"המודל ההיברידי מנצח": איך לעבוד מהבית מבלי להתנתק מהמשרד?

זה התחיל בגלל הצורך, והמשיך בגלל הנוחות: יותר ויותר ארגונים מאפשרים לעובדיהם לעבוד מהבית • דימה גרף, מהנדס פתרונות מרחב עבודה וירטואלי ב-vmware: "היום עבודה היברידית היא הרבה מעבר למותרות, זו צורת חיים וזה יישאר איתנו לטווח ארוך"

"יש תחרות בגיוס עובדים. עובדים מבקשים עבודה היברידית בכל ארגון שאני נתקלת בו, גם לא בהייטק", מספרת מלי אלקובי, יועצת לארגונים בנושא איזון עבודה, משפחה וחוויית עובד, בסדרה "תוכנית עבודה - ניהול וכלי עבודה בעולם טכנולוגי" המתקיימת בחסות החברות VMware ו-Terasky.

"השאלה היא לא אם עובדים מרחוק, אלא כמה עובדים מרחוק. מייקרוסופט פירסמה לפני כמה חודשים מחקר לפיו 40% מהעובדים שוקלים לעבור מקום עבודה, מתוכם הרבה צעירים מדור ה-Y וה-Z, שחוששים שלא יאפשרו להם לעבוד מרחוק אחרי שיהיה ניתן לחזור למשרד באופן מלא. המחקר התריע שזה עומד לקרות, ועכשיו רואים שזה קורה", הוסיפה.

בפאנל, בהנחיית דפנה ברמלי-גולן, כתבת הניהול והקריירה של גלובס, השתתפו גם יורי מנוחין - CTO ב-TeraSky ודימה גרף - מהנדס פתרונות מרחב עבודה וירטואלי ב- vmware. לדברי מנוחין, לא רק האפשרות לעבוד מהבית חשובה לעובדים - אלא גם חווית המשתמש. "הנושא של שירות עצמי ואוטומציה הוא מאוד קריטי", אמר, והדגיש: "האדם צריך לעבוד באותו אופן בבית, במשרד ובבית קפה. שמהמחשב הנייד יהיה ניתן לעבוד בכל מקום".

"כ-40%-50% ממקומות העבודה ימשיכו במודל הזה גם אחרי המשבר"

מה שהיה פעם נחלת חברות הטכנולוגיה הופך לאט לאט לאט לנחלת הכלל. "אם פעם כשהיינו מדברים על עבודה מרחוק היינו מדברים על הסקטור של ההייטק, ובמקומות יותר מסורתיים, כמו חברות ביטוח והמגזר הציבורי זה היה סוג של טאבו, אנחנו כבר לא שם", אמר גרף.

לטענתו, מדובר במגמה בעולם התעסוקה: "לפי מחקרים שביצענו בנושא, כ-40%-50% ממקומות העבודה ימשיכו במודל הזה גם אחרי המשבר. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו טכנולוגית, כי המציאות הזו לא הולכת לשום מקום. היום זה כבר הרבה מעבר למותרות, זו צורת חיים שתישאר איתנו לטווח ארוך".

עם זאת, העבודה מרחוק יצרה מעין משבר אמון בין המעסיקים לעובדים. אלקובי תיארה את המתיחות בחלק מהחברות: "קודם, פנים מול פנים, היה קל יחסית לפתור בעיות אמון. כשניתן היה לעבור חזרה למשרדים, כל ארגון קיבל החלטה אחרת. בארגונים שקיבלו החלטה לחזור ל-5-4 ימים, העובדים קלטו את זה בתור הבעת אי אמון גדולה. הם אמרו לעצמם 'עבדנו מצוין בקורונה, היו בעיות אבל בסוף אפשר לעבוד מרחוק'. מה המסר מאחורי הקלעים? 'אנחנו לא סומכים עליכם'".

מנוחין ציין שניתן לפתור את בעיית האמון באופן טכנולוגי: "חשוב שלארגונים יהיה מבט על המצב של כל העובדים שבבית. אדם שלא עובד לו משהו במשרד יצעק או ירים יד. אדם שלא עובד לו משהו בבית יתנתק, ויחזור עוד שעה-שעתיים. הנושא הזה של פרודקטיביות חשוב גם לעובדים וגם למנהלים".

גילוי מלא: סדרת "תוכנית עבודה - ניהול וכלי עבודה בעולם טכנולוגי" מתקיימת בחסות החברות VMware ו-Terasky.