צפון קוריאה מוכנה לחזור לשיחות בתמורה לדלק, לחליפות ולאלכוהול

המשטר של קים ג'ונג און רוצה הקלה בסנקציות כדי לחזור לדיוני הגרעין, כך אומרים בכירים בסוכנות הביון של דרום קוריאה

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און / צילום: Shutterstock, Alexander Khitrov
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און / צילום: Shutterstock, Alexander Khitrov

לצפון קוריאה יש מספר דרישות לפני שתתחיל מחדש בשיחות גרעין עם ארה"ב, כך לפי סוכנות הביון של דרום קוריאה. משטרו של קים ג'ונג און רוצה שהסנקציות על המדינה יוקלו על מנת שהיא תוכל לייצא מינרלים ולייבא יותר דלק מזוקק.

עוד ברשימת המוצרים שהמדינה צריכה: חליפות שני חלקים ומשקאות חריפים יוקרתיים.

ביום שלישי תדרכה סוכנות הביון של סיאול מחוקקים לגבי הדרישות האלה מפיונגיאנג, מבלי לגלות מתי או איך אנשי המודיעין למדו עליהן.

מאז שבוע שעבר, שוחחו שתי המדינות מספר פעמים ביום לאחר שפתחו מחדש קו חם בין שתי הקוריאות. זאת לאחר יותר משנה של דממה. הבקשה לפתוח מחדש את הקו הגיעה מקים ג'ונג און, כך אמרו בסוכנות הביון של סיאול למחוקקים.

משטר קים, שהגבולות שלו עדיין סגורים בגלל חששות הקורונה, בינתיים הפנה כתף קרה לניסיונות הדיפלומטיים של ממשל ביידן. ארה"ב וצפון קוריאה לא ניהלו שיחות פירוז גרעין רשמיות מאז אוקטובר 2019.

על מנת לחזור לשולחן הדיונים, צפון קוריאה רוצה הקלה של האיסור על יבוא מינרלים, שאוסר על המשלוחים של פחם וברזל שפעם הכניסו למדינה כסף רב, והסרה של המכסות שהגבילו את המדינה ליבוא של לא יותר מ־500 אלף חביות של דלק מזוקק בשנה.

תנאי מקדים נוסף היה הצורך של האליטה בפיונגיאנג לייבא מוצרים יומיומיים חיוניים, כפי שמחוקקים בדרום קוריאה תיארו זאת בהתבסס על תדריך המודיעין. המחוקקים ציינו חליפות בסגנון מערבי ומשקאות חריפים כדוגמאות.

התקשורת המדינתית של צפון קוריאה לא הגיבה על התדריך מיום שלישי או על חזרה אפשרית לשיחות עם ארה"ב. במושב של המליאה מיוני, קים אמר שצפון קוריאה צריכה להיות מוכנה גם לדיאלוג וגם לעימות. זו הייתה הפעם הראשונה שהעיר לגבי היחסים עם ארה"ב מאז שביידן נכנס לתפקיד.

בהצהרה מיום ראשון, אחותו של הרודן קים יו ג'ונג ביקשה להפחית בחשיבות של החייאת הקו החם ואמרה שלא מדובר בשום דבר מעבר לחיבור מחדש של הקו. היא מתחה ביקורת על תרגילים צבאיים של דרום קוריאה וצבא ארה"ב שצפויים להתחיל בהמשך החודש ואמרה שהם "תרגילי מלחמה עיונים" החותרים תחת היחסים שבין הקוריאות.

לממשל קים גישה מוגבלת למסחר בינלאומי, עקב העונשים הכלכליים שהוטלו על פיונגיאנג לאחר כמה מבחני שיגור טילים וניסויים גרעיניים. המגבלות האלה כוללות איסור על יבוא סחורות יוקרה.

אבל במשך שנים רבות, מצאה צפון קוריאה דרכים משוכללות לעקוף את הסנקציות, אפילו תוך שימוש בכמה מטוסי תובלה כדי להגניב לתוך המדינה מכוניות של המנהיגים הבכירים שעלו יותר מחצי מיליון דולר.

בזמן מגפת הקורונה, המסחר בצפון קוריאה, החוקי וזה שאינו חוקי, נעצר כמעט לחלוטין. ממשל קים הקפיד על כך שהגבולות יישארו סגורים מאז ינואר 2020 בגלל חששות הקורונה.

כלכלת המדינה ירדה ב־4.5% ב־2020, הירידה הגדולה ביותר מזה יותר משני עשורים, על פי הערכה שנתית שביצע לאחרונה הבנק המרכזי של דרום קוריאה, המסתמכת על נתונים שנאספו על ידי סוכנויות ממשלה אחרות, כולל סוכנות הביון של הדרום. צפון קוריאה עצמה לא מפרסמת נתונים כאלה.

לאחרונה הזהיר קים ממחסור במזון ותיאר את התקופה הנוכחית כמשבר הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה.