תנו לנו להפתיע אתכם: בחום הזה - סעו דווקא לחרמון

למי שמאס בחום הלוהט ומיצה את המזגן, צפון הגולן מספק מפלט עם רוחות קרירות, אתרי מורשת וארוחה שאסור לפספס

החרמון. יפה גם ללא שלג / צילום: אורלי גנוסר
החרמון. יפה גם ללא שלג / צילום: אורלי גנוסר

קיץ קשוח עובר על כוחותינו, וכדי לחפש אלטרנטיבה שפויה וחווייתית לחום של אוגוסט צריך להרחיק צפונה ולהעפיל מזרחה, אל צפון רמת הגולן בואכה החרמון. הרמה מחולקת לשלושה אזורים גיאוגרפיים השונים בגובה, בנוף ואפילו בקרקע, כשהצפוני מתחיל ליד הר בנטל ואביטל ופוגש בנחל סער את החרמון. האזור נהנה ממגוון טמפרטורות רחב שעושה חשק לרילוקשיין, אבל חוץ ממפלט מהחום, תוכלו למצוא בצפון הגולן גם כמה אטרקציות מוצלחות.

בעקבות האיש שלנו בדמשק

רבים מכירים את מבנה מפקדת המודיעין הסורית, על כביש 98 ממזרח להר בנטל. מדובר במבנה בטון בן שלוש קומות, רווי חדרים, שניצב בגובה של כ-950 מטרים. השנים נתנו בו אותותיהם אבל הוא עדיין עומד על תילו ומעוטר באינספור ציורי גרפיטי ססגוניים. דורון שמיר מקיבוץ מרום גולן, הפך אותו לזירת ריגול באמצעות משחק בריחה משפחתי. שמיר מחלק טאבלטים ומתדרך את "המרגלים" בעקבות האיש שלנו בדמשק, אלי כהן.

כך למשל עברנו בין החדרים, פיצחנו קודים וביצענו משימות בונוס. בנוסף, ראינו קטעי ארכיון ושמענו אנקדוטות מחייו של המרגל הישראלי המפורסם ביותר. מטרת המשחק היא לצבור מקסימום נקודות, אבל גם לשמוע יותר על אדם שהקריב את חייו למען המדינה. היה מרתק ומעשיר, ואם תבואו בשעות אחר הצהריים, אפילו תהנו ממזג אוויר קריר.
70 שקלים למשתתף, 250 שקלים למשפחה גרעינית. יש גרסה למתחילים ולמתקדמים, לפי בחירה: www.time2escape.co.il

תצפית לרמת הגולן. פריחה מרהיבה גם בקיץ / צילום: אורלי גנוסר
 תצפית לרמת הגולן. פריחה מרהיבה גם בקיץ / צילום: אורלי גנוסר

מאסון המסוקים למלחמת האזרחים

כשממשיכים לטפס, מגיעים למושב נווה אטיב השוכן בגובה של 1,000 מטרים. כאן פגשנו את קובי מרום, איש צבא בעברו, שעוסק כיום בתיירות. מצד אחד יש לו מתחם אירוח, מעין מלון בוטיק, עם שבע יחידות, זוגיות ומשפחתיות בעיצובים שונים, חצר גדולה וחדר אוכל בו מוגשת ארוחת הבוקר. ומצד שני השירות הצבאי וניסיונו הרב בגזרה הצפונית הביאו אותו להדריך סיורים גיאופוליטיים על קו הגבול מראש הנקרה עד הגולן. במהלכם הוא מחבר בין אירועים ביטחוניים לשטח ומביא סיפורים על פרשות ביטחוניות ומדיניות. המטרה היא "לצאת ממהדורות החדשות לשטח".

כמי שהיה מפקד הגזרה באסון המסוקים, ומשמש כיום כעמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור - מרום מסביר את הקונפליקטים בצורה קוהרנטית, שכוללת גם זווית אישית. יצאנו איתו לסיור שהחל באנדרטת המסוקים והסתיים במצפה קונטרה (רונן). לאורכו הוא דיבר גם על מלחמת האזרחים בסוריה והקשר לאירן ורוסיה תוך שהוא מנטר את השחקנים בזירה ומסביר כיצד כל גורם מושך בחוטים. למעוניינים לצלול לעומק המורכבות שבה אנחנו חיים, ולהבין את נבכי הגיאו-פוליטיקה האזורית. בתיאום מראש: 053-942-9271

פותחים שולחן אצל מונה במג'דל

את ארוחת הערב סעדנו בביתה של מונה ספדי, בשלנית על שמארחת לארוחות דרוזיות אותנטיות במג'דל שמס. ספדי היא אישה דעתנית שיודעת לתווך היטב את מורכבות העדה הדרוזית בגולן. היא מדברת על הדור הצעיר, על מעמד האישה, אחוז האקדמאים הגבוה, פוליטיקה ודת - כך שכל מפגש מהווה גם שיח מעניין. אבל אנחנו כאן בזכות המטעמים שלה ואי אפשר שלא להתפעל ממעשה ידיה. הארוחה נפתחת ב"טקס פתיחת השולחן". כשהסירים מוגשים מונה פותחת אותם אחד אחד ומסבירה על שפע המנות: חצילים ותפוחי אדמה ממולאים, עלי גפן, מקלובה, תבשיל אורז חריף, סלט פטוש, פריקה, מג'דרה, בורגול ועוד. כל הטוב הזה התבשל באהבה, כשלכל סיר התנקז ידע קדום ומסורת רבת שנים. 100-150 שקלים לסועד.

להרשמה: 050-6339275, או חפשו בפייסבוק: 'אצל מונה'.

ידע קדום ומורכבות פוליטית. אצל מונה ספדי / צילום: אורלי גנוסר
 ידע קדום ומורכבות פוליטית. אצל מונה ספדי / צילום: אורלי גנוסר

מתוך העיניים של המדינה

מגובה 2,050 מטרים, החיים נראים קצת אחרת. בדיוק בגלל זה, הנקודה (כמעט) הכי גבוהה בארץ היא סיום טוב לטיול בגולן. הנוף מצדיק את המאמץ, ומזג האוויר הקריר משדרג את החוויה. שיא גובהו של החרמון בצד הישראלי, עומד על 2,236 מטרים, אך הוא נגיש לצבא בלבד, כך שמטיילים יכולים להגיע עד מוצב החרמון. אומנם הפסגות הגבוהות בצד הסורי מתרוממות עד לכדי 2,800 מטרים, ומתוך רכס של כ-50 קילומטרים, נותר לנו רק שפיץ פינתי, ובכל זאת, גם הוא מספק ראות שלא תאכזב אתכם.

באתר החרמון עצמו אפשר לבלות יום שלם. מדי קיץ מתקיימים סיורים מודרכים של החברה להגנת הטבע, שמשלבים מורשת קרב, נופים ובוטניקה מיוחדת. הסיורים עצמם ללא תשלום, אך העלייה ברכבל תעלה לכם 54 ש"ח. יחד עם מדריכת הטיולים נעמי מרגלית יצאנו לגלות את צפונותיו. בקיץ תגלו חרמון אחר לגמרי: את השלג מחליפים צמחים בצורה 'קיפודית' שזו דרכם להתמודד עם הרוחות העזות. גם הפריחה כאן מרהיבה וחלקה נדירה ואנדמית למקום. בין פרגה יפהפיה לקדד אדום-פרחים, פגשנו חד-אבקן, מין של מרווה ואפילו דובדבן שרוע. בתצפיות שמענו אגדות על הדרוזים, על הקונפליקטים הפוליטיים וגם על כיבוש החרמון. את הסקי מחליפות אטרקציות אקסטרים משפחתיות כמו סקי ריידר, קרטינג, אבובי קיץ או מזחלות. העלות היא 40 שקלים לאדם למתקן, והסיורים מתקיימים מדי יום באוגוסט.
www.skihermon.co.il

פסטיבל כדורים פורחים בחבל הבשור: ב־19-20.8 יתקיים הפנינג שמשלב קמפינג, הפעלות ומופע כדורים פורחים מרהיב. לפרטים וכרטיסים: habsor.co.il