פרטיים בשלבים מתקדמים", אמר מנהל התיקים רוברט נצלר.

"כולנו נכנעו"

כמה חברות הון סיכון מסורתיות זונחות מנהגים מהעבר על מנת להדביק את הקצב. כדי לפעול מהר, כמה משקיעי הון סיכון אמרו שהם מורידים בבחינות ובדיקות ללקוחות ומקבלים את מילתם של הסטארטאפים לגבי נתוני הרווח וההפסד שלהם.

"אין קרנות הון סיכון עם משמעת תמחור. כולנו נכנענו", צייץ בחודש שעבר משקיע ההון סיכון קית' רבואה.

מ־2016 ועד 2019, היו בממוצע 35 עסקאות בחודש עם סבבי מימון שהגיעו ל־100 מיליון דולר או יותר, על פי חברת הנתונים CB Insights. השנה, היו 126 עסקאות בחודש.

כל הכסף הזה שלח את הערכות השווי לשמיים, וזה מגדיל את הרווחים על הנייר לכל סוגי משקיעי הסטארטאפים והמייסדים שלהם. לפני חמש שנים, 14 סטארטאפים הגיעו להערכות שווי של מיליארד דולר או יותר ברבעון שמאפריל עד יוני, על פי CB Insights. השנה, 136 חברות הגיעו להערכת שווי כזו בתקופה של שלושה החודשים.

החברה Motif FoodWorks מבוסטון, המייצרת תחליפי בשר וחלב מן הצומח, מגובה בעיקר על ידי משקיעים לא מסורתיים, וסבב המימון שלה ביוני בו גויסו 226 מיליון דולר הובל בידי קרן הפנסיה של מורים מאונטריו ועל ידי קרנות בניהול חברת בלאקרוק, כך אמר המנכ"ל ג'ונתן מקינטייר.

מקינטייר אמר שמשקיעי הון סיכון מסורתיים נבהלו מכמות גיוס ההון ומההערכה של הסטארטאפ בין השנתיים. קרן הפנסיה של אונטריו ובלאקרוק יקבלו שתיהן מקומות של משקיפים בדירקטוריון, במקום זכויות הצבעה מלאות.

אחד הרווחים מהגדילה במספר ההנפקות חיזקה את המתודולוגיה של המשקיעים. כ־95% מההכנסות מהנפקות וממכירות סטארטאפים לחברות גדולות יותר בשנה שעברה הגיעו מחברות שהיו מגובות על ידי משקיעים לא מסורתיים, על פי PitchBook.

המעבר להשקעה במהירות גבוהה נתן למייסדים יותר כוח הינף. חלקם ויתרו על ה"פיצ'ים" (pitch decks) - המצגות שפעם חברות היו חייבות להכין למשקיעים פוטנציאליים - ובמקום זה מגיעים לפגישות עם משקיעים ללא חומרים מוכנים מראש. אחרים מבקשים מהמשקיעים דברים ללא תמורה מההתחלה, כמו שמות של לקוחות עתידיים ומספרם, לפני שהם מסכימים לתת להם להצטרף לסבב מימון, כך אמרו משקיעים ויזמים. יותר מייסדים מבקשים - ומקבלים - מה שנקרא ריענון של ניירות הערך שלהן, כשאחוזי הבעלות שלהם עולים בכמה אחוזים לאחר סבב מימון במקום לרדת, כך אמר משקיע הון סיכון אחד.

"אני חייב להיות גמיש ולתת הרבה יותר ממה שהייתי רגיל", אמר אנדי בויד, מנהל וותיק ב־Fidelity שעזר לבסס את כניסת החברה להשקעות בסטארטאפים וכיום מנהל את חברת ההון סיכון Bramalea Partners. זה כולל מתן "תובנות, נתונים, חיבורים ויש צורך לעשות את החיבורים האלה לפני כל אפשרות השקעה".

משקיעים לא מסורתיים נוטים להיות בעלי אספקת הון גדולה יותר ורף החזר נמוך יותר מחברות הון סיכון מסורתיות, מה שנותן להם יותר מקום למשחק בנושא הערכות השווי. לעסקאות המובלות בידי משקיעים לא מסורתיים יש הערכות שהן בממוצע פי חמישה מההערכות בעסקאות המובלות בידי משקיעי הון סיכון, על פי נתוני PitchBook.

משקיעים לא מסורתיים גם נוטים לעתים קרובות יותר להסכים לתנאי עסקאות לא מסורתיים. במאי גייסה החברה Beta Technologies כ־400 מיליון דולר בסבב הראשון של מימון מוסדי על מנת לבנות כלי טיס חשמלי. משקיעי הון סיכון היססו בסבב ההשקעה של הסטארטאפ בן ארבע השנים, ומנהל קרנות הנאמנות ב־Fidelity הוביל את העסקה, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

למרות ש־Fidelity לא הציעה את הערכת השווי הגבוהה ביותר, כך אמר אותו אדם, היא הסכימה לתנאי לא שגרתי: יותר מ־70 עובדי Beta יכלו להשקיע בסבב ולקבל את אותה מדרגה של מניות באותו מחיר כמו Fidelity.

דובר של Fidelity סירב להגיב.

יש גם רוחות פנים. אינפלציה והאפשרות של העלאת שיעור הריבית צפויים להקטין את כמות ההון הזול והזמין, להרתיע משקיעים לא מסורתיים מהימורים בסיכון גבוה לטווח ארוך כמו סטרטראפים, ולכווץ הערכות שווי גם בשוק המניות הציבורי וגם בקרב סטארטאפים, על פי מחקר של אקדמאים וכלכלנים. הצעות המס המוצעות של הנשיא ביידן היו מגייסות מיסי רווחי הון ומיסים תאגידיים, שיכולים גם הם לפגוע בפעילות המשקיעים.

ריץ' וונג, שותף בחברת ההון סיכון Accel, מקווה להפוגה כלשהי מהשוק הקוצף. "היינו מצפים לראות קצת הון והערכות שווי שיורדים", אמר.