המכרז לקווי הרכבת הכחול והסגול מתחמם: מי בשלב הגמר?

הפרויקט בשיטת ה-PPP שמקודם על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית ייסלל לאורך 31 ק"מ וייבנו לאורכו 53 תחנות • 5 קבוצות, מרביתן כוללות גורמים מחו"ל, עברו את שלב המיון, והוכרזו ככשירות להתמודד במכרז

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים

משרד האוצר הודיע כי חמש קבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם במכרז להקמה, מימון, הפעלה ותחזוקה של קווי הרכבת הכחול והסגול בירושלים, עמדו בתנאי הסף והוכרזו ככשירות להתמודד במכרז. רשימת הקבוצות כוללת כמה מהחברות המובילות בישראל, וחברות תשתיות גדולות מחו"ל, שחלקן כבר פעילות בישראל.

הקבוצות הן קרן ג'נריישן שחברה לחברת הביטוח הפניקס; קבוצה שכוללת את JSC Transmashholding, דן תחבורה ציבורית ולפידות קפיטל; קבוצה שכוללת את חברת שפיר, CAF הספרדית וקרן התשתיות נוי; קבוצה רביעית מורכבת מאלייד, אלקטרה, מנרב ו- ALSTOM, וקבוצה נוספת מורכבת משיכון ובינוי ואגד החזקות.

הקווים הכחול והסגול הם חלק מרשת הרכבות הקלות שמתוכננות בירושלים, בה בניגוד לתל אביב, כבר פועל מזה זמן קו של הרכבת הקלה (הקו האדום). פרויקט הקווים הכחול והסגול יחבר בין גילה שבדרום העיר לרמת אשכול ושכונת רמות שבצפונה. הפרויקט יבוצע כאמור בשיטת PPP, וכולל בין היתר, הקמה של מסילות באורך של כ-31 ק"מ, מתוכן 2.5 ק"מ תת קרקעיים בין הרחובות יפו ובר אילן במרכז העיר ו-53 תחנות, כשמתוכן 3 תחנות תת קרקעיות. כמו כן יכלול הפרויקט הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). תקופת הזיכיון צפויה לעמוד על 25 שנים. לפי הערכות הפרויקט יתחיל לפעול בעוד כשש שנים, אך הפעלתו המלאה תתבצע רק כשנתיים לאחר מכן.

הפרויקט מנוהל על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית בראשות יובל רז שמשמש כסגן בכיר לחשב הכללי. הוועדה כוללת נציגים ממשרדי האוצר והתחבורה, עיריית ירושלים, חברת ענבל ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, המשמש כגוף המקצועי האחראי על קידום הפרויקט.

מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, זוהר זולר, מסר: "השתתפותן של חמש קבוצות המורכבות מהחברות המובילות בעולם מהווה תעודת הוקרה לירושלים והבעת אמון בפרויקט וברשת הרכבות הקלות בעיר. אין כל ספק כי הדרך היחידה להביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בתוך הערים וביניהן, היא באמצעות תחבורה ציבורית ראויה, נגישה ואמינה שתהווה אלטרנטיבה מועדפת לרכב הפרטי. הקו האדום בירושלים המציין עשור להשקתו מוכיח כי ציבור הנוסעים בוחר באלטרנטיבה איכותית של תחבורה ציבורית, כפי שהיא ניתנת לו בירושלים. אני סמוך ובטוח כי ככל שרשת הרכבות הקלות בעיר תתקדם, אנו נראה יותר ויותר נוסעים שבוחרים בה ומשאירים את הרכב הפרטי בבית".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, מסר: "ממשלת ישראל ממשיכה בהשקעה בפרויקטי תשתיות מחוללי צמיחה. עמידת הפרויקטים המקודמים בשיטת PPP בשיתוף המגזר הפרטי, בתקציב, בלו"ז ויעדי השירות חשובה לנו, ואנו בטוחים כי גם פרויקט הקו הכחול יעמוד במטרה זו".