ההסתדרות בפנייה לשר האוצר: יש לסייע לחברות התעופה

חברות התעופה הרימה מעט את הראש בעת האחרונה, אבל עכשיו, עם הגדלת רשימת המדינות המחייבות בידוד בחזרה לארץ, הן חוזרות חודשים לאחור • יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בפנייה דחופה לליברמן: "פעל במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בענף התיירות קיבלו היום (ג') באכזבה את החלטת הממשלה להרחיב משמעותית את רשימת המדינות מהן יידרש בידוד לרבות יעדי "הליבה" של לוח הטיסות בימים אלה, יוון וארה"ב. מבחינת חברות התעופה מדובר במכה לא פשוטה. אחרי שהן הרימו במעט את הראש עם ההתאוששות היחסית של העת האחרונה, כעת הן הולכות חודשים לאחור ואין ספק שלוח הטיסות ימשיך להצטמצם. כבר היום תנועת הנוסעים בנתב"ג המשיכה לשקף ירידה אל מול חודש יולי.

לנוכח המצוקה אליה שוקעות חברות התעופה ככל שגדלה רשימת היעדים שמהם נדרש בידוד, שיגר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פנייה דחופה לשר האוצר: "פעל במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל". בר-דוד ציין במכתבו כי "המשק מתחיל להראות סימני התאוששות, אבל אסור להפקיר את אלו שנותרו מאחור. הזרמת כספים מידית לשיקום חברות התעופה נדרשת ונחוצה כדי להציל אלפי מקומות עבודה".

בר-דוד פירט על הסיוע שהעניקה ההסתדרות לחברות התעופה לרבות, העברת 10 מיליון שקל לפיצויי פיטורים מוגדלים לעובדים שנדרשו לסיים העסקת, וציין כי "ההסתדרות לא יכולה להחליף את מקומה של המדינה... כעת כשעיניך נשואות לייצוב המשק, חשוב שענף התעופה שמהווה נכס אסטרטגי לאומי יקבל תמיכה ישירה מהמדינה... לנוכח גודל השעה, אני פונה אליך באופן אישי בבקשה לפעול במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל".

"החלטה שבאה בניגוד מוחלט למגמה העולמית של פתיחת התיירות"

נזכיר כי לאחרונה פנתה אל על למשרד האוצר בבקשה לאפשר לה לדחות את גיוס ההון שאמורה הייתה לבצע עד לסוף חודש יולי, אחרי שהיא קיבלה סיוע בהיקף של 210 מיליון דולר דרך מקדמה של כרטיסי טיסה למערך האבטחה של המדינה לתקופה של 20 שנה. על פי ההסכם, היה על החברה לגייס בהנפקה מחצית משווי המקדמה, כלומר 105 מיליון שקל. אלא שלנוכח התזמון העגום בענף ולנוכח מצבה של החברה ביקשה אל על זה מכבר לדחות את המועד (שבינתיים נדחה ממילא כשחודש יולי הסתיים). במשרד האוצר מציינים בעניין זה כי "החשב הכללי בודק את הפנייה".

בענף סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות הגדירו את החלטת הממשלה כ"מכה אנושה לענף". ניר מזור, סמנכ"ל חברת קשרי תעופה, מסר כי "הרחבת המדינות המחייבות בידוד גם למחוסנים מהווה מכה נוספת לענף התעופה והתיירות הישראלי. דווקא על רקע הדיון החשוב על הסברה וחשיבות ההנעה של ציבור צעיר להתחסן, בוחרים למעשה לחסל את אחת ההטבות המשמעותיות ששווקו בתחילת מבצע החיסונים, 'פטור מבידוד'. זו החלטה שבאה בניגוד מוחלט למגמה העולמית של פתיחת התיירות. העולם המערבי לרבות ארה"ב, בריטניה ואירופה מקיימים בימים אלו ממש שגרת טיסות וחופשות שקרובה מאד למספרי טרום קורונה-תוך דגש על תנועה חופשית לחלוטין למחוסנים, ואילו המדינה 'המחוסנת בעולם' דווקא בוחרת להיסגר. המדינה חייבת לכל הפחות לייצר מנגנון סיוע לחברות ולאלפי העובדים שנותרו שוב מאחור, ללא שום חבל הצלה".

זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, הגדיר את ההחלטה כ"הרת גורל". לדבריו, המדינות שנכנסו היום לרשימה האדומה שייכות ליעדים המבוקשים ביותר. יוון, ללא ספק נמצאת בראש רשימת היעדים המבוקשים בקרב כל חברות התיירות, כשכמעט מחצית מסך ההזמנות הן ליעד זה. "אנו תומכים בכל החלטה אחראית שתטיב עם בריאות הציבור. עם זאת, יש לנהוג בצורה מושכלת כלפי ענף שלם המעסיק עשרות אלפי עובדים. כדי שהציבור יוכל ליישם את ההנחיות, אני מציע לקובעי המדיניות לפרסם באותה נשימה לאלו מדינות ניתן לטוס ולטייל תחת הנחיות בבטחה, כדוגמת אוסטריה, סלובניה, מונטנגרו, סרביה ועוד הנחשבים ליעדים ירוקים ובטוחים".

בישראייר מיהרו להגיב להחלטה ולנתב את לוח הטיסות בהתאם ליעדים שנותרו רלוונטיים לחופשה ללא בידוד: החברה הודיעה כי תתגבר את טיסותיה למונטנגרו, בלגרד ובאקו. עוד תפעיל החברה טיסות לבוקרשט, מתוך אמונה כי הביקוש ליעדים אלה יעלה, משום שהנוסעים הישראלים גמישים בבחירת היעד - השיקול יהיה הפטור מבידוד למחוסנים/מחלימים מהיעדים שעוד נותרו מחוץ לרשימה.