הקהילה העסקית קוראת לממשל ביידן לפתוח מחדש בשיחות סחר מול סין

לשכת המסחר של ארה"ב וקבוצות אחרות אומרות שהמכסים המוטלים על יבוא סחורות מסין מעכבים את הכלכלה האמריקאית

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה''ב / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

יותר מעשרים קבוצות עסקים המייצגות את החברות המשפיעות ביותר בארה"ב - כולל חברות קמעונאיות, יצרני מעבדים, חקלאים ואחרים - קוראות לממשל ביידן להתניע מחדש דיונים עם סין בנושא הסחר ולקצץ במכסים המוטלים על יבוא, מפני שלטענתן אלה מעכבים את הכלכלה האמריקאית.

התעריפים על מוצרי אלקטרוניקה, ביגוד וסחורות סיניות אחרות, המשולמות על ידי יבואנים אמריקאים, הותרו על כנן בין היתר על מנת לוודא שסין ממלאת את חלקה במחויבויות שלה במסגרת הסכם הסחר "השלב הראשון" עם ארה"ב שנחתם ב־2020.

במכתב מיום חמישי לנציגת המסחר של ארה"ב קתרין טאי ושרת האוצר ג'נט ילן, קבוצות העסקים טענו שבייג'ינג מילאה אחר "יעדי ביניים חשובים והתחייבויות" שלה במסגרת ההסכם, כולל פתיחת השוק שלה למוסדות פיננסיים אמריקאיים והקטנת כמה מהמכשולים הרגולטוריים לייצוא חקלאי אמריקאי לסין.

"סדר יום של סחר המתרכז בעובדים אמור לשאת באחריות לעלויות שהמכסים האמריקאיים והסיניים מטילים על אמריקאים כאן ולהסיר מכסים הפוגעים באינטרסים האמריקאיים", נכתב במכתב, בהתייחסות למדיניות הממשל להתמקד באינטרסים של המעמד העובד.

דובר של טאי אמר: "אנו בוחנים מחדש באופן מעמיק את יחסינו הכלכליים עם סין על מנת ליצור מדיניות אפקטיבית שתביא תוצאות לעובדים אמריקאים, חקלאים ועסקים".

קבוצות המסחר כוללות כמה מאיגודי החברות המשפיעים ביותר בוושינגטון, כולל לשכת המסחר של ארה"ב, השולחן העגול לעסקים, פדרציית המסחר הקמעונאי הלאומית, פדרציית לשכת החקלאות האמריקאית ואיגוד תעשיית המעבדים.

המתקפה המילולית הזו מצד קבוצות המסחר מבטאת את התסכול של תאגידים אמריקאיים רבים מכך שהממשל לא עושה בחינה מחודשת של המדיניות הכלכלית ושל המסחר עם סין בקצב מהיר מספיק. הממשל סיפק רמזים בודדים על השאלה אם הוא מתכוון לאכוף את הסכם הסחר "השלב הראשון" שממשל טראמפ חתם עליו ואם הוא מתכוון להאריך אותו.

פקידים בכירים בממשלת סין אמרו למנכ"לים של חברות אמריקאיות שלא יתקיימו דיונים בנושא הסחר עד שהממשל יבהיר שהוא מקבל את הסכם "השלב הראשון".

הבחינה המחודשת אמורה להימשך עד הסתיו, אמרו בכירים בממשלה האמריקאית. הממשל לא אמר אם הוא מתכוון להשאיר את המכסות על סחורות סיניות על כנן, וכעת הן מוטלות על כמחצית מכל מה שארה"ב מייבאת מסין.

טאי נפגשה ביום חמישי האחרון באופן פרטי עם מנהלים של כחצי תריסר חברות גדולות מהחוף המערבי בזמן שביקרה בסיאטל, כך אמר אדם המכיר את פרטי הפגישה. היא הביעה סימפטיה לבקשתם שהממשל יסיים את הבחינה מחדש, אמר אותו אדם, אבל לא סיפקה פרטים לגבי המדיניות המתהווה או לגבי התאריך בו תוצג לציבור.

ילן אמרה שהיא חושבת שהמכסות מזיקות מבחינה כלכלית אבל בכירים אחרים בממשל אמרו באופן פרטי, שדבריה לא נועדו להצביע על שינוי במדיניות הסחר של ארה"ב.

מנגד, צ'ד בוון, כלכלן במכון פיטרסון לכלכה בינלאומית שעוקב אחר הסכם "השלב הראשון" מקרוב, אמר שסין מפגרת בהרבה במחויבותה לקדם רכישות בסכום כולל של 200 מיליארד במשך שנתיים. קבוצות המסחר הכירו בכך באופן עקיף כשכתבו ש"ישנה עוד עבודה ששתי הממשלות צריכות לעשות על מנת לוודא שסין ממלאת אחר הסכמי הרכש שחתמה שעליהם".

אולם, בקבוצות טענו שנציגי הסחר של ארה"ב צריכים להתחיל לעשות משא ומתן גם על נושאים שהסכם הסחר "השלב הראשון" לא כיסה, כולל סובסידיות ממשלתיות, רכש ממשלתי, ביטחון סייבר ומסחר דיגיטלי. "אנו רוצים לבטא את תמיכתנו בהמשך המעורבות עם סין לגבי סחר ונושאים כלכליים", נכתב במכתב, שכלל גם ניסוחים שתמכו באופן נחרץ בהסכם "השלב הראשון".

בנוסף, הקבוצות מעודדות את נציגי הסחר של ארה"ב להעניק לחברות מסוימות החרגה מחלק מהתעריפים ולהתחיל תהליך של הורדת מכסים לגבי סחורות סיניות באופן כללי. "אנו גם מכירים בכך שקיצוץ המכסים לחלוטין אינו סביר בהיעדר התקדמות משמעותית מצד סין בנושאי הליבה", נכתב במכתב, מפני שמהלך כזה יצריך משא ומתן מחודש.