הכניסה לתל אביב תעלה לכם כסף, אבל זה לא יקרה בקרוב

שרת התחבורה מרב מיכאלי התנגדה, שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר שהוא לא יתעקש, אבל באגף התקציבים נעמדו על הרגליים האחוריות ואגרת התחבורה הציבורית למרכז תל אביב, שידועה בשם אגרת גודש, נכנסה לחוק ההסדרים • השינוי צפוי להיכנס בפועל רק ב-2024

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הממשלה החליטה: נסיעה למרכז תל אביב תחויב בתשלום. כך עולה מהחלטת הממשלה על תקציב המדינה לשנים 2021-2022 שאושרה הבוקר (ב'). עם זאת השינוי החד ממדיניות של נסיעה חינמית, לנסיעה בתשלום יתחיל רק ב-2024.

התשלום ששמו הרשמי הינו "אגרת תחבורה ציבורית", או בשמו המוכר יותר "אגרת גודש", יביא לפי תחזיות האוצר להכנסה גבוהה שתממן תוכנית חומש לתחבורה ציבורית בהיקף של 2.7 מיליארד שקל.

ההחלטה בנושא מגיעה לאחר מאבק שהתנהל בשבועות האחרונים בין שני גורמים: שרת התחבורה מרב מיכאלי שהתנגדה להטלת אגרת הגודש, היות שלדעתה מדובר במס רגרסיבי שיפגע בשכבות החלשות, ומנגד אנשי אגף התקציבים שהתעקשו להכליל את אגרת הגודש בחוק ההסדרים.

מי שכמעט נמנע מלצלול לנושא הוא שר האוצר, אביגדור ליברמן, שאמר לפני כמה ימים בגילוי לב כי הוא לא ייאבק בנושא. כעת נראה כי אמרתו כוונה בעיקר כלפי גורמי המקצוע במשרדו, שידם הייתה על העליונה בסוגיה זו.

עם זאת יש לומר כי כניסתו לתוקף של החוק צפויה בשנת 2024, קרי עוד שנתיים וחצי לפחות. עד אז אגרת הגודש עוד צריכה לשרוד את ההצבעות בכנסת, וגם את פרק הזמן הארוך לכניסתה לתוקף - כשבתקופה זו, כפי שכבר הוכח לא אחת, החלטות עשויות להשתנות.

נלחמים בפקקים או ממלאים את הקופה?

בדברי ההסבר שפרסם משרד האוצר לתקציב המדינה נכתב כי, "על רקע המשבר התחבורתי המחריף ובפרט בגוש דן ובמטרה להפחית את עומסי התנועה, החל בשנת 2024 תחל גביית תשלום עבור הכניסה לגוש דן בשעות הגודש. התוכנית תציב בפני אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי בשעות ובאזורי הגודש מחיר נכון יותר של הנסיעה תוך הפנמת העלויות החיצוניות הכוללים אובדן זמן, זיהום אוויר ותאונות דרכים".

מי שיסתפק בשורות אלה, עשוי לחשוב שמטרת האגרה היא להילחם בפקקים, אלא שיש מי שרואה בה, רק עוד מסלול למימון פרויקט המטרו - הרכבת התחתית של מטרופולין דן - שכלולה בחוק ההסדרים בעצמה כחוק נפרד ושעלותה האסטרונומית, 150 מיליארד שקל לפחות, זקוקה לפתרון תקציבי.

בטיוטות לחוק ההסדרים נכתב כי חלק מהתקציב של אגרת הגודש אכן נועד לממן את המטרו. ואכן גם הבוקר, עם פרסום עיקרי הצעת התקציב כתבו באוצר בהקשר לאגרת הגודש כי, "ההכנסות הצפויות מהתשלום אותם ישלמו הנוסעים ברכב הפרטי יממנו תוכנית חומש חסרת תקדים של כ-2.7 מיליארד שקל. כמו כן תתוקצב תוכנית פיתוח רחבת היקף של תשתיות תחבורה ציבורית ובכללן, מסופים, נת"צים, שבילי אופניים, חניוני חנה וסע והרחבת התשתית הרכבתית".

גם האופנוענים ישלמו

אגרת הגודש מיועדת לשנת 2024, אך יש להיערך אליה מבעוד מועד ולבנות תשתית מצלמות ומערך תשלומים שיתמכו בפרויקט. על כן לפני שבאוצר יתחילו לראות את הכסף מהנהגים בתל אביב נכנס, יש לתקצב את הפרויקט.

הביצוע והשימוש צפוי להיות די דומה למתווה שמוכר מכביש 6 מבחינת זיהוי רכבים וביצוע התשלום, כאשר בטיוטות החוק נכתב כי העיר תחולק לשלושה אזורים: טבעת חיצונית, טבעת תיכונה וטבעת פנימית כאשר תעריף הנסיעה בכל אחד מהאזורים ובעשות שונות, לא יהיה אחיד.

על כיוון מסוים לתשלום העתידי ניתן ללמוד מאחת הטיוטות לחוק שבה נכתב כי תשלום יומי לכלל האזורים (מעין חופשי יומי) לא יעלה על 37.5 שקל, "שישקף נסיעת הלוך חזור בשיעורים המרביים. תעריף מירבי זה לא יחול על משאיות ומוניות שאינן מוניות שירות", נכתב. באחת הטיוטות. יצוין כי לפי המתווה שהוצג עד כה יש כוונה שנהגי רכבים דו גלגליים יחויבו במחצית מתעריף האגרה לרכב פרטי.