בשל חילוקי דעות: נדחתה ישיבה מיוחדת לאישור הסכם הפנסיות במשרד הביטחון

ההסכם, שנחשף בשבוע שעבר בגלובס, אמור לקבע את הסדר "תוספות הרמטכ"ל" לפנסיה התקציבית, שלפיו לרמטכ"ל יש יכולת להגדיל את אחוזי הפנסיה של משרתי הקבע עם פרישתם מצה"ל

הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: ארז חרודי
הרמטכ''ל אביב כוכבי / צילום: ארז חרודי

מחר הייתה אמורה להתקיים ישיבה מיוחדת לאישור הסכם הפנסיות בין משרד האוצר למשרד הביטחון. אולם, ישיבת הממשלה נדחתה בשל אי הסכמה בין השרים על המתווה הפנסיות התקציביות במשרד הביטחון.

ההסכם, שנחשף בשבוע שעבר בגלובס, אמור לקבע את הסדר "תוספות הרמטכ"ל" לפנסיה התקציבית, שלפיו לרמטכ"ל יש יכולת להגדיל את אחוזי הפנסיה של משרתי הקבע עם פרישתם מצה"ל.

ההסדר זכה לביקורות נוקבות בשל עלותו הגבוהה והשימוש הנרחב שעושה הרמטכ"ל בהחלטת ממשלה שנועדה למקרי קיצון. עלות תוספות הרמטכ"ל מוערכת בכ-1.2 מיליארד שקל בשנה, ולפי ההסדר החדש, תהיה הגבלה בשיעור התוספת שהרמטכ"ל יוכל לאשר, ויהיו הגבלות נוספות, אבל הזכות הזו תישמר לרמטכ"ל.

עתירה לבג"ץ של העמותה לצדק פיננסי העלתה ביקורת גם מצד השופטים, ובין השאר התברר כי משרד הביטחון לא משתף את הנתונים המלאים עם האוצר, ויש קושי להגיע להערכה אקטוארית מלאה של התחייבויות המדינה לפנסיות של משרד הביטחון.

בג"ץ קבע בפברואר השנה כי על הממשלה להסדיר את הסוגיה כחוק עד לחודש אוגוסט. לפני שבועיים, בעת דיוני התקציב, הגיעו שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה נפתלי בנט להסכמות בנושא, שלפחות חלקן אינן על דעת בכירי האוצר. בנוסף, לא התקבלה דרישת האוצר להכניס חשב מטעמו למשרד הביטחון.