למה בנמל אשדוד שולחים את התבואות לסוף התור

בחברת לוגיסטיקר, שמפעילה את  ממגורת התבואות שבעורף נמל אשדוד, טוענים כי במקום שהמפעל יהיה פעיל חמישה ימים בשבוע, הוא עובד רק יום אחד בממוצע • הסיבה: העומסים הכבדים בנמל אשדוד

לוגיסטיקר ממגורות / צילום: קוסטה ממן
לוגיסטיקר ממגורות / צילום: קוסטה ממן

בימים האחרונים נתלה שלט שחור וגדול על ממגורת התבואות שבעורף נמל אשדוד, ועליו מילה אחת: מת. את השלט תלו אנשי חברת לוגיסטיקר, שמפעילים את הממגורה מאז 2018, במחאה על העצימות הנמוכה שבה היא עובדת - לטענתם, בשל כשלים בנמל אשדוד.

בימים רגילים הממגורה אמורה להיות עמוסה בתבואה מיובאת, משם היא מועמסת על משאיות בדרך למפעלים שונים, בעיקר באזור הדרום. אלא שעומס כבד של אניות שממתינות לעיתים שבועות מחוץ לנמל אשדוד, והעובדה שאניות לתבואות נמצאות בסוף התור התפעולי, הביאו למצב לא שגרתי שבו מרבית התבואה בישראל נפרקת כיום בנמל חיפה, ואז יורדת לדרום במאות משאיות לכל משלוח.

לפי נתוני איגוד יבואני התבואות, ב-2018 נפרקו בנמל אשדוד 614 אלף טון גרעינים, ב-2019 הכמות ירדה ל-407 אלף, ובשנה שעברה היא ירדה עוד ל-353 אלף. במחצית הראשונה של 2021 נפרקו בנמל אשדוד 124 אלף טון גרעינים בלבד, בעוד שבחיפה נפרקו 1.8 מיליון טון.

נתונים נוספים של לוגיסטיקר עשויים לשפוך עוד אור על המצב, שכמובן גם משפיע על העומס בכבישים. "בחודשים מאי-יוני 2021 נפרקו שתי אניות של 30 אלף טון כל אחת של פולי סויה, המיועדות למפעל סולבר באשדוד. המשמעות היא שכ-1,800 משאיות חצו את מדינת ישראל מחיפה לדרום. לכך יש להוסיף אנייה בהזמנת מפעל אסמי עוז באופקים, שפרקה בחיפה 10,000 טון. המשמעות היא עוד 300 משאיות שנעו דרומה", נמסר מלוגיסטיקר.

"בנמל אשדוד אין רציף ייעודי לפריקת תבואות, דבר המוביל להצבת פריקת התבואות בסוף התור התפעולי בפריקה בנמל. זה גורם לכך שכוח האדם המועסק בנמל אינו מתמקצע בפריקת דגן, ולכן היעילות נמוכה ויש עיכובים", אומר זאב מנצור, מנכ"ל לוגיסטיקר.

לדברי החברה, במקום שהמפעל יהיה פעיל חמישה ימים בשבוע, הם נאלצים לעבוד יום אחד בשבוע בממוצע. הכשל אף הוצג בעבר לוועדת הכלכלה בכנסת, אך המצב לא השתפר.

"המצב בנמל אשדוד בכי רע"

במכתב ששלח השבוע יו"ר ארגון יבואני התבואות, איתי רון, להנהלת נמל אשדוד הוא מציין גם את הכשלים, ודורש הקצאת משאבים גדולה יותר כדי לתקן את המצב. "כפי שידוע לכם, נמל אשדוד הוא הנמל היחידי בארץ שמסוגל לפרוק אניות צובר גדולות מסוג פנמקס בפריקה ישירה. הוא קרוב גיאוגרפית לחצי מכלל הלקוחות, כך שנתח השוק ה'סביר' של הנמל עומד על לפחות 50% מכלל היבוא לישראל.

"נמל אשדוד פרק בחצי הראשון של השנה כ-10% בלבד מכלל מטעני התבואות שיובאו לישראל. יתר המטענים נפרקו בנמלי הצפון ושונעו במשאיות דרומה.

"המצב בנמל אשדוד בכי רע, אניות ממתינות זמן ארוך לכניסה והפריקה איטית. כל האניות שפרקו באשדוד השנה שהו למעלה מ- 15 ימים (גם אנייה עם מטען שיכול היה להיפרק ביום אחד), כשהשיא היה 43.3 ימי שהייה של האנייה Baetta olendorf".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "דירקטוריון חברת נמל אשדוד אישר קליטת 100 עובדים זמניים לשישה חודשים, לצורך הפחתת היקפי העומסים בנמל. לאחר מו"מ ארוך עם הסתדרות העובדים, הנמל הצליח להגיע להישג חסר תקדים לגיוס 50 עובדים זמניים, ופעל במהירות שיא לגיוסם והכשרתם - עובדים אלו החלו כבר את עבודתם בפועל. חברת נמל אשדוד ממתינה לתשובת ההסתדרות לקליטת 50 עובדים זמניים נוספים שיסייעו לצמצם את התור התפעולי.

"נמל אשדוד מתמודד כמו נמלים רבים אחרים בארץ ובעולם עם ביקושי שיא, הנובעים משיבושים חסרי תקדים בעולם הספנות הימית. הנמל נערך לכך במסגרת אילוציו כגורם עסקי המתחרה בנמלים נוספים בישראל המשרתים את ענף התבואות, ובהם מספנות ישראל, נמל חיפה ודגון".