חוק הותמ"ל עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

17 ח"כים הצביעו בעד וכעת החוק ייכנס לספר החוקים • פעילות הותמ"ל תוארך ב-4 שנים נוספות, וכעת הוועדה תוכל לקדם גם 108 תחנות מטרו שיוקמו במרכזי ערים

השרה איילת שקד / צילום: דרור סיתהכל
השרה איילת שקד / צילום: דרור סיתהכל

אחרי עיכוב של שנה, חוק הותמ"ל עבר הלילה (ד') בכנסת בקריאה שנייה ושלישית וייכנס לספר החוקים. 17 ח"כים הצביעו בעד, ח"כ איתמר בן גביר היה היחיד שהתנגד. 

שרת הפנים איילת שקד, שיזמה את החוק: "אחרי למעלה משנה שבה עבודת הותמ"ל הייתה משותקת אני שמחה ונרגשת על אישור החוק שימשיך את פעילות הועדה.
אחרי דיונים ארוכים הצלחנו בשיח משותף בקואליציה להגיע להסכמות ולגבש מתווה שישמור על החקלאות והמרחב הכפרי. הותמ"ל מהווה כיום מרכיב משמעותי בפעילות הממשלתית להגדלת היצע הדיור. לחוק יש חשיבות עליונה ובעזרתו נייצר תחרות לועדות המחוזיות ונייעל אותן. אני מודה ליו"ר הקואליציה, עידית סילמן ולשר השיכון, זאב אלקין שעזרו בהעברת החוק בכנסת".

החוק אושר בצהריים בוועדת הפנים של הכנסת לאחר שנציגי הקואליציה הגיעו להסכמות עם החקלאים על מספר תיקונים בחוק ובדחיפת נציגי רע"ם שדרשו כי החוק יעבור. יו"ר הוועדה, ח"כ סעיד אלחרומי, אמר: "זהו יום גדול לכל האוכלוסיות שמחכות לאישור תוכניות שמעוכבות שנים, בעיקר לחברה הערבית והחרדית. אני שמח שעשינו זאת בהסכמות עם החקלאים שחששו מאד משינוי צביון היישובים שלהם".

הותמ"ל (ועדה למתחמים מועדפים לדיור) הוקמה על פי חוק, בהוראת שעה ב-2017 במטרה להגדיל את היצע הקרקע המתוכננת לדיור, ואת היקף יחידות הדיור המתוכננות, זאת לצד עבודת הוועדות המחוזיות הפועלות מכוח חוק התכנון והבנייה. לאחר שביוני 2020 נסגר החלון בן ארבע השנים במהלכן יכלו להגיש תוכניות לותמ"ל, הציעה הממשלה לחדש את החוק הזמני, והכניסה בו שינויים.

על פי הנתונים שהוצגו בוועדת הפנים, 85,000 יחידות דיור ממתינות לאישור החוק, מתוכן כ-35,000 יחידות לחברה הערבית. השינוי הגדול בחוק שהביאה השרה שקד הוא שהפעם לא מדובר רק בקרקע ותוכניות לדיור, אלא גם ב"מתחמים מוטי תחבורה", כלומר 108 תחנות מטרו שיוקמו במרכזי ערים, והמתחמים שסביבן, עד 800 מטר מהתחנה. על פי הצעת החוק, מספר המתחמים שיאושרו במסלול לדיור לא יעלה על 18 בשנה הראשונה, ומהשנה השנייה על 20.

מועד הביצוע של תוכנית מועדפת לפיתוח הוא תוך ארבע שנים מיום אישורה. לאחר ארבע שנים ותשעה חודשים יפקע תוקף האישור. לעניין מועד תחילת הביצוע של מתחמי המטרו נקבע כי תוך שלוש שנים ממתן ההיתר לתחנה, יהיה על היזם לבצע 25% מעבודות הפיתוח.

שיעור האדמות החקלאיות שייגרע מיישובים חקלאיים לא יעלה על 30%

משרד הפנים הגיע להסכמות עם החקלאים והמועצות האזוריות, בתיווכו של יו"ר הוועדה, ח"כ סעיד אלחרומי, ח"כ רם שפע וח"כ איתן גינזבורג. על פי ההסכמות שיעור האדמות החקלאיות שייגרע מיישובים חקלאיים לא יעלה על 30% מהקרקעות. יהיו עד 18 הכרזות בשנה במגזר הכללי והחרדי. כמו כן, אם הותמ"ל לא תממש תכנון תוך ארבע שנים ניתן יהיה להחזיר את הקרקע ליישוב שנלקחה ממנו הקרקע ותבוטל התוכנית.

בנוסך נקבע חיזוק מקום המועצה האזורית כאשר ימונה משקיף נציג המרחב הכפרי בותמ"ל, בכל פעם נציג אחר שההחלטה נוגעת לתחום פעולתו. עוד נקבע כי ראש המועצה האזורית שבשטחה מתוכנן הותמ"ל יוזמן לפני ועדת השרים טרום ההכרזה וכתנאי לה. לסיום, גם אם מוכרזת קרקע בותמ"ל, נקבע כי החקלאי יוכל להמשיך לעבד עד לתחילת עבודות הבינוי.

ועדת הפנים הכניסה שינויים מסוימים גם בהרכב הותמ"ל, המונה 11 נציגי ממשלה וארבעה נציגי רשויות מקומיות. הוועדה הוסיפה להרכב משקיפים, וכן קבעה כי אחד מנציגי המועצות יהיה ראש מועצה של ישוב ערבי.

בנוסף למשקיף מטעם המועצות האזוריות שהוסיפה ועדת הפנים, הוסיפה הוועדה משקיף מטעם משרד הרווחה, ומ"מ ממשרד הבריאות, שיוכל להשתתף בכל הדיונים, גם אם חבר הוועדה נמצא, ורק אינו רשאי להצביע. בכך הציעה ועדת הפנים הצעת פשרה, לאור הצעתו של ח"כ מוסי רז ובקשתו של פרופ' חגי לוין מההסתדרות הרפואית, להוסיף חבר לוועדה מטעם משרד הבריאות.

עוד במסגרת החוק - לפחות 15% מיחידות הדיור במתחם מועדף לדיור יימכרו או יוחכרו לציבור זכאים במחיר מופחת ממחיר השוק שלהן, שיעור יחידות הדיור בהישג יד יהיה 15%; מחצית יחידות הדיור כאמור יהיו יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, והמחצית השנייה - יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת. כלל זה לא יחול על תוכניות המיועדות לציבור החרדי, משום שבציבור זה הביקוש לדירות בשכירות נמוך.

ח"כ יואב קיש, שנימק את רוב ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק על ידי ח"כ שלמה קרעי, בשם כל האופוזיציה, להוציא הרשימה המשותפת אמר: "נכון להעביר את החוק הזה. לא נכון להעביר אותו מאתמול להיום, כשהנוסח הסופי מועבר לח"כים ב-11 בלילה".