הקורונה בעולם: בריטניה תחסן נוער לפני החזרה לבית הספר; "שיימינג" ביפן למפרי בידוד

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יודיע ל-1.5 מיליון תלמידים ותלמידות בריטיים כי הם יוכלו לקבל את החיסון כבר בשבועות הקרובים, מתוך כוונה למנוע גל קורונה ארצי כתוצאה מהשיבה ללימודים במהלך ספטמבר • בתאילנד נרשמו כ-20 אלף מקרים חדשים, ו-188 מקרי מוות - הנתונים הגבוהים ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה

טיפול נמרץ בבית חולים בטוקיו מלא בפלסטיק כאמצעי מניעה נגד התפשטות הנגיף / צילום: Reuters, קים קיונג-הון
טיפול נמרץ בבית חולים בטוקיו מלא בפלסטיק כאמצעי מניעה נגד התפשטות הנגיף / צילום: Reuters, קים קיונג-הון

הרשויות בממלכה המאוחדת אינן סומכת על "הנס הבריטי", במסגרתו צנח מספר הנדבקים החדשים בקורונה בשבועות האחרונים למרות פתיחת המשק, וראש הממשלה בוריס ג'ונסון צפוי להכריז היום (ד') על קמפיין חיסוני לנערים ולנערות מעל גיל 16 באנגליה.

לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית הבוקר, ג'ונסון יודיע ל-1.5 מיליון תלמידים ותלמידות כי הם יוכלו לקבל את החיסון כבר בשבועות הקרובים, מתוך כוונה למנוע גל קורונה ארצי כתוצאה מהשיבה ללימודים במהלך ספטמבר. ההוראה תהיה תקפה גם לחיסוני אסטרה-זנקה וגם לחיסוני פייזר ומודרנה המאושרים לשימוש בממלכה המאוחדת.

המועצה המדעית המייעצת לממשלת בריטניה לא תאמץ בשלב זה את ההמלצות התקפות בארה"ב, לפיהן ניתן לחסן את כל האוכלוסייה מעל גיל 12, וצפויה להגביל זאת בשלב הראשון לגילאי 16 ומעלה. זאת, למרות מחקר שהוצג בתקשורת הבריטית לפיו חיסונים כאלה יסייעו לדכא התפרצות חורף בממלכה המאוחדת. סקוטלנד ו-ויילס טרם הכריעו אם לאמץ את הקריאה הצפויה היום של ג'ונסון לחסן קבוצת גיל זו.

בבריטניה ממשיכים להסתכל בפליאה על נתוני התחלואה, שממשיכים לרדת בעקביות בשבועיים האחרונים למרות פתיחת המשק ב-19 ביולי. מספר המקרים החדשים ירד מ-47 אלף ביום לפני כשבועיים ל-26 אלף ביום אתמול.

בשבוע האחרון ירד מספר המקרים החדשים ב-12%. לעומת זאת, מספר הקורבנות בשבוע האחרון עלה ב-70% ועמד על 24 ביום אתמול, לעומת 14 ביום בשבוע שעבר. מספר המאושפזים עלה במתינות מ-872 בני אדם ביום לפני כשבועיים ל-927 לפני כשבוע. 100% מהמקרים נגרמים כתוצאה מווריאנט הדלתא, ו-57% מהאוכלוסייה קיבלה חיסון מלא נגד קורונה. 70% מהאוכלוסייה הבוגרת מחוסנת באופן מלא.

150 אלף מפגינים נגד "התו הירוק" של צרפת

במדינות אחרות באירופה שיעור החיסון המלא מתקרב באטיות לזה שנרשם בבריטניה, אולם התפרצויות הקורונה נותרו "על אש קטנה". עיקר הדיון בגרמניה ובצרפת הוא סביב "זכויות היתר" שמקבלים מי שמחוסנים לעומת מי שאינם מחוסנים, והתהייה אם מדובר בחובת חיסון "דה-פקטו", ואם הדבר מותר מבחינה מוסרית.

בצרפת צפוי להיכנס לשימוש בשבוע שעבר "אישור בריאות" שיאפשר למחוסנים לנסוע ברכבות מהירות, להיכנס למסעדות ולבתי קפה ולהשתתף באירועים, בעוד מי שלא מחוסן יצטרך לבצע בדיקה מהירה באותו היום להראות כי הוא שלילי לנגיף. יותר מ-150 אלף בני אדם הפגינו נגד השימוש באישור הבריאות בסוף השבוע האחרון.

אישור כזה פועל בגרמניה בחודשים האחרונים. הרשויות בגרמניה מתלבטות כעת אם לאשר חיסון מתחת לגיל 18, כפי שכבר נעשה בארה"ב ובישראל. במקביל, המדינה דורשת כעת בדיקה שלילית מכל מי ששבים מחו"ל ואינם מחוסנים, ואינה מפרידה בין מדינות ירוקות לאדומות. הרשויות מנסות למנוע חזרה של חולים למדינה, כפי שאירע בקיץ שעבר.

באסיה נרשמים הנתונים הגבוהים ביותר מאז פרוץ המגפה בפברואר

ברחבי העולם מוצאות מדינות שונות דרכים יצירתיות להתמודד עם הסיכון להתפרצות המגיפה. ביפן פירסמו הרשויות לראשונה שלושה שמות של "מפרי בידוד" במטרה להרתיע מי שחושבים לעשות זאת בעתיד על ידי "שיימינג" חברתי. הרשויות במדינה דורשות בידוד של שבועיים לכל מי שנכנס, באמצעות שימוש באפליקציה המשתפת את מיקומו עם השלטונות. מספר המקרים המדינה עומד על כ-3,500 ביום, כפול מזה שנרשם בשבוע שעבר.

גם מדינות אחרות באסיה - כולל תאילנד ודרום-קוריאה שעד כה נחשבו למדינות שניהלו בהצלחה רבה את המאבק בקורונה - סובלות בשבועות האחרונים מהתפרצויות משמעותיות. בתאילנד נרשמו היום כ-20 אלף מקרים חדשים, ו-188 מקרי מוות - הנתונים הגבוהים ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה העולמית בפברואר 2020. הממשלה הטילה הגבלות על תנועה, התקהלות וסגרה מרכזי קניות. בדרום-קוריאה נרשמו כ-1,800 מקרים ביום, וברוב המקרים המחלה נגרמה מווריאנט הדלתא.

גם בווהאן, המקום בו החלה מגיפת הקורונה ככל הנראה בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019, נרשמו בימים האחרונים מקרים של המחלה - בפעם הראשונה מאז שהנגיף הוכחד בה באמצעות צעדים חריפים שכללו סגר הדוק של קרוב לשלושה חודשים. הרשויות בבייג'ין אסרו על תנועה בלתי הכרחית בין המחוזות. ברחבי המדינה נרשמו כ-400 מקרים בשבוע האחרון, ולפי החשד מקור ההתפרצות - שהפכה למקומית - הוא בעובדים בנמלי תעופה. הממשל המקומי בווהאן צפוי לבדוק בזריזות את כל 11 מיליון תושבי העיר, למרות שנרשמו בה שמונה מקרים בלבד עד כה.