הפניקס | ניתוח

הקרנות הזרות שהימרו על ענף הפיננסים הישראלי הרוויחו בגדול. מי עוד נהנה מהחגיגה?

הקרנות הזרות שהשקיעו במניות הפניקס והבורסה לני"ע השיגו תוך שנים ספורות תשואות דו-ספרתיות ותלת-ספרתיות, הודות לגאות בשווקים ולמהלכי השבחה שנקטו הנהלות החברות • מרוויחים נוספים מהרנסנס בבורסה המקומית: העובדים והמנכ"ל איתי בן זאב

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף

השקעה בגופים פיננסיים מישראל הפכה בשנה האחרונה מקור לתשואה יוצאת דופן ולרווחי ענק "על הנייר" עבור קרנות השקעה זרות, שנהנות מתשואות דו-ספרתיות ותלת-ספרתיות על השקעתן, בזכות עיתוי מוצלח במיוחד שבו בוצעו ההשקעות, טרם הגאות הנוכחית בשוק ההון המקומי.

ראשונה לעשות זאת, הרבה שנים קודם, הייתה קרן יורק, שבסיסה בניו יורק, שרכשה בשנת 2006 את בית ההשקעות פסגות מידי בנק לאומי. כעבור ארבע שנים בלבד מכרה הקרן, בהובלת ג'רמי בלנק, את מי שהיה אז בית ההשקעות הגדול בישראל לידי קרן אחרת, אייפקס של זהבית כהן, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, במהלך ששיקף תשואה פנומנלית של 180% על השקעתה.

חלף כמעט עשור עד שבשנת 2019 בוצעו שתי השקעות ענק נוספות של קרנות זרות בגופים פיננסיים מובילים בישראל. ראשונה לעשות זאת הייתה קרן ורבורג פינקוס האמריקאית שרכשה את חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד (כיום מקס) מידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי, לפי שווי חברה של 2.5 מיליארד שקל.

מאוחר יותר באותה שנה, לאחר לא פחות מחמישה ניסיונות מכירה כושלים, רכשו שתי קרנות השקעה זרות, סנטרברידג' וגלטין פוינט את מניות השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס מידי קבוצת דלק, שנדרשה להיפטר מהן בשל חוק הריכוזיות. במסגרת העסקה רכשו הקרנות הזרות 32.5% ממניות הפניקס תמורת כ-1.6 מיליארד שקל.

 
  

בתווך, בין שתי העסקאות, התרחשה היסטוריה קטנה בשוק המניות המקומי - הנפקת הבורסה בת"א, כשנה לאחר שהשליטה בה הועברה לידי מספר גופי השקעות זרים בראשות קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית. את מניות השליטה בבורסה לני"ע, במסגרת מהלך לשינוי מבנה הבעלות בה שאותו הוביל המנכ"ל איתי בן זאב, רכשו הקרנות מידי שורה של בנקים ובתי השקעות מקומיים (חברי הבורסה) לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל.

הרווח כולו של סנטרברידג' וגלטין פוינט

בדומה לקרן יורק, גם לקרנות שהשקיעו במניות הפניקס והבורסה אין סיבה להתלונן. שנתיים אחורה, מציגה מניית הפניקס טיפוס של כ-60%, וזו של הבורסה לני"ע מסכמת קפיצה של כ-120%, לעומת תשואות בטווח של כ-15%-30% שמציגים מדדי הפיננסים, הביטוח ות"א-125. אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון אומר, כי "גם בהפניקס וגם בבורסה, עצם העובדה שהן הצליחו להביא אליהן משקיעים זרים עוזרת לתמחור הנוכחי שלהן".

וכך, פחות משנתיים מאז רכשו את השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, מורווחות סנטרברידג' וגלטין פוינט "על הנייר" ביותר מ-1 מיליארד שקל על השקעתן, נוכח הסנטימנט החיובי שמלווה את מניות ענף הביטוח, וזו של הפניקס בפרט, ושווי השוק של החזקותיהן מגיע כבר ל-2.7 מיליארד שקל.

זמן קצר לאחר העברת השליטה בהפניקס לידי השתיים פרץ משבר הקורונה, שמניות הפיננסים היו בין הנפגעות העיקריות שלו. בתוך ארבעה חודשים בלבד נחתך שווי ההשקעה של הקרנות הזרות כמעט בחצי, בעקבות הירידות החדות שאחזו גם במניית הפניקס במפולת שהתרחשה בשוקי ההון.

ואולם, מרמת השפל שקבעה המניה בחודש מרץ 2020, בשיא המשבר בשווקים, היא אינה מביטה לאחור, והיא השלימה מאז ועד כה זינוק של כמעט פי שלושה בערכה (כ-190%) כך שהיא משקפת להפניקס שווי של כ-8 מיליארד שקל.

בשעיטתה קדימה, רשמה מניית הפניקס ציון דרך כבר בתחילת השנה, כשהפכה לחברת הביטוח הגדולה בישראל מבחינת שווי שוק, ומאז היא מגדילה את הפער מול המתחרות, בעוד שהרחק מאחוריה ניצבת קבוצת הראל, הנסחרת בשווי שוק של 6.6 מיליארד שקל.

התקופה האחרונה, שמתאפיינת בגאות בשוקי ההון וההנפקות, עושה חסד עם הפניקס, עם רצף עסקאות שהציפו לה ערך עצום שלא נעלם מעיני המשקיעים. בצד הרכישות, הפניקס השלימה תוך חודשים ספורים השקעות פיננסיות ואסטרטגיות בסכום של כ-600 מיליון שקל, בהן מניות רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק, רשת קמעונות המזון יינות ביתן ובית ההשקעות הלמן אלדובי.

מול אלה, הפניקס ייצרה לעצמה תוך זמן קצר רווחים חד-פעמיים של מאות מיליוני שקלים מהעסקאות למכירת השליטה ברשת הדיור המוגן "עד 120", מהנפקת חברת המימון החוץ-בנקאי גמא בבורסה בת"א ומהנפקת חברת הטכנולוגיה ריסקיפייד בניו יורק.

באינטנסיביות של המהלכים העסקיים בהפניקס, בניהולו של אייל בן סימון, תומכות התוכניות של סנטרברידג' וגלטין פוינט להגדיל את רווחי החברה למיליארד שקל בשנת 2024, תוך התחייבות לחלוקת דיבידנד, אחרי שבסוף שנת 2020 פרסמה הפניקס תוכנית אסטרטגית שבה התחייבה לצמיחה מואצת בפעילותה ולהתייעלות.

לצד סנטרברידג' וגלטין, מי שעוד נהנית מהגאות במניית הפניקס, היא יבואנית המכוניות יוניברסל מוטורס, שרכשה בתחילת השנה תמורת כ-325 מיליון שקל כ-5% מהמניות, אשר שוויין הנוכחי עומד על כ-400 מיליון שקל. המוכרת באותה עסקה, קבוצת הרכב מאיר, של יעקב שחר וישראל קז, נהנית גם היא מהשבחת ערך המניה, והחזקתה הנוכחית, בשיעור של 5.5%, שווה כ-450 מיליון שקל.

בעניין הפניקס גלזר מציין, כי "חלק מביצועי המניה קשורים לעובדה שיש בחברה קרנות שרוצות לייצר שווי ולהראות תשואה למשקיעים, מה שסייע להנהלה לייצר את המהלכים שאותם היא נוקטת".

מניקיי: 300% מאז רכישת הבורסה ב-2018

מי שכבר נהנו ממימוש נתח משמעותי מהצפת ערך מהירה על השקעה בפיננסים בישראל היו כמה מהקרנות הזרות שהשקיעו במניות הבורסה המקומית.

הנפקת הבורסה בת"א בוצעה בדרך של הצעת מכר שביצעו אותן קרנות, בהיקף של כ-200 מיליון שקל ולפי שווי חברה של יותר מ-700 מיליון שקל. זאת, כשנה בלבד לאחר שהקרנות נכנסו להשקעה בבורסה לפי שווי של כ-550 מיליון שקל בלבד.

כאמור, מי שהובילה את מהלך רכישת השליטה בבורסה ב-2018 הייתה קרן מניקיי (Manikay) שרכשה אז כ-20% ממניות הבורסה תמורת קצת יותר מ-100 מיליון שקל. נכון להיום, לאחר נסיקת המניה, עומד שווי החזקותיה על כ-400 מיליון שקל.

מאז החלה להיסחר בתחילת אוגוסט 2019 השלימה מניית הבורסה טיפוס של כ-120%, והיא משקפת לה כיום שווי של כ-2 מיליארד שקל. בשנה האחרונה הבורסה נהנית מצמיחה חדה בפעילותה, גם בתמיכת משבר הקורונה - שהגדיל משמעותית את מחזורי המסחר, וגם בעקבות גל הנפקות ההון הראשוני (IPO) האינטנסיבי, שתוך כשנה כבר כולל כ-100 חברות חדשות שהצטרפו למסחר וגייסו יחד סכום מצרפי של יותר מ-13 מיליארד שקל.

מחזור המסחר היומי הממוצע בשוק המניות בשבעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-40% מממוצע יומי של 1.3 מיליארד שקל שנרשם ב-2019. ממוצע יומי זה מהווה שיא של העשור האחרון.

בשוק ההון יש מי שאומר ש"למרות גל העליות האחרון במניות הביטוח, חברות הענף עדיין נסחרות מתחת לשווי הכלכלי שלהן, ואפשר להבין את זה מהתוצאות הכספיות שהן מציגות. אומנם הן מאוד תלויות בשוק ההון, אבל מעבר לכך, הן מוציאות לפועל מהלכי התייעלות ומבצעות השקעות ענק בעזרת הכסף שלא מפסיק לזרום אליהן, לכן עדיין יש שם פוטנציאל לרווח".

"הבורסה נהנית גם מהפריחה במחזורים ובהנפקות"

גלזר מלידר שוקי הון טוען כי "מלבד תזמון ההנפקה, שהיה טוב, הבורסה גם נהנית מהפריחה בפעילות שיש בה, עם עלייה במחזורי המסחר ועם גל ההנפקות. מגיעה מילה טובה גם למנכ"ל איתי בן זאב שעושה שם עבודה טובה, כי בסופו של דבר המשקיעים קונים ניהול".

בן זאב הוא אחד הנהנים המרכזיים מהרנסנס הנוכחי שחווה הבורסה בת"א, ומהזינוק במניה. למנכ"ל הבורסה אושרה ב-2019 הענקת 4.25 מיליון כתבי אופציה למימוש למניות תמורת 12 שקל למניה - נמוך בכ-40% ממחירה הנוכחי, כך שהחבילה משקפת לו הטבה "על הנייר" בשווי של כ-30 מיליון שקל, על בסיס שווי השוק הנוכחי.

מי שעוד נהנה מעליית ערכה של מניית הבורסה לני"ע הם כ-250 עובדיה, שנחשבים גם כך לאחת מקבוצות העובדים המתוגמלים במשק (שכר ממוצע בעלות של כ-50 אלף שקל לחודש). במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם עימם ונלווה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה ב-2017 הוקצו לעובדיה כ-6% ממניות החברה ללא תמורה - כך שלפי שווי השוק הנוכחי שלה נתח זה משקף להם שווי של כ-120 מיליון שקל.

 
  

עד לא מזמן התאפיינה הבורסה המקומית בירידה מתמשכת של מספר החברות הרשומות בה, בהתכווצות של מחזורי המסחר ובהיעדרן הכמעט מוחלט של הנפקות אקוויטי ראשוניות. אלא שבחסות המתרחש לאחרונה בשווקים, הבורסה בת"א שינתה כיוון.

אחרי שנתפסה במשך זמן ממושך כגוף מיושן ולא יעיל, עם ועד עובדים מיליטנטי, אשר חברות מתרחקות מלהנפיק בו, תוצאותיה הכספיות של הבורסה מעידות על כיוון חיובי, הנתמך בעלייה הניכרת במחזורי המסחר ובנהירתן של שלל חברות לביצוע הנפקות ראשוניות.

גורם בשוק ההון מציין היום, כי "הבורסה עושה את כל המאמצים כדי להזרים עוד כסף לשוק המקומי, עם הקלות לרישום והמשך כניסה של חברות טכנולוגיה. הקורונה גם הגדילה בצורה משמעותית את כניסתם של משקיעים פרטיים למסחר, ובמבט קדימה יכול להיות שהשוק רואה פוטנציאל להמשך המגמה הזו, יחד עם עוד חברות טכנולוגיה, ומתקבלת תחושה שהשוק פה יכול להיות דומה לזה האמריקאי, עם שלל ההנפקות הנעשות שם. אבל בסך הכול, במצב הנוכחי, נראה שהמחיר שלה קצת מנופח".